Svar: Klar til at undvære ble?

15. august 2019

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L

Tak for dit brev og først - hvor er det dejligt, at det er lykkes så fint med at undvære middagsluren og at hele familien trives langt bedre på denne måde. Jeres dreng lyder virkelig til at være inde i en god udvikling, han sover langt bedre end tidligere, han har masser af overskud til at lege og opleve verden, nyder måske at være en af de ældste i vuggestuen og er ved at være parat til at skifte til børnehave.. det er så fint, så dejligt:)

Der er flere ting som taler for at I forsøger at lade ham smide bleen nu, og naturligvis også lidt ting, som kan tale imod:

Det taler for, at han lyder til at kunne holde sig. Han har ofte en tør ble, og når han tisser og mærker, at han skal tisse, så kan han efter lidt dryp godt holde sig til I når toilettet. At han har en tung ble om morgenen er helt okay, de fleste børn bliver renlige om dagen langt før de er det om natten og han kan sagtens have behov for en natble et par år endnu, selvom han ikke har brug for bleen i dagtimerne. Det vil være helt normalt :)

Han har en god fornemmelse for tissetrang, og hvad det er, han skal mærke efter. Det har været godt for ham være uden ble i løbet af sommeren og han har f.eks. kunne mærke, når han har skulle tisse og er stået op af badebassinet og har tisset på græsset.

Han lyder også interesseret i at sidde på toilettet, ikke altid når I spørger ham, men når han kommer derud, så er det okay. Han laver også afføring på toilettet, og synes det er rigtigt spændende. Det lyder som om, at han vil være parat til et samarbejde omkring det.

Han lyder således både fysiologisk og mentalt parat og jeg synes det er værd at give det en chance.

Det kan tale imod, at han skal begynde i børnehave om 3 uger. Han vil sandsynligvis ikke kun blive helt renlig indtil da og det kan naturligvis godt være et stort krav at skulle smil bleen samtidig med, at man begynder i børnehave. Jeg tænker dog, at hvis I begynder nu, så har han faktisk mulighed for at nå ret langt i sin renlighedsproces, og så kan det at begynde i børnehave også hjælpe ham den sidste vej.. han vil jo der opleve flere børn, som ikke bruger ble og som ...

Annonce

... går på toilettet og det vil han kunne spejle sig i. I skal naturligivs informere pædagogerne om, at i træner renlighed, selvom I godt ved at det kan være svært samtidig med børnehavestart, og de kan naturligt støtte ham. De er vant til dette i forhold til andre børn.

Det kan også være en fordel at forsøge nu. Om et par måneder er det koldere i vejret og han skal have flyverdragt og mere tøj på - og det gør det alt andet lige sværere at holde sig og nå toilettet. Hvis han kan nå at træne renlighed før efteråret, vinteren og kulden sætter ind, vil det være en fordel...

Så ja, jeg synes faktisk, at I skal forsøge at sætte lidt struktur på det at undvære bleen. Altså begynde at give jeres dreng faste toilettider, så han kommer på toilettet som en fast rutine dagen igennem. Når I står op om morgenen, og om aftenen, før han skal i seng (evt. i forbindelse med aftenbad og han alligevel har tøjet af). Det vil være godt med faste toilettider i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. Meget gerne ca hver 3 time og gerne i forbindelse med, at I skal noget, som det kan passe med ind i hverdagen. Og I skal ikke spørge ham, men blot tage ham i hånden og sige "kom, vi går lige ud og tisser, før vi kører" - som en helt naturlig regel, der gælder alle i jeres familie.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal ikke have bleen af, den skal fungere som en sikkerhed, og han skal opleve små successer fordi bleen er tør. Og lykkes det så ikke, så er det helt okay, så får han bare en tør ble på, I siger "pyt med det, så var det jo godt, at du havde den på" og f.eks. "jeg hjælper dig med at nå det næste gang" eller lignende, så han fornemmer, at det er noget I hjælper ham med og er sikre på, at han godt kan klare, ligesom det er okay, at det kan være lidt svært :)

I vuggestuen kan han bruge toilettet, hvis han vil. Her behøver han ikke træne renlighed, hvis han lige nu ikke virker til at have overskuddet til det - har han lyst skal han naturligvis have lov. Men derhjemme vil det være rigtig godt, at I "går lidt mere struktureret til værks", som du skriver :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.