Svar: Pottetræning, er det for tidligt?

10. november 2006

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mai-Brit

Renlighed er noget man modnes til og ofte er det først omkring 3 års alderen at de fleste børn kan kontrollere vandladning og afføring.

Som du beskriver Alfred, så lyder det som om det er for tidligt, hvilket også lyder sådan i forhold til hans alder, Han er jo endnu ikke 2 år.

Når Alfred kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde. Og derudover, så er det bedste tegn til samarbejde at han selv meddeler at nu vil han ikke bruge ble mere.

Årstiden taler imod at forsøge renlighed. Det er langt lettere at få en succesoplevelse om sommeren, hvor barnet har mulighed for at gå uden ble. Det kan være en hjælp til at give barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om. Samtidig er det også vigtigt at barnet kommer på toilettet, når det skal og i vintermånederne, hvor der ofte er en del mere tøj på, så er det meget svært at når og så sker der flere uheld. Det er alt for synd for barnet.

I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ...

Annonce

... ked af det, når der sker uheld.

Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.

Ud fra dit brev så er jeres søn slet ikke nået til overhovedet at være opmærksom på at han rent faktisk laver noget og sige til omkring det. Dette skal han først opdage - og mon ikke næste sommer vil være fin til det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det tager således tid og de fleste børn er som sagt lidt mere end tre år, før de har kontrollen over vandladning og afføring, så det skal nok komme, men det skal være i hans eget tempo.

Hvorvidt man skal bruge potte eller toiletsæde afhænger helt af barnet og hvad barnet helst vil. Nogle børn vil helst på potte fordi de ser andre børn sidde på en sådan, andre børn vil hellere på toilettet fordi de vil være ligesom mor og far. Det må tiden vise.

Rigtig meget held og lykke med ham:o) Og også god weekend til jer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig