Svar: Renlighed hvordan tackler vi det?

19. marts 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Kære Anne

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Et vigtigt tegn på, at man kan træne renlighed er, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer - kan jeres datter det? Derudover så siger man, at renlighed har 3 faser:

I første fase registrerer jeres datter, at hun har en våd ble og hun kommer og beder om at få en ny tør ble på.

I anden fase registrerer hun, at hun tisser og siger f.eks. "jeg tisser" - præcis som du beskriver, og som derfor lyder som om, at hun er i denne fase.

I tredje fase kommer hun og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så skal man skynde sig til toilet eller potte.

Du kan derfor godt prøve at holde øje med hende, og hvis du kan se, at hun begynder at ændre ansigtsudtryk, begynder at trippe lidt med fødderne eller måske siger "nu tisser jeg", så grib chancen og fortæl hende, at så skal I ud på potten. Hvis I på den måde kan hjælpe hende med at registrere sine vandladninger og afføringstrang, så er det rigtig fint at hjælpe hende til at nå potten - men går hun helt i baglås, bliver ked af det og bare slet ikke har lyst, så er det for tidligt, så er hun ikke parat. Hun er igang, men ikke langt nok, og så vil det sandsynligvis være bedre at øve det i sommerferien.

Derudover så er det vigtigt, at I giver hende ble på igen. Det er altid et nederlag med våde bukser, så når du spørger om hun bare konstant skal tisse i bukserne i en periode - så nej, det skal hun bestemt ikke. Hun skal have ble på.

Derudover så skal I indføre faste toilettider og som sagt vil hun kunne holde sig i godt 3 timer, hvis hun er klar til at træne renlighed. Derfor skal der ikke gå mere end ca. 3 timer imellem hendes toiletbesøg, og det er vigtigt, at I lægger toiletbesøgende på tidspunkter, hvor hun normalt ville skulle tisse - det vil sige om morgenen, når I står op og i forbindelse med at hun kommer i bad og får nattøj på om aftenen. I løbet af dagen f.eks. før I kører hjemmefra, i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege osv. osv. Og hun skal hele tiden ...

Annonce

... have ble på. Det betyder dog også, at hun ikke skal sendes på toilettet en gang i timen eller mere, for det vil hun naturligt føle som et unødigt pres.

Når hun har faste toilettider, så giver I hende mulighed for at tisse og opleve en succesoplevelse med sine forsøg. Hvis hun har en ble på, så er det en succesoplevelse, hvis den er tør, for så kan den bruges igen. Det er også helt fint, hvis den ikke er, så var det jo rigtig godt, at hun havde den på (igen en succes), og så skifter I bare bleen og giver hende en ny på - og prøver så at nå toilettet lidt før næste gang i håb om, at det så lykkes der. Det er først, når hun gennem flere dage/uger har haft en tør ble hver gang hun har været på toilettet, at det er tid til at forsøge uden ble.

Det er ofte meget svært at træne renlighed samtidig med start i børnehave. Der er så meget nyt at forholde sig til, at jeres datter naturligt vil have svært ved at koncentrere sig om, hvorvidt hun kan mærke vandladning- eller afføringstrang, ligesom det er svært at slippe en leg, for at gå ind på toilettet, og det er også svært at vide, hvilket toilet man skal bruge...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Samtidig er sommeren ofte et godt tidspunkt at øve renlighed på. Lige nu, hvor det stadig er så koldt, at det er nødvendigt med flyverdragt, termotøj eller lignende, så er det naturligt ekstra svært at nå toilettet, før der sker uheld. Når det bliver sommer, så har hun betydeligt mindre tøj på og kan derfor bedre nå det. Tiden vil derfor på fler punkter arbejde for jer og hjælpe jeres datter i processen.

For mig lyder det derfor som om, at I skal give jeres datter en ble på igen, og hvis hun virker interesseret så indfør faste toilettider. Har hun ikke nogen interesse for at træne renlighed lige nu, så giv hende en pause og tag det så op, når det bliver sommer og varmere i vejret, og I har tiden til det - og hun samtidig har vænnet sig til børnehavelivet og måske også vil spejle sig i nogle af de lidt større børn, som naturligt sidder på toilettet i børnehaven:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder