Svar: Klar til at undvære ble?
15. august 2019
Alder:
3 år
Kære L
Tak for dit brev og først - hvor er det dejligt, at det er lykkes så fint med at undvære middagsluren og at hele familien trives langt bedre på denne måde. Jeres dreng lyder virkelig til at være inde i en god udvikling, han sover langt bedre end tidligere, han har masser af overskud til at lege og opleve verden, nyder måske at være en af de ældste i vuggestuen og er ved at være parat til at skifte til børnehave.. det er så fint, så dejligt:)
Der er flere ting som taler for at I forsøger at lade ham smide bleen nu, og naturligvis også lidt ting, som kan tale imod:
Det taler for, at han lyder til at kunne holde sig. Han har ofte en tør ble, og når han tisser og mærker, at han skal tisse, så kan han efter lidt dryp godt holde sig til I når toilettet. At han har en tung ble om morgenen er helt okay, de fleste børn bliver renlige om dagen langt før de er det om natten og han kan sagtens have behov for en natble et par år endnu, selvom han ikke har brug for bleen i dagtimerne. Det vil være helt normalt :)
Han har en god fornemmelse for tissetrang, og hvad det er, han skal mærke efter. Det har været godt for ham være uden ble i løbet af sommeren og han har f.eks. kunne mærke, når han har skulle tisse og er stået op af badebassinet og har tisset på græsset.
Han lyder også interesseret i at sidde på toilettet, ikke altid når I spørger ham, men når han kommer derud, så er det okay. Han laver også afføring på toilettet, og synes det er rigtigt spændende. Det lyder som om, at han vil være parat til et samarbejde omkring det.
Han lyder således både fysiologisk og mentalt parat og jeg synes det er værd at give det en chance.
Det kan tale imod, at han skal begynde i børnehave om 3 uger. Han vil sandsynligvis ikke kun blive helt renlig indtil da og det kan naturligvis godt være et stort krav at skulle smil bleen samtidig med, at man begynder i børnehave. Jeg tænker dog, at hvis I begynder nu, så har han faktisk mulighed for at nå ret langt i sin renlighedsproces, og så kan det at begynde i børnehave også hjælpe ham den sidste vej.. han vil jo der opleve flere børn, som ikke bruger ble og som går på toilettet og det vil han kunne spejle sig i. I skal naturligivs informere pædagogerne om, at i træner renlighed, selvom I godt ved at det kan være svært samtidig med børnehavestart, og de kan naturligt støtte ham. De er vant til dette i forhold til andre børn.
Det kan også være en fordel at forsøge nu. Om et par måneder er det koldere i vejret og han skal have flyverdragt og mere tøj på - og det gør det alt andet lige sværere at holde sig og nå toilettet. Hvis han kan nå at træne renlighed før efteråret, vinteren og kulden sætter ind, vil det være en fordel...
Så ja, jeg synes faktisk, at I skal forsøge at sætte lidt struktur på det at undvære bleen. Altså begynde at give jeres dreng faste toilettider, så han kommer på toilettet som en fast rutine dagen igennem. Når I står op om morgenen, og om aftenen, før han skal i seng (evt. i forbindelse med aftenbad og han alligevel har tøjet af). Det vil være godt med faste toilettider i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. Meget gerne ca hver 3 time og gerne i forbindelse med, at I skal noget, som det kan passe med ind i hverdagen. Og I skal ikke spørge ham, men blot tage ham i hånden og sige "kom, vi går lige ud og tisser, før vi kører" - som en helt naturlig regel, der gælder alle i jeres familie.
Han skal ikke have bleen af, den skal fungere som en sikkerhed, og han skal opleve små successer fordi bleen er tør. Og lykkes det så ikke, så er det helt okay, så får han bare en tør ble på, I siger "pyt med det, så var det jo godt, at du havde den på" og f.eks. "jeg hjælper dig med at nå det næste gang" eller lignende, så han fornemmer, at det er noget I hjælper ham med og er sikre på, at han godt kan klare, ligesom det er okay, at det kan være lidt svært :)
I vuggestuen kan han bruge toilettet, hvis han vil. Her behøver han ikke træne renlighed, hvis han lige nu ikke virker til at have overskuddet til det - har han lyst skal han naturligvis have lov. Men derhjemme vil det være rigtig godt, at I "går lidt mere struktureret til værks", som du skriver :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske