Svar: Toilettræning, dreng 3 år
3. marts 2021
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev : ) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er altid lettest at træne renlighed, hvis det er barnet selv, som kommer og siger, at det gerne vil forsøge. Når din dreng slet ikke viser interesse og siger nej til at sidde på toilettet, så er det meget svært.
Det kan være en god idé at overveje, hvorfor han ikke viser interesse. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har fået en lillebror, og jeg tænker faktisk, at det godt kan handle om dette. Det, at der pludselig kommer en lille baby ind i jeres familie, og han skal dele dig med ham, kan godt gøre, at han får brug for at gøre sig lidt lille og holde fast i sin ble. Han ser jo, hvor meget du pusler omkring lillebror, skifter hans ble, vasker ham, kærtegner ham, blæser luftbobler på hans mave osv. Skiftning, kontakten mellem jer, når lillebror ligger på puslebordet, omsorgen, nærheden - det hele ser han.
Og det er ikke kun ved puslebordet, det er også, når du ammer, når I sidder i sofaen osv. Og det er svært at håndtere, når man ikke er mere end 3 år gammel - og mange børn reagerer derfor med f.eks. ikke at ville være renlige. Nogle børn begynder faktisk også at kunne time deres afføringsmønster efter, når mor sætter sig og ammer - lige så snart man sidder der og den lille er lagt til brystet, så lyder det "jeg er fæææærdig" - alt sammen udtryk for, at man som 3 årig naturligt stadig også har brug for opmærksomhed, nærhed, tæt kontakt, omsorg... brug for at blive set.
Det er derfor meget vigtigt, at du sætter ord på hvad det er din store dreng giver dig. Hvad det er han kan og gør, som gør ham til noget helt fantastisk. Det er vigtigt, at han har en grunlæggende følelse af, at du elsker ham meget højt, at lillebror på ingen måde kan tage hans plads, og at han er noget særligt. Ikke fordi han kan noget bestemt eller gør noget bestemt, men blot fordi han er ham.
Det er vigtigt, at du viser ham billeder, små filmklip osv. og taler med ham om alt det han gjorde da han var baby, alt det han har lært og alt det han kan nu. Så han hører og oplever, at du gjorde de samme ting med ham da han var lille, som du gør med lillebror nu. At han har lært rigtig mange ting og kan rigtig meget nu, som lillebror naturligt ikke kan fordi han er en baby. Og på den måde stille og roligt få givet din ældste dreng en følelse af, at det faktisk er okay at være ham og helt okay at være den ældste, være stor. Der er faktisk mange fordele ved ikke at være baby... og den vej igennem få ham sporet ind på, at det så faktisk også er helt okay ikke længere at skulle bruge ble, for det er jo kun babyer der gør det :) Du skal naturligt ikke sige til ham direkte, at han ikke er baby og derfor ikke må bruge ble - han skal ikke føle sig forkert - men jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener :)
Det vil også være en god idé, at du læser bøger for ham omkring det at skulle blive renlig, skulle smide bleen og også gerne læser bøger om kroppen og hvordan kroppen fungerer. Hvad der sker med maden vi spiser, vandet vi drikker osv. og hvordan det komme ud som tis og afføring. Så det at skulle af med noget bliver så naturligt som muligt.
Og så skal du give ham lidt tid. Det vil være oplagt, at du bruger de næste par måneder på nogle af ovenstående forslag og når det så bliver varmere i vejret og han kan løbe rundt uden bukser, så kan du tage bleen af ham og prøve bare med underbukser eller badebukser. På den måde bliver han opmærksom på, når han laver noget og dermed opmærksom på, hvad det er der sker - og så kan du sige "hov, nu tisser du. Næste gang så skynder vi os at prøve toilettet eller potten".
Det vil også være en god idé at du, når det bliver aktuelt, taler med ham om, hvorvidt han helst vil toilet eller potte. Det er super med toilettrappen, og det kan han få stor glæde af fremadrettet, men måske vil han i starten være mere tryg ved en potte. Og det er naturligvis også helt okay.
Jeg vil ikke anbefale dig, at du lægger ud med "klistermærker" som belønning. Det virker ofte bedst, når man er så langt i processen, at man blot mangler den sidste lille hurdle til at smide bleen helt. Hvis du bruger belønning på denne måde allerede nu, så har du ikke noget at belønne med senere hen. Derfor skal hans lyst og tro på, at han godt kan være det, som driver værket lige nu og så kan jeres samarbejde begynde :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske