Svar: Træning af renlighed - 3 år
14. maj 2019
Alder:
3 år
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Jeres dreng lyder desværre ikke til at være helt parat endnu.. Det jeg har skrevet omkring "de 3 timer" er, at det er et tegn på, at han er parat til at smide bleen, hvis han kan holde sig tør i 3 timer. Hvis han ikke kan det, så er han ikke parat til, at I tager bleen af ham, og du skriver, at han ofte tisser ca hver 30-40 minut.
Samtidig er det meget vigtigt, at I ikke tager bleen af for hurtigt. Det er et stort nederlag for ham, hver gang han tisser eller laver i bukserne og det er ikke befordrende for hans selvværd og lyst til at træne renlighed.
Det er langt bedre, at I lader ham beholde bleen på, og så følger ham på toilettet. Til at begynde med kun morgen og aften - f.eks. når han står op og dagen begynder, og som en fast del af aftenritualet, f.eks. i forbindelse med, at han skal i bad og alligevel har bar numse...
Når du tager bleen af ham her, så siger du kærligt, stille og roligt "sæt du dig på toilettet (eller potten) og se om du kan tisse". Hvis der kommer noget, så roses han for det, hvis der ikke kommer noget, så roses han for at forsøge. Og bagefter får han en ble på igen.
I takt med, at han begynder at kunne holde sig tør og det lykkes at lade vandet på toilet eller potte, så kan I indføre toilettider flere gange dagligt, så han f.kes. kommer på toilettet i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. På de tidspunkter, hvor du normalt også selv ville gå på toilettet - og igen ofte med ca 3 timers interval i begyndelse.
Han har hele tiden ble på. Hvis bleen er tør, så roses han for det, og I kan bruge bleen igen. Hvis bleen er våd, så roser I ham for stadig at forsøge med toilet og potte og siger at det jo så var godt, at han havde bleen på. Det er vigtigt, at bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned - og er den tør, så bruges den igen, er den våd, så skiftes den bare, og han får en ny på, og næste gange prøver I så, om I kan nå det lidt tidligere. Det er altid en succesoplevelse med en tør ble, det er altid et nederlag med våde bukser. Uanset hvad, så er bleen altid en positiv oplevelse.
Det er først, når han gentagende gange har haft en tør ble og igen og igen er lykkes med at tisse og lave på toilettet, at I skal forsøge at tage bleen af ham. Stadig skal han have faste toilettider og hjælpes til at det kan lykkes, men nu unden ble. Lige nu lyder han dog ikke parat til at kunne undvære sin ble eller at kunne holde sig længe nok til at det er realistisk.
At blive renlig er en fysiologisk proces og dermed noget han modnes til. Det styres af hormoner, og det har han og I ingen indflydelse på, og at han nu er blevet 3 år betyder desværre ikke, at han så er klar :) Derudover skal han være mentalt parat og selv have lyst til at indgå et samarbejde omkring det, og det er naturligt større, hvis han netop oplever en succes og har en fornemmelse af, at det kan lykkes. Det kan derfor være problematisk at starte for tidligt, fordi han så kan få en følelse af, at der stilles nogle krav, som han ingen mulighed har for at leve op til...
Håber du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske