Svar: Natble - 5 år, 6 mdr.

21. marts 2022

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Kære L

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring behov for natble - og dejligt at høre fra dig igen, håber at I alle fire har det godt :)

Man taler om ufrivillig natlig vandladning, når børn efter 5 års alderen tisser i sengen om natten - enten hver nat, flere nætter om ugen eller måske blot en gang om måneden. Og da jeres dreng nu er 5.5 år gammel, så vil man umiddelbart sige, at det er dette, der er tale om hos jer.

Ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller enuresis nocturna, som det også kaldes skyldes hovedsageligt 3 faktorer:

Arvelighed
Høj natlig urinproduktion
Lille blærekapacitet

Det er vigtigt at nævne, at sengevædning ikke skyldes psykologiske årsager - børn med ufrivillig natlig vandladning er ikke mere nervøse end andre børn, og de tisser ikke i sengen på grund af drilleri eller andet, ligesom de heller ikke gør det for at få opmærksomhed - det er ren biologi.

Man skønner at ca. 55.000 børn i Danmark lider af ufrivillig natlig vandladning, så det er ret almindeligt. Nogle børn vokser fra det, men ikke alle, og jo hyppigere barnet tisser i sengen om natten, jo større sandsynlighed er der for, at barnet har brug for hjælp.

I første omgang bør I henvende jer til jeres læge og tale med lægen om problematikken. Lægen kan henvise jer til en børneafdeling eller inkontinensklinik, hvis det skønnes nødvendigt. Selvom de fleste børn med sengevædning ikke fejler noget i deres urinveje, så skal det udelukkes af en læge, - det er f.eks. vigtigt at sikre, at jeres dreng ikke har problemer med blærebetændelse eller forstoppelse.

Jeres læge vil sandsynligvis gerne have, at I medbringer et vandladningsskema, hvor I skriver ned, hvor meget jeres dreng drikker i løbet af dagen, og hvor meget han tisser om natten. Urinproduktionen om natten kan I måle ved at veje hans bleer. Hvis I har mulighed for at måle både hans væskeindtag og vandladninger (om natten) over flere dage/nætter f.eks. i påskeferien, vil det være super godt, men ellers er det fint at gøre det f.eks. i en ...

Annonce

... weekend.

Sammen med lægen skal I finde ud af, hvornår det vil være bedst at behandle - måske er jeres dreng parat nu, hvor han er 5.5 år gammel, måske har han det fint med sin ble og har ingen problemer med at tisse om natten, og så er det fint at vente lidt endnu. Det er godt, hvis han selv er parat til at ville arbejde på at ændre det, så I kan samarbejde omkring det, og jo ældre han er, jo større sandsynlighed er det for, at behandlingen lykkes. De fleste børn vil dog have glæde af behandling omkring 6 års alderen, da de her ofte starter i skole og ofte bliver meget bevidste om, at de stadig bruger ble om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan behandle med hormoner, og man kan behandle med ringeapparat. Hormonbehandling startes, hvis barnet skønnes at have normal blærefunktion, og lægen vurderer, at problemet skyldes manglende produktion af anti-diuretisk hormon. Barnet skal lige før sengetid tage en lille smeltetablet, der lægges ind under tungen, og det virker allerede fra første nat. Det kan dog godt tage lidt tid at finde den helt rigtige dosis, og ofte giver man medicinen i 3 måneder, så holder man pause for at se om sengevædningen er forsvundet. Alt sammen naturligvis i samarbejde med lægen.

Hvis man skønner, at barnets problem skyldes for lille en blære, eller at barnet simpelthen ikke vågner af sin vandladningstrang (at hjernen ikke registrerer at blæren er fuld), så vil man kunne behandle med et ringeapparat. Det er en alarm/sensor, der sættes i barnets underbukser, og når sensoren bliver våd, så ringer alarmen, og barnet kan - evt. med hjælp fra sine forældre - gå på toilettet og tisse. Det tager ofte mindst 8 uger, nogle gange betydeligt længere, før barnet selv begynder at vågne af alarmen, og før der på den måde er indøvet en kommunikation mellem blæren og hjernen. Men ringeapparatet skulle på sigt påvirke det center i hjernen, som registrerer at blæren er fuld, og at det er tid til at vågne og gå på toilettet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor