Svar: Bange for potte

6. september 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter er blevet utryg ved potten, og det lyder derfor som den helt rigtige beslutning at holde pause, ligesom de også har rådgivet omkring i vuggestuen... spørgsmålet er naturligvis, hvor lang den pause skal være, og det er jo også det, I spørger ind til :)

Det lyder som om, at jeres datter er fysiologisk parat til at træne renlighed. Det betyder, blandt andet, at hun skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer, ligesom det er vigtigt, at hun kan fornemme tissetrang. Hun skal altså kunne mærke, når hun skal tisse og derefter holde sig indtil hun når toilet/potte - og det lyder det som om, at hun kan. Hvis hun først reagerer, når hun har tisset og derfor "kun" reagerer på en våd ble og ytrer ønske om at få en tør ble på, så er det ikke helt nok til at være parat...

Derudover skal jeres datter også være mentalt parat. Hun skal være klar og meget gerne give udtryk for, at hun har lyst til at forsøge at sidde på potte eller toilet, ligesom det er rigtig godt, hvis hun selv giver udtryk for, at hun gerne vil forsøge at være uden ble. Jo mere interesseret hun selv er, jo større sandsynlighed er der for, at et samarbejde kan begynde - og det skal netop være et samarbejde.

Og her lyder det ikke helt som om, at jeres datter er parat. Hun er opmærksom på sin ble, hun ved at toilet og potte findes, I læser bøger om emnet, og hun lyder til at være klar over, hvad det handler om - og hvad I et eller andet sted begynder at forvente af hende, men hun lyder ikke mentalt klar endnu...

Der er flere ting som taler imod at vente med at træne renlighed. Det ene er, at hun naturligt helst skal være klar både mentalt og fysiologisk. Det andet er, at vi jo går den kolde tid i møde nu, og det varer ikke længe, før det er tid til flyverdragt og ekstra tøj... Og det gør det alt andet lige sværere at træne renlighed, og svært at nå toilettet i tide.

Du er også gravid (stort tillykke med det) og det er naturligt en stor ting pludselig at skulle dele mor og far med en lille ny. Nogle børn "går lidt tilbage" i deres udvikling, og det kan være svært at håndtere så stort et krav, som det at smide bleen naturligt er. Det skal man naturligvis tage hensyn til, for det kan godt betyde, at hun har brug for ekstra tid, før hun bliver klar til at smide bleen. Når det så er sagt, så kan det at blive storesøster også nogle gange have en positiv virkning, fordi hun måske vil føle sig stor i forhold til den lille baby - og måske vil have en følelse af, at det er babyer der bruger ble, det gør storesøster ikke... men hvordan hun reagerer, må tiden så vise :)

Min umiddelbare tanke er, at I skal forsøge at motivere hende til at sidde på toilettet, som noget helt naturligt f.eks. i forbindelse ...

Annonce

... med, at hun skal i bad og alligevel har tøjet af eller hvis I skal køre en tur og I alle tisser af, før I skal ud af døren. I skal ikke spørge hende, om hun skal tisse, eller om hun vil prøve at sidde på toilettet, for så siger hun nej. I kan i stedet tage hende i hånden og sige "kom du skal lige tisse på toilettet, før vi kører" eller lignende, som noget helt naturligt nu - ligesom mor og far tisser af, så gør hun også det. Og hvis hun er mere bange for potten end for toilettet, så drop potten og lad hende sidde på toilet ligesom jer voksne, så hun også spejler sig i dette og kan se, at det er sådan det foregår nu :)

Men, når det er sagt, så skal I naturligvis finde balancen mellem at kræve at hun forsøger, berolige og betrygge, forklare hende, at I er der, hjælper hende og det er okay... og så naturligt respektere, hvis hun siger nej eller bliver helt ulykkelig. Det er vigtigt, at I ikke presser hende unødigt eller på nogen måde overskrider hendes grænse, så vil det naturligt kun blive værre og ikke hjælpe hende på sigt. Derfor er det rigtig vigtigt, at I forsøger at tyde, hvor tryg/utryg hun er ved det hele lige nu.

Hvis hun i en periode vil være tryg ved at sidde på toilettet med sin ble på, eller måske blot sidde på toilettet med brættet slået ned, når hun f.eks. skal have tørret sine hænder, redt sit hår, børstet sine tænder, så er det også en mulighed, for på den måde at gøre hende tryg ved at sidde der. Og hen af vejen kan I så løfte brættet op. Det vil også være godt med en lille fodskammel, så hun har støtte, når hun sidder der, eller I kan sætte jer foran hende, og hun kan have sine fødder på jeres lår, så det på den måde også gøres trygt at sidde der.. netop for at komme over den mentale hurdle, som hun lige nu har...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så lyder det som sagt også som om, at hun måske skal have lidt mere tid. Som I selv skriver, så sker der jo rigtig meget med hendes udvikling, og hun begynder at tale mere, tænker mere over tingene, forstår flere sammenhænge osv. Og det betyder, at I naturligt vil kunne begynde at lave små aftaler med hende. Hun er stadig en meget lille pige, er ikke fyldt 3 år endnu, så der er tid nok :) Måske vil start i børnehave være godt for hende, til den tid har hun vænnet sig mere til at være storesøster og er måske blevet lidt mere tryg ved tanken om at skulle smide bleen. Toiletterne i børnehaven er ofte i børnestørrelse, hvilket også giver ekstra tryghed, og så vil hun også i børnehaven kunne spejle sig i de andre børn, og i det de gør....

Så prøv om I kan hjælpe hende til at få et okay forhold til toilettet, før I begynder at tage bleen af hende og forsøger at tisse der... Det er netop vigtigt, at hun er tryg hele vejen igennem :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.