Svar: Slut med ble?

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det bedste udgangspunkt for at træne renlighed er, hvis barnet selv kommer og siger, at det gerne vil have bleen af og forsøge at sidde på toilettet.. det er tegn på, at jeres dreng har lyst til at samarbejde omkring det, og så går det naturligt lettest :)

Derudover så er det vigtigt, at han er fysiologisk parat. Det betyder, at han skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan prøve at skifte hans ble med ca 3 timers mellemrum for at se, om den er tør. Hvis han har en våd ble, hver gang I skifter ham, så er han ikke parat til at holde sig og så vil det ikke kunne lykkes. Hvis I er i tvivl om han har tisset, fordi bleen suger godt, så kan I lægge et lille blødt papirlommetørklæde ind i bleen og se om det bliver vådt.

Det er en rigtig god idé, at I er begyndt at lade ham gå uden ble i forbindelse med bad, ligesom I meget gerne må forsøge at udnytte de varme sommerdage til bar numse eller måske blot gå rundt i et par underbukser eller badebukser. Hvis han har et par badebukser på i stedet for bleen, så vil det give jer lidt idé om, hvorvidt han egentlig er opmærksom på, at han tisser - eller om han først mærker det, når det er sket. Og nogle gange så kan det, at han netop ikke ar bleen på, være det som gør, at han bliver opmærksom på det, kikker ned og måske siger "jeg tisser?!" og I kan svare "hov ja, det gør du da også, skal vi ikke prøve at nå toilettet næste gang?" eller lignende, så det at gå uden ble kan nogle gange godt være med til at skubbe lidt ti opmærksomheden og dermed processen :)

Ellers er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af for hurtigt. Det vil være godt at indføre faste toilettider i stedet for at tage bleen af. Med faste toilettider har han mulighed for at få en succesoplevelse. I tager ham i hånden og siger "kom du skal lige ud at tisse på toilettet" og så går I sammen derud. Hvis I spørger ham "skal du tisse?", så siger ...

Annonce

... han nej og tisser bagefter...

Hvis bleen er tør, så roses han for det, og så kan bleen bruges igen. Hvis bleen er våd, så er det helt okay, så var det jo godt, at han havde den på, og så få han bare en ny tør ble på og I forsøge at hjælpe ham på toilettet lidt før næste gang. På den måde er det altid positivt, uanset om han har holdt sig tør eller ej, hvor våde bukser altid er et nederlag.

Det vil være fint at bruge toilettet, hvilket han jo også ser storesøster og I gøre, så det er helt okay. Køb et toiletsæde, så han kan sidde trygt og ikke behøver sidde og spænde i kroppen, hænge i armene, fordi han er bange for at falde ned... Og også meget gerne en fodskammel, så hans ben har støtte.... giv ham tid til at forsøge sig, slappe af, mærke efter om han kan tisse eller om der måske er afføring på vej, prøv at foreslå ham at lave en prut, det vil han måske synes er sjovt. Tænd evt. for vandhanen, så vandet løber, det kan også gøre det lettere at tisse...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes, at det er et forsøg værd. Far har lidt mere tid i øjeblikket og I har en god ferieperiode sammen, så det vil være oplagt at prøve. I forhold til, at han lige nu "bare er super godt tilpas i verden", så kan det jo også være netop det overskud, som skal til, for at det faktisk kan lykkes for ham :)

Og viser det sig så, at det ikke lykkes, og jeres dreng ikke er parat, så er det jo ikke værre, end at I så venter, og han bibeholder sin ble. Som sagt skal bleen stadig være en naturlig del af hverdagen, den skal blot bruges som et par underbukser, der trække op og ned efter behov - buksebleer er en stor fordel, når man træner renlighed :)

Jeg synes, at I skal give både slut med middagslur og slut med ble et forsøg. Min umiddelbare vurdering er, at jeres dreng fint vil kunne klare begge dele.. og hvis det så viser sig ikke at være tilfældet, så må I tage den derfra :)

Håber du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt renlighed også :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin