Svar: Træning af renlighed - 3 år

14. maj 2019

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)

Jeres dreng lyder desværre ikke til at være helt parat endnu.. Det jeg har skrevet omkring "de 3 timer" er, at det er et tegn på, at han er parat til at smide bleen, hvis han kan holde sig tør i 3 timer. Hvis han ikke kan det, så er han ikke parat til, at I tager bleen af ham, og du skriver, at han ofte tisser ca hver 30-40 minut.

Samtidig er det meget vigtigt, at I ikke tager bleen af for hurtigt. Det er et stort nederlag for ham, hver gang han tisser eller laver i bukserne og det er ikke befordrende for hans selvværd og lyst til at træne renlighed.

Det er langt bedre, at I lader ham beholde bleen på, og så følger ham på toilettet. Til at begynde med kun morgen og aften - f.eks. når han står op og dagen begynder, og som en fast del af aftenritualet, f.eks. i forbindelse med, at han skal i bad og alligevel har bar numse...

Når du tager bleen af ham her, så siger du kærligt, stille og roligt "sæt du dig på toilettet (eller potten) og se om du kan tisse". Hvis der kommer noget, så roses han for det, hvis der ikke kommer noget, så roses han for at forsøge. Og bagefter får han en ble på igen.

I takt med, at han begynder at kunne holde sig tør og det lykkes at lade vandet på toilet eller potte, så kan I indføre toilettider flere gange dagligt, så han f.kes. kommer på toilettet i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. På de tidspunkter, hvor du normalt også selv ville gå på toilettet - og igen ofte med ca 3 timers interval i begyndelse.

Han har hele tiden ...

Annonce

... ble på. Hvis bleen er tør, så roses han for det, og I kan bruge bleen igen. Hvis bleen er våd, så roser I ham for stadig at forsøge med toilet og potte og siger at det jo så var godt, at han havde bleen på. Det er vigtigt, at bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned - og er den tør, så bruges den igen, er den våd, så skiftes den bare, og han får en ny på, og næste gange prøver I så, om I kan nå det lidt tidligere. Det er altid en succesoplevelse med en tør ble, det er altid et nederlag med våde bukser. Uanset hvad, så er bleen altid en positiv oplevelse.

Det er først, når han gentagende gange har haft en tør ble og igen og igen er lykkes med at tisse og lave på toilettet, at I skal forsøge at tage bleen af ham. Stadig skal han have faste toilettider og hjælpes til at det kan lykkes, men nu unden ble. Lige nu lyder han dog ikke parat til at kunne undvære sin ble eller at kunne holde sig længe nok til at det er realistisk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At blive renlig er en fysiologisk proces og dermed noget han modnes til. Det styres af hormoner, og det har han og I ingen indflydelse på, og at han nu er blevet 3 år betyder desværre ikke, at han så er klar :) Derudover skal han være mentalt parat og selv have lyst til at indgå et samarbejde omkring det, og det er naturligt større, hvis han netop oplever en succes og har en fornemmelse af, at det kan lykkes. Det kan derfor være problematisk at starte for tidligt, fordi han så kan få en følelse af, at der stilles nogle krav, som han ingen mulighed har for at leve op til...

Håber du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie