Svar: Gode råd ift overgangen fra ble
12. november 2020
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev - og hvor er det godt at høre, at det går så meget bedre i børnehaven igen, og at stemningen generelt er god, dejligt :)
Renlighed sker bedst, hvis både forældre og barn er enige om, at det er tid. Det har stor betydning for jeres samarbejde, at jeres datter selv viser interesse og lyst til at forsøge sig med toilettet og lyst til at prøve uden ble... og det kan være rigtig svært at finde motivationen, især på denne årstid, hvor hun naturligt har ekstra meget tøj på, og det er ekstra svært at nå toilettet i tide...
Jeg hæfter mig dog ved, at du skriver, at hun "egentlig næsten altid siger til, når hun skal have afføring" - det er et super godt tegn, fordi hun jo så er opmærksom. Hun fornemmer tisse- og afføringstrang og er på den måde bevidst om, hvad signaler det er hun skal reagere på. Du skriver dog også, at det enten er for sent eller at det stopper, når I når toilettet.
Med den alder jeres datter har, vil det være rigtig godt med faste toilettider. Hun skal ikke spørges "skal du tisse?" eller lignende, for så siger hun nej og tisser eller laver i bleen kort efter. Hun skal derimod tages i hånden og følges ud på toilettet med besked om "kom vi skal lige tisse før vi kører" og så hjælpes hun med det. Som en fast regel, der gælder for jer alle - I voksne tisser også af, før I tager nogen steder.
De faste toilettider bør ligge som det første, når hun står op om morgenen, og det sidste før hun skal i seng. Det er også godt, hvis de ligger i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege eller før I kører hjemmefra fordi I f.eks.k skal handle eller lignende. Og der vil være størst succes, hvis de ligger med ca. 3 timers mellemrum.
Det er vigtigt, at I roser hende for at prøve - også selvom der ikke kommer noget. Er bleen våd, så er det helt okay ,så får hun bare en tør ble på, når hun har forsøgt sig på toilettet. Er bleen tør, så er det også rigtig godt, for så kan den bruges igen. Bleen bibeholdes fordi den er tryghed, men det er ikke meningen, at hun skal tisse eller lave i sin ble, den fungerer som et par underbukser der trækkes op og ned. Hun skal stadig følges på toilettet :)
Og så er det vigtigt, at I giver jer tid på badeværelset, når hun sidder der. I kan evt. tage en lille skammel ud på toilettet og have en kurv stående med lidt pixibøger eller lignende, som I kan læse i. Så I på den måde hjælper hende med at blive siddende på toilettet og gør det hyggeligt at sidde der i lidt længere tid. og samtidig med at I sidder og læser lidt højt, så må I gerne opfordre hende til at prutte - hvorved der måske så kommer lidt afføring ud, eller I kan tænde for vandhanen og bede hende lave samme lyd, så hun får tisset af. Lyden af vand der løber kan faktisk i sig selv hjælpe...
I børnehaven vil det være rigtig godt, hvis I kan tale om, at I er igang med at træne renlighed, så hun hører, at pædagogerne og I laver aftaler om dette og f.eks. taler med hende om, at hun skal gå på toilettet, når pædagogerne siger det. Og det er en god idé at tale med pædagogerne om, at hun ikke skal modtage en kollektiv besked, hvor de f.eks. ud i rummet siger "I skal lige huske at tisse af, før I løber ud for at lege", for så løber hun af sted og glemmer at tisse. Også i børnehaven skal pædagogen på stuen lige være opmærksom på at hjælpe hende med at få tisset af.
Det er også godt, hvis I kan læse bøger om renlighed og også gerne om, hvordan kroppen fungerer, så hun får et indtryk af, hvad det handler om, og at det er noget helt naturligt, at hun stille og roligt skal igang med at bruge toilettet i stedet for bleen :)
Det er vigtigt at medtænke, at hendes pludselige behov for bleen godt kan hænge sammen med, at hun er blevet storesøster. Børn kan reagere meget forskelligt på pludselig at skulle dele mor og far med en lille ny - og det at holde fast i bleen kan godt være en måde at gøre sig lidt lille på. Hun ser jo, hvordan I skrifter, pusler osv. med lillebror og sandsynligvis går meget op i hvordan hans mave fungerer og hvad der er i hans ble - og hun vil måske også gerne stadig føle sig lidt lille nu, hvilket bleen så kan hjælpe hende til, og det kan forstærke hendes behov for den.
Der findes en gammel børnebog, der hedder "Jeg vil osse være baby" af Mats Letén. I kan låne den på biblioteket :)
Det kan være en god idé, at I generelt sætter lidt ord på, hvad der hende til noget særligt og hvor skønt det er, at I har så stor og dejlig en pige på snart 3.5 år. I må gerne sætte lidt ord på, hvor meget hun har lært og hvor meget hun kan, tale om dengang hun var en baby og hvordan hun var der og hvad hun har lært og kan nu. Så hun begynder at få en indre fornemmelse af, at det faktisk er ret dejligt og sejt at være en stor pige og af den vej måske også selv begynder at få lidt lyst til at smide bleen :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske