Svar: Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.
25. juli 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine søde ord om min "livreddende brevkasse" - hvor dejligt at høre fra dig, velkommen tilbage, og lad mig se, om ikke jeg kan give jer lidt råd med på vejen igen;)
Renlighed er en proces, som jeg datter skal være klar til både fysiologisk og mentalt, og det er meget forskelligt, hvornår børn er klar. Det fysiologiske handler om, at hun skal kunne mærke vandladnings- og afføringstrang, at hun kan holde sig, og at hun kan sige til inden, så hun kan nå toilet eller potte. Og det er generelt et tegn, at hun er parat, hvis hun kan holde sig i mindst 3 timer. Derfor er det godt, hvis du kan prøve at tjekke hendes ble med ca. 3 timers mellemrum for at se, om den er tør.. Og er den det, så se om hun på dette tidspunkt kan sidde på potten og dermed tisse der :)
Mentalt handler det f.eks. om, at hun skal være tryg ved at sidde på potte og toilet, at hun skal turde smide bleen og tro på, at hun godt kan klare sig uden. Det handler også om, at hun skal vise interesse og lyst til at prøve, og renlighed lykkes ofte bedst, hvis det er barnet selv, som kommer og meddeler, at det har lyst til at undvære bleen.
Det er fint, at I har forsøgt at lade hende løbe rundt uden ble her i løbet af sommerferien. Når det er en god idé, så er det fordi det kan gøre hende opmærksom på signalerne - tissetrangen, og at hun rent faktisk tisser - så hun på den måde lærer, hvad det er, hun skal reagere på, og hvad det egentlig betyder, når I spøger hende, om hun skal tisse, eller om hun vil prøve at tisse på potten.
Men, ellers så er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af. Jeg anbefaler i stedet, at man lader bleen blive på, når man starter renlighedstræning, fordi det gør det muligt for jeres datter at nå potten eller toilettet, og at bleen er tør eller i hvert fald så tør, at den kan bruges igen. Det er altid et nederlag at tisse i bukserne, og nederlag skal der så vidt muligt ikke være nogen af - fordelen ved bleen er, at den suger godt, så når hun at tisse lidt, så kan den stadig bruges, hvor et par dryp i bukserne altid betyder skiftning.
I stedet for at tage bleen af, vil jeg derfor anbefale fast toilettider. Det vil i første omgang være om morgenen, når hun står op og skal have sin morgenble af, ligesom det vil være det sidste, inden hun skal i seng - f.eks. i forbindelse med at hun kommer i bad, eller får en ren ble før putning, så skal hun lige sidde på toilet eller potte, som en del af ritualet.
Stille og roligt kommer der så også toilettider i løbet af dagen, hvor hun f.eks. skal tisse af, før I kører op for at handle, inden I kører hen for at besøge bedsteforældre, før hun løber ud for at lege osv. Altså de tidspunkter, hvor I ofte også selv lige tisser af. Det er vigtigt, at I her ikke spørger hende "skal du tisse?", for så svarer hun nej og tisser sikkert kort tid efter. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom, vi skal lige tisse, før vi kører", og så går I på toilettet og tisser, som en helt naturlig ting og en fast regel hos jer, der gælder både børn og voksne.
Kommer der noget, så er det super fint. Kommer der ikke noget, så er det også super fint, så var det jo godt, at hun prøvede. Er bleen våd, så var det godt, at hun havde den på, så skifter I bare til en tør. Er bleen tør, så er det også godt, for så kan den bruges igen. Så uanset hvordan det går, så er det godt, det er positivt. Vi samler på succesoplevelser fremfor nederlag:)
Da hun umiddelbart gerne vil sidde på potte, men ikke ret gerne vil sidde der længe, så kan det være en god idé at tage en lille kurv med lidt bøger ud på toilettet og bruge tiden på potten til at sidde og læse lidt. På den måde bliver hun måske siddende lidt længere, så muligheden for succes er større.
Med hensyn til afføring, så vil de fleste børn blive renlige med vandladning, før de bliver det med afføring. Børn bliver oftest også renlige om dagen, før de bliver det om natten, så natbleen skal nok bibeholdes noget tid endnu. Jeres bekymring er dog reel, og det er vigtigt, at hun ikke begynder at holde sig, så afføringen bliver hårdere. Det kan bibeholdelse af bleen forhåbentlig også hjælpe på, fordi hun i begyndelsen nok ikke vil sige til, når hun har afføring. Hvis I opdager, at hun er ved at lave afføring i sin ble, så må I dog gerne sige til hende, at hun skal sige til, ligesom I her også gerne må følge hende ud til potten, hvis hun er tryg ved og viser interesse for at bruge den.
Det er også vigtigt, at I holder hendes mave igang, sørger for at give hende masser af ekstra væske, fiberholdig kost, frisk frugt osv. som er med tilsat holde maven naturligt igang - og så afføringen er let at komme af med. Når og hvis det lykkes at sidde på toilet eller potte, så må I gerne opfordre hende til at prutte, så hun presser lidt - og derved måske oplever, at der kommer lidt afføring ud. Det kan være med til at hjælpe hende på vej og gøre hende tryg ved situationen. I må også gerne vise hende, hvis der kommer lidt "bremsestreger" på papiret, så hun kan se, at der også kommer afføring, når I tørrer hende og på den måde også afdramatisere det hele lidt. Hvis hun gennem længere tid har haft tendens til hård mave, så kan det godt gøre ondt, at presse og det kan gøre, at hun ikke rigtig tør give slip, og det er vigtigt, at hun også bliver tryg ved dette.
Forhåbentlig vil hun, stille og roligt, og i takt med at det bliver hverdag med faste toilettider, og hun er tryg ved dette, så også blive tryg ved at have afføring på toilettet eller potten. Så hun kan klare både vandladning og afføring på samme tid. I starten vil hun dog naturligt ofte lave i sin ble, selvom hun måske når at sige til, når hun skal tisse.
Når hun begynder at have flere tørre bleer og mestrer at tisse på potte eller toilet, så kan I prøve at tage bleen af hende om dagen. Her er det en god idé, hvis I kan undgå at komme ud i at skulle give hende ble på ved afføring, men i stedet gradvist gennem processen forsøge at nå frem til, at hun fint kan gøre begge dele på toilet eller potte og slet ikke behøver bleen.
Om hun er klar, afhænger således af flere ting - og umiddelbart lyder det som om, at hun ikke er klar endnu - hvilket er helt okay. Hvor hurtigt det går, er også meget forskelligt, så hvis og når hun er klar, så er det spørgsmålet, hvor hurtigt I kan gå frem.
Lige nu er vejret med jer, det er betydeligt lettere at nå toilet og potte, når man kun har sommertøj på.. Så snart vi rammer tiden med flyverdragter, så bliver det naturligt sværere for hende, så I må prøve at se, hvad der kan lade sig gøre - måske er hun parat til lidt faste toilettider nu, så I kan nå det før vejret skifter - og hvis ikke, så må I tage det stille og roligt, og som det kommer:)
Jeg håber, at I her har fået lidt idéer med på vejen til, hvordan I griber det an, og hvordan I vurderer, om jeres datter er parat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske