Svar: Toilettræning, dreng 3 år

3. marts 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

Tak for dit brev : ) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er altid lettest at træne renlighed, hvis det er barnet selv, som kommer og siger, at det gerne vil forsøge. Når din dreng slet ikke viser interesse og siger nej til at sidde på toilettet, så er det meget svært.

Det kan være en god idé at overveje, hvorfor han ikke viser interesse. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har fået en lillebror, og jeg tænker faktisk, at det godt kan handle om dette. Det, at der pludselig kommer en lille baby ind i jeres familie, og han skal dele dig med ham, kan godt gøre, at han får brug for at gøre sig lidt lille og holde fast i sin ble. Han ser jo, hvor meget du pusler omkring lillebror, skifter hans ble, vasker ham, kærtegner ham, blæser luftbobler på hans mave osv. Skiftning, kontakten mellem jer, når lillebror ligger på puslebordet, omsorgen, nærheden - det hele ser han.

Og det er ikke kun ved puslebordet, det er også, når du ammer, når I sidder i sofaen osv. Og det er svært at håndtere, når man ikke er mere end 3 år gammel - og mange børn reagerer derfor med f.eks. ikke at ville være renlige. Nogle børn begynder faktisk også at kunne time deres afføringsmønster efter, når mor sætter sig og ammer - lige så snart man sidder der og den lille er lagt til brystet, så lyder det "jeg er fæææærdig" - alt sammen udtryk for, at man som 3 årig naturligt stadig også har brug for opmærksomhed, nærhed, tæt kontakt, omsorg... brug for at blive set.

Det er derfor meget vigtigt, at du sætter ord på hvad det er din store dreng giver dig. Hvad det er han kan og gør, som gør ham til noget helt fantastisk. Det er vigtigt, at han har en grunlæggende følelse af, at du elsker ham meget højt, at lillebror på ingen måde kan tage hans plads, og at han er noget særligt. Ikke fordi han kan noget bestemt eller gør noget bestemt, men blot fordi han er ham.

Det er vigtigt, at du viser ham billeder, små filmklip osv. og taler med ham om alt det han gjorde da han var baby, alt det han har lært og alt det han kan nu. Så han hører og oplever, at du gjorde de samme ting med ham da han var lille, som du gør med lillebror nu. At han har lært rigtig mange ting og kan rigtig ...

Annonce

... meget nu, som lillebror naturligt ikke kan fordi han er en baby. Og på den måde stille og roligt få givet din ældste dreng en følelse af, at det faktisk er okay at være ham og helt okay at være den ældste, være stor. Der er faktisk mange fordele ved ikke at være baby... og den vej igennem få ham sporet ind på, at det så faktisk også er helt okay ikke længere at skulle bruge ble, for det er jo kun babyer der gør det :) Du skal naturligt ikke sige til ham direkte, at han ikke er baby og derfor ikke må bruge ble - han skal ikke føle sig forkert - men jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener :)

Det vil også være en god idé, at du læser bøger for ham omkring det at skulle blive renlig, skulle smide bleen og også gerne læser bøger om kroppen og hvordan kroppen fungerer. Hvad der sker med maden vi spiser, vandet vi drikker osv. og hvordan det komme ud som tis og afføring. Så det at skulle af med noget bliver så naturligt som muligt.

Og så skal du give ham lidt tid. Det vil være oplagt, at du bruger de næste par måneder på nogle af ovenstående forslag og når det så bliver varmere i vejret og han kan løbe rundt uden bukser, så kan du tage bleen af ham og prøve bare med underbukser eller badebukser. På den måde bliver han opmærksom på, når han laver noget og dermed opmærksom på, hvad det er der sker - og så kan du sige "hov, nu tisser du. Næste gang så skynder vi os at prøve toilettet eller potten".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være en god idé at du, når det bliver aktuelt, taler med ham om, hvorvidt han helst vil toilet eller potte. Det er super med toilettrappen, og det kan han få stor glæde af fremadrettet, men måske vil han i starten være mere tryg ved en potte. Og det er naturligvis også helt okay.

Jeg vil ikke anbefale dig, at du lægger ud med "klistermærker" som belønning. Det virker ofte bedst, når man er så langt i processen, at man blot mangler den sidste lille hurdle til at smide bleen helt. Hvis du bruger belønning på denne måde allerede nu, så har du ikke noget at belønne med senere hen. Derfor skal hans lyst og tro på, at han godt kan være det, som driver værket lige nu og så kan jeres samarbejde begynde :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.