Svar: Slut med ble?
14. juni 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det bedste udgangspunkt for at træne renlighed er, hvis barnet selv kommer og siger, at det gerne vil have bleen af og forsøge at sidde på toilettet.. det er tegn på, at jeres dreng har lyst til at samarbejde omkring det, og så går det naturligt lettest :)
Derudover så er det vigtigt, at han er fysiologisk parat. Det betyder, at han skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan prøve at skifte hans ble med ca 3 timers mellemrum for at se, om den er tør. Hvis han har en våd ble, hver gang I skifter ham, så er han ikke parat til at holde sig og så vil det ikke kunne lykkes. Hvis I er i tvivl om han har tisset, fordi bleen suger godt, så kan I lægge et lille blødt papirlommetørklæde ind i bleen og se om det bliver vådt.
Det er en rigtig god idé, at I er begyndt at lade ham gå uden ble i forbindelse med bad, ligesom I meget gerne må forsøge at udnytte de varme sommerdage til bar numse eller måske blot gå rundt i et par underbukser eller badebukser. Hvis han har et par badebukser på i stedet for bleen, så vil det give jer lidt idé om, hvorvidt han egentlig er opmærksom på, at han tisser - eller om han først mærker det, når det er sket. Og nogle gange så kan det, at han netop ikke ar bleen på, være det som gør, at han bliver opmærksom på det, kikker ned og måske siger "jeg tisser?!" og I kan svare "hov ja, det gør du da også, skal vi ikke prøve at nå toilettet næste gang?" eller lignende, så det at gå uden ble kan nogle gange godt være med til at skubbe lidt ti opmærksomheden og dermed processen :)
Ellers er jeg ikke tilhænger af, at man tager bleen af for hurtigt. Det vil være godt at indføre faste toilettider i stedet for at tage bleen af. Med faste toilettider har han mulighed for at få en succesoplevelse. I tager ham i hånden og siger "kom du skal lige ud at tisse på toilettet" og så går I sammen derud. Hvis I spørger ham "skal du tisse?", så siger han nej og tisser bagefter...
Hvis bleen er tør, så roses han for det, og så kan bleen bruges igen. Hvis bleen er våd, så er det helt okay, så var det jo godt, at han havde den på, og så få han bare en ny tør ble på og I forsøge at hjælpe ham på toilettet lidt før næste gang. På den måde er det altid positivt, uanset om han har holdt sig tør eller ej, hvor våde bukser altid er et nederlag.
Det vil være fint at bruge toilettet, hvilket han jo også ser storesøster og I gøre, så det er helt okay. Køb et toiletsæde, så han kan sidde trygt og ikke behøver sidde og spænde i kroppen, hænge i armene, fordi han er bange for at falde ned... Og også meget gerne en fodskammel, så hans ben har støtte.... giv ham tid til at forsøge sig, slappe af, mærke efter om han kan tisse eller om der måske er afføring på vej, prøv at foreslå ham at lave en prut, det vil han måske synes er sjovt. Tænd evt. for vandhanen, så vandet løber, det kan også gøre det lettere at tisse...
Jeg synes, at det er et forsøg værd. Far har lidt mere tid i øjeblikket og I har en god ferieperiode sammen, så det vil være oplagt at prøve. I forhold til, at han lige nu "bare er super godt tilpas i verden", så kan det jo også være netop det overskud, som skal til, for at det faktisk kan lykkes for ham :)
Og viser det sig så, at det ikke lykkes, og jeres dreng ikke er parat, så er det jo ikke værre, end at I så venter, og han bibeholder sin ble. Som sagt skal bleen stadig være en naturlig del af hverdagen, den skal blot bruges som et par underbukser, der trække op og ned efter behov - buksebleer er en stor fordel, når man træner renlighed :)
Jeg synes, at I skal give både slut med middagslur og slut med ble et forsøg. Min umiddelbare vurdering er, at jeres dreng fint vil kunne klare begge dele.. og hvis det så viser sig ikke at være tilfældet, så må I tage den derfra :)
Håber du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt renlighed også :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske