Svar: Gode råd ift overgangen fra ble

12. november 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Kathrine

Tak for dit brev - og hvor er det godt at høre, at det går så meget bedre i børnehaven igen, og at stemningen generelt er god, dejligt :)

Renlighed sker bedst, hvis både forældre og barn er enige om, at det er tid. Det har stor betydning for jeres samarbejde, at jeres datter selv viser interesse og lyst til at forsøge sig med toilettet og lyst til at prøve uden ble... og det kan være rigtig svært at finde motivationen, især på denne årstid, hvor hun naturligt har ekstra meget tøj på, og det er ekstra svært at nå toilettet i tide...

Jeg hæfter mig dog ved, at du skriver, at hun "egentlig næsten altid siger til, når hun skal have afføring" - det er et super godt tegn, fordi hun jo så er opmærksom. Hun fornemmer tisse- og afføringstrang og er på den måde bevidst om, hvad signaler det er hun skal reagere på. Du skriver dog også, at det enten er for sent eller at det stopper, når I når toilettet.

Med den alder jeres datter har, vil det være rigtig godt med faste toilettider. Hun skal ikke spørges "skal du tisse?" eller lignende, for så siger hun nej og tisser eller laver i bleen kort efter. Hun skal derimod tages i hånden og følges ud på toilettet med besked om "kom vi skal lige tisse før vi kører" og så hjælpes hun med det. Som en fast regel, der gælder for jer alle - I voksne tisser også af, før I tager nogen steder.

De faste toilettider bør ligge som det første, når hun står op om morgenen, og det sidste før hun skal i seng. Det er også godt, hvis de ligger i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege eller før I kører hjemmefra fordi I f.eks.k skal handle eller lignende. Og der vil være størst succes, hvis de ligger med ca. 3 timers mellemrum.

Det er vigtigt, at I roser hende for at prøve - også selvom der ikke kommer noget. Er bleen våd, så er det helt okay ,så får hun bare en tør ble på, når hun har forsøgt sig på toilettet. Er bleen tør, så er det også rigtig godt, for så kan den bruges igen. Bleen bibeholdes fordi den er tryghed, men det er ikke meningen, at hun skal tisse eller lave i sin ble, den fungerer som et par underbukser der trækkes op og ned. Hun skal stadig følges på toilettet :)

Og så er det vigtigt, at I giver jer tid på badeværelset, når hun sidder der. I kan evt. tage en lille skammel ud på toilettet og have en kurv stående med lidt pixibøger eller lignende, som I kan læse i. Så I på den måde hjælper hende med at blive siddende på toilettet og gør ...

Annonce

... det hyggeligt at sidde der i lidt længere tid. og samtidig med at I sidder og læser lidt højt, så må I gerne opfordre hende til at prutte - hvorved der måske så kommer lidt afføring ud, eller I kan tænde for vandhanen og bede hende lave samme lyd, så hun får tisset af. Lyden af vand der løber kan faktisk i sig selv hjælpe...

I børnehaven vil det være rigtig godt, hvis I kan tale om, at I er igang med at træne renlighed, så hun hører, at pædagogerne og I laver aftaler om dette og f.eks. taler med hende om, at hun skal gå på toilettet, når pædagogerne siger det. Og det er en god idé at tale med pædagogerne om, at hun ikke skal modtage en kollektiv besked, hvor de f.eks. ud i rummet siger "I skal lige huske at tisse af, før I løber ud for at lege", for så løber hun af sted og glemmer at tisse. Også i børnehaven skal pædagogen på stuen lige være opmærksom på at hjælpe hende med at få tisset af.

Det er også godt, hvis I kan læse bøger om renlighed og også gerne om, hvordan kroppen fungerer, så hun får et indtryk af, hvad det handler om, og at det er noget helt naturligt, at hun stille og roligt skal igang med at bruge toilettet i stedet for bleen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at medtænke, at hendes pludselige behov for bleen godt kan hænge sammen med, at hun er blevet storesøster. Børn kan reagere meget forskelligt på pludselig at skulle dele mor og far med en lille ny - og det at holde fast i bleen kan godt være en måde at gøre sig lidt lille på. Hun ser jo, hvordan I skrifter, pusler osv. med lillebror og sandsynligvis går meget op i hvordan hans mave fungerer og hvad der er i hans ble - og hun vil måske også gerne stadig føle sig lidt lille nu, hvilket bleen så kan hjælpe hende til, og det kan forstærke hendes behov for den.

Der findes en gammel børnebog, der hedder "Jeg vil osse være baby" af Mats Letén. I kan låne den på biblioteket :)

Det kan være en god idé, at I generelt sætter lidt ord på, hvad der hende til noget særligt og hvor skønt det er, at I har så stor og dejlig en pige på snart 3.5 år. I må gerne sætte lidt ord på, hvor meget hun har lært og hvor meget hun kan, tale om dengang hun var en baby og hvordan hun var der og hvad hun har lært og kan nu. Så hun begynder at få en indre fornemmelse af, at det faktisk er ret dejligt og sejt at være en stor pige og af den vej måske også selv begynder at få lidt lyst til at smide bleen :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder