Svar: Afføring om natten - 3 år, 3 mdr.

21. november 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Hej med jer

Tak for jer brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres datter har smidt bleen, og det lyder som om, at det faktisk går rigtig godt. Hun klarer fint at holde sig og gå på toilettet, og hendes ble er også tør om natten - udfordringen hos jer er, at hun ofte har afføring om natten, og faktisk har haft det siden hun var 1.5 år - og at hun lyder til at have ondt.

I fortæller, at hun ofte har bremsespor i underbukserne, at hun virker til at holde sig. I fortæller også, at hendes afføring virker normal, men dog godt kan være til den hårde side, og I fortæller, at I en enkelt gang har oplevet, at hendes tarm kom med ud, da hun havde afføring. Det er rigtig godt, at I tog på sygehuset med dette, også selvom I oplevede, at der ikke rigtig blev gjort noget ved dette... og så fortæller I, at hun ofte græder og skriger stop, når I tørrer hende efter afføring.

Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har forstoppelsesproblemer, og det er vigtigt at behandle dette fast og ikke kun en gang imellem. Jeg synes derfor, at I skal tale med jeres læge om, hvorvidt I bør behandle med Laktulose eller Movicol i en længere periode. Begge disse typer afføringsmiddel virker ved at blødgøre afføringen, og det er netop vigtigt, fordi det gør det lettere for jeres datter at komme af med afføringen, så det på sigt bliver mindre smertefuldt for hende - hvorfor hun naturligt også vil blive mere fortrolig med at have afføring, ikke vil holde imod, og derfor også kan begynde at have afføring i løbet af dagen eller aftenen og ikke længere om natten:)

Endtarmsfremfald eller analprolaps opstår ofte på grund af forstoppelse. Når jeres datter presser for at få afføringen ud, så krænges endetarmen ud, hvilket I har kunnet se. Det kan også ske, hvis hun f.eks. sidder på hug, eller hvis hun hoster voldsomt. Nogle gange kan det bløde lidt fra tarmens slimhinde. Selvom I ikke har set det flere gange, så lyder det som om, at det er dette, I har oplevet hos jeres datter.

Derudover så vil forstoppelse ofte medføre små bitte rifter ved endetarmsåbningen. Det kan gøre rigtig ondt, og det svier rigtig meget - og det har jeres datter sandsynligvis også, det er derfor hun græder og skriger "stop", når I tørrer hende. Det gør rigtig ondt at blive tørret, fordi I så naturligt "gnider i rifterne".

Det kan også være, at jeres datter har små hæmorider, små udposninger, som naturligt kan genere hende og gøre ondt. Hæmorider kan også nogle gange ses hos børn...

Derudover, så er der også børn, som får en perianal streptokokinfektion omkring endetarmen. Det giver et rødligt udslæt omkring endetarmen, udslættet kan se lidt "fugtigt" ud, og nogle gange breder det sig ud på ballerne eller op mod kønsorganerne, og det vil ofte også svie, klø og gøre ondt. Det skal behandles med antibiotika, som ordineres af læge.

Det er som sagt vigtigt, at I får jeres datter behandlet, og I bør derfor tale med jeres læge. Det er vigtigt, at hun sættes i behandle med afføringsmiddel fast, og derudover skal I have fundet ud af, om hun f.eks. har behov for behandling mod infektion ved endetarmen, og så skal I også tale med lægen om muligheden for at give hende noget smertestillende - det kunne være en smertestillende gel, som I kan smøre hende med ved endetarmen, så hun generelt oplever ikke længere at have ondt og derfor ikke bliver bange for at presse eller græder, når hun skal tørres.

Det er meget vigtigt, at hun hjælpes med at have en god hygiejne omkring ...

Annonce

... endetarmen, da det også vil nedsætte hendes smerter, kløe og ubehag. Det vil være rigtig godt, hvis I kan vaske hende med intimsæbe - gerne den samme, som I evt. selv bruger, da den har en god PH-værdi. Og så skal hun vaskes med meget bløde klude, helt blød svamp eller lignende. Hun må gerne forsøge at vaske sig selv lidt, hvis hun helst vil dette, så hun nogle gange gør det selv, og andre gange hjælper I hende. Prøv at "dupvaske og duptørre" fremfor at gnide:)

I må også meget gerne give hende karbad, hvis I har mulighed for dette - måske kan hun stadig sidde i sit babybadekar, hvis I har et sådan. Et lunt bad kan også nedsætte hendes kløe og irritation ved endetarmen - og I må gerne bruge intimsæbe i vandet. Viser det sig at hun har en infektion, som kan smitte, så skal I naturligt tage jeres forholdsregler her - rense badekarret, bruge hvert jeres håndklæde osv.

Derudover så skal I være opmærksomme på hendes kost og væskeindtag. Det er vigtigt, at I giver hende mad, som sætter naturligt gang i maven og dermed forebygger forstoppelse, og det er især vigtigt, at hun drikker nok. Det er godt, hvis hun kan drikke vand og også drikker vand mellem måltiderne, og hun må også gerne få lidt saft, juice, smoothies og lignende en gang imellem.

Væske er særligt vigtigt, fordi det er med til at blødgøre afføringen. Samtidig er det vigtigt, at hun også spiser fibre. Kostfibre binder væsken og gør derfor, at maden passerer lettere gennem tarmsystemet. Fibre giver mave- og tarmsystem noget at arbejde med. Det er f.eks. godt at gå efter fuldkornsmærket, når I vælger brød, ligesom det er godt med havregryn og lignende. Hvis hun vil spise grød, er det f.eks. en god idé at give hende havregrød om morgenen eller som godnatmåltid...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover er det godt, hvis hun spiser grøntsager og frugt hver dag. Der er mange kostfibre i kål, gulerødder, selleri, rødbeder, ærter, bønner. Der er også kostfibre i frugt - og især svesker, rosiner, blommer og figner har god effekt på maven. Banan har dog ry for at kunne virke forstoppende, så hold igen med dem :)

Jeg synes også, det er synd for jeres datter, at hun skal have det sådan, og jeg er helt med på, at det naturligt ikke kan fortsætte - hverken for hende eller jer :) Derfor er første skridt at tage kontakt med lægen, så I kan starte op med Laktulose eller Movicol, få fundet ud af, om hun har en infektion, der skal behandles, få noget smertestillende til hende osv.

Derudover så skal I hjemme have fokus på hendes kost og væskeindtag, og så er det også vigtigt, at I indfører faste toilettider. Når hun begynder med afføringsmiddel osv. så er det godt, at I hjælper hende med at komme rigtigt på toilettet. Det betyder faste toilettider i løbet af dagen - f.eks. morgen, aften, og når I kommer hjem fra børnehave. Hun skal sidde godt på toilettet, kunne sidde afslappet med et ekstra toiletsæde og gerne også med støtte under fødderne. Det skal være hyggeligt at bruge tid på toilettet, så sæt en kurv med bøger derud og sæt jer sammen med hende, læs højt imens hun sidder på toilettet, så der er tid nok til, at hun kan forsøge at presse og blive færdig.

Hvis afføringen er blød, så hun let kan komme af med det, og hvis det ikke længere gør ondt at presse, så vil hun naturligt stille og roligt blive fortrolig med det, vil ikke længere gå og holde sig, men kan lave på toilettet i løbet af dag eller aften, og det vil naturligt være slut med at have afføring om natten:)

Rigtig meget held og lykke til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor