Svar: Pottetræning, er det for tidligt?
10. november 2006
Alder:
22 mdr.
Kære Mai-Brit
Renlighed er noget man modnes til og ofte er det først omkring 3 års alderen at de fleste børn kan kontrollere vandladning og afføring.
Som du beskriver Alfred, så lyder det som om det er for tidligt, hvilket også lyder sådan i forhold til hans alder, Han er jo endnu ikke 2 år.
Når Alfred kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde. Og derudover, så er det bedste tegn til samarbejde at han selv meddeler at nu vil han ikke bruge ble mere.
Årstiden taler imod at forsøge renlighed. Det er langt lettere at få en succesoplevelse om sommeren, hvor barnet har mulighed for at gå uden ble. Det kan være en hjælp til at give barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om. Samtidig er det også vigtigt at barnet kommer på toilettet, når det skal og i vintermånederne, hvor der ofte er en del mere tøj på, så er det meget svært at når og så sker der flere uheld. Det er alt for synd for barnet.
I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Ud fra dit brev så er jeres søn slet ikke nået til overhovedet at være opmærksom på at han rent faktisk laver noget og sige til omkring det. Dette skal han først opdage - og mon ikke næste sommer vil være fin til det.
Det tager således tid og de fleste børn er som sagt lidt mere end tre år, før de har kontrollen over vandladning og afføring, så det skal nok komme, men det skal være i hans eget tempo.
Hvorvidt man skal bruge potte eller toiletsæde afhænger helt af barnet og hvad barnet helst vil. Nogle børn vil helst på potte fordi de ser andre børn sidde på en sådan, andre børn vil hellere på toilettet fordi de vil være ligesom mor og far. Det må tiden vise.
Rigtig meget held og lykke med ham:o) Og også god weekend til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske