Svar: Natble - 20 mdr.
17. oktober 2019
Alder:
20 mdr.
Kære ML
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har forsøgt forskellige bleer - da der faktisk er stor forskel på de bleer der findes. Bleer kan variere i facon, så nogle bleer passer bedre til piger (som ofte tisser mere bagud) og andre bleer passer bedre til drenge (som tisser mere foran). Der er naturligt også forskel på størrelser, deres sugeevne osv. og derfor må man nogle gange prøve sig lidt frem.
Måske gør I det allerede, men det vil være rigtig godt, hvis I kan starte med at skifte hendes ble med det samme hun vågner, så den ble hun får på om morgenen er helt frisk og tør - og parat til at suge en evt. vandladning. Så I f.eks. ikke venter med at skifte natbleen til hun har spist morgenmad :)
Det er helt naturligt, at børn tisser meget om natten. Det skyldes blandt andet, at små børn endnu ikke producerer det hormon, som skal nedsætte urinproduktionen om natten og natbleen har de derfor naturligt behov for - lang tid frem :)
Det lyder dog som om, at jeres datter måske drikker rigtig meget i løbet af aftenen og natten? Hvis det er tilfældet, så skal I fjerne hendes væskeindtag her, uanset om det er amning, vand af flaske eller lignende. Det er vigtigt, at hun indtager størstedelen af sit væskebehov i dagtimerne og tilbydes væske af kop. Hun vil naturligt drikke lidt mindre af en kop, end hvis hun drikker af f.eks. en flaske .... Med den alder hun har, må hun gerne blive ammet eller puttet med en kop vand eller lidt lun mælk, når hun puttes omkring kl 19.30-20 - men hun bør kunne klare sig uden væske til næste morgen tidlig, hvor hun så starter dagen med morgengrød og lidt mælk af kop.
Derudover så er det vigtigt, at I også ser på, hvordan hun i øvrigt trives og udvikler sig. Nogle gange så kan stor tørst og meget voldsomme natlige vandladninger være tegn på sukkersyge (diabetes). Ofte har barnet også problemer med at holde vægten, virker generelt pylret, træt, har måske mørke rande under øjnene mv. Og hvis I mistænker, at noget sådan kunne være tilfældet hos jer, så vil det være rigtig godt, at I lige får lægen til at undersøge hende og netop drøfter problematikken med lægen.
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske