Svar: Putning - mørkeræd?
1. november 2008
Alder:
17 mdr.
Kære R
I forhold til din datters alder, så tænker jeg at hendes protester mod at skulle sove, handler om at hun lige nu aldersmæssigt begynder at få lidt mere farefornemmelse. Hun går nu rundt, verden er stor, åbner sig og pludselig går det op for hende at verden også er farlig.
Hun mærker det, når hun klatrer op, så kan hun pludselig ikke komme ned, når hun løber så falder hun, når hun er på vej ud på vejen, så holder du fast i hende osv. Ligesom hun også møder modstand, når hun er i vuggestuen, børnene tager legetøjet fra hende, skubber til hende osv.
Jeg synes det lyder som et dejligt og trygt putteritual I har, men når I slukker lyset og alt bliver mørkt og stille, så er det som om at verden omkring hende forsvinder - det er så dejligt og hun har det så godt og så svip, verden er væk .. :o) Det gør hende utryg. Jeg synes I skal putte hende med en lille natlampe på værelset eller en lyskæde, så hun kan se hvor hun er. Derudover synes jeg I skal lade døren til værelset stå lidt på klem, så hun ikke føler at hun er lukket ude, fjernet fra jer, men stadig kan høre at I er der, taler sammen osv.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske