Svar: Er det tid til potte træning?

2. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ns Mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres dreng begynder at interesserer sig lidt for, hvad der sker, når man skal tisse og have afføring - i hvert fald, så synes han det er interessant at kikke på de andre børn i dagplejen, når de bruger potten, men han er ikke selv helt der endnu, og det er helt okay.

Det bedste udgangspunkt er, hvis han selv kommer og siger, at han gerne vil prøve - så er det lettere at få samarbejdet igang. Og lige nu siger han nej - jeg vil dog også sige, at du skal holde op med at spørge ham - for uanset hvad du spørger ham om, med den alder han har nu, så vil han ofte sige nej ;)

At blive renlig er både en fysiologisk og mentalt proces, og det er forskelligt, hvornår bliver parate. Der er dog lidt, som du kan holde øje med. Det er f.eks. vigtigt, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Du kan prøve at skifte hans ble med ca. 3 timers mellemrum og se, om den er tør. Hvis den ikke er tør, så kan han ikke holde sig tilstrækkeligt og så er det for tidligt at træne renlighed.

Derudover så har renlighed 3 faser:

Fase 1: Han er opmærksom på, at han har tisset eller lavet i bleen og kommer og fortæller dig, at han gerne vil have en ny tør ble på.

Fase 2: Han bliver opmærksom, før bleen er fyldt og er dermed opmærksom, når han tisser og måske siger han direkte "nu tisser jeg".

Fase 3: Han får fornemmelsen af tissetrang og kan derfor begynde at sige til lige før det sker, så han når at sige til "jeg skal tisse", hvorefter det skal gå hurtigt, for at nå toilettet.

Jeg tænker umiddelbart, at i forhold til hans alder og udvikling - og den årstid vi har lige nu - så vil det være en rigtig god idé, at I går igang med lidt renlighedstræning, om nogle måneder, når vejret bliver bedre og varmen forhåbentlig begynder at komme til Danmark. Det giver mulighed for lettere og færre styrer tøj, og det gør det alt andet lige lettere at nå toilettet eller potten, hvis man ikke har ret meget tøj på. Hvis vi får nogle dejlige varme sommermåneder, vil han kunne prøve at gå uden ble derhjemme - måske gå rundt bare med et par badebukser i haven - og på den måde vil han pludselig blive opmærksom på, når han tisser. Det kan således skubbe lidt til fase 2. Og når han tisser, så kan du så sige "hov skat, du tisser. Næste gang siger du det til mig og så skynder vi os ind på potten/toilettet".

Når det så er sagt, så er det en god idé at lade ham beholde bleen på. Der er altså ikke tale om, at I fra den ene dag til den anden tager bleen af ham og så skal han kunne finde ud af at bruge potten eller toilettet. ...

Annonce

... I stedet er det vigtigt, at du indfører faste toilettider. Det vil f.eks. være morgen og aften - så det første han gør, når han står op, er at prøve at sætte sig på potte eller toilet, og det sidste han gør - f.eks. i forbindelse med, at han skal i bad om aftenen og derfor alligevel har tøjet af - er at sætte sig og prøve om han kan tisse. Og stille og roligt udvides toilettiderne, så han også tisser af, før I kører hjemmefra, i forbindelse med måltiderne, før han skal ud at lege osv. Og igen - ca. hver 3 time, så det kan lykkes for ham at holde sig.

Og du skal her ikke spørge ham "skal du tisse, før vi kører?" for så siger han nej. Du skal i stedet tage ham i hånden og sige "Kom, vi skal lige ud at tisse, før vi kører" og det gælder så både dig og ham. I tisser begge af, som en helt naturlig ting, det er sådan reglen er.

Du kan overveje om det skal være potte eller et toiletsæde. Hvis han helst vil potte, som han ser de andre børn bruge, så er det fint. Men måske vil han hellere et toiletsæde og en lille skammel, så det er mere som mor og de voksne gør - også her er børn forskellige. Så prøv at fornemme, hvad du tænker vil være bedst for ham - køb det og gør det så naturligt som muligt, at I nu er nået dertil :)

Når bleen er på og I har faste toilettider, så vil bleen nogle gange være tør, og så siger du "super, så kan vi bruge den igen". Andre gange vil den kun være lidt våd og så kan den også bruges igen. Og de gange, hvor den så er våd, så siger du "pyt med det, så var det jo godt du havde den på" og så får han en ny ble på og næste gang så prøver I så at nå toilettet lidt før.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Et par våde bukser er altid et nederlag, en tør ble er altid en succes og er bleen våd, så er det jo netop godt, at den er der, som en sikkerhed, for den kan let skiftes og så kan han lege videre. Bleen skal fungere som et par underbukser, der trækkes op og ned. Og så skal du naturligvis holde øje og hjælpe ham ud på toilet eller potte, hvis du fornemmer, at det er nu :) Netop for at det bliver til så mange små succesoplevelser som muligt.

Du kan allerede nu begynde at læse bøger om emnet. Det vil være oplagt at bruge de næste 1-2 måneder på at læse om renlighed og på den måde forberede ham på, at det tidspunkt kommer hen af vejen...

Og så skal du naturligvis også overveje, hvornår han går fra dagpleje til børnehave. Det kan være meget svært at skulle blive renlig, når han står midt i et stort skift, hvilket man naturligvis også må tage hensyn til :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt renlighed, når du/I kommer dertil :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.