Svar: Uheld i bukserne
10. maj 2019
Alder:
6 år
Kære mor til M
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres familie :)
Jeres dreng har det, som med et lægeligt udtryk kaldes encoprese eller afføringsinkontinens. Det betyder, at han har ufrivillig afføring i bukserne. Han gør det ikke med vilje, eller fordi han synes det er sjovt, ikke har tid til at gå på toilettet osv. Han kan ikke styre det, og encoprese ses hos ca 2-3% af børn over 4 år...
Hos de fleste børn skyldes encoprese eller afføringsinkontinens forstoppelse, man skønner at ca. 90 % de børn, som har encoprese, har forstoppelse. Det tænker man ofte ikke, fordi han jo netop har afføring der kommer ud - men selvom han har afføring, så kan der godt sidde en hård knold af afføring oppe i tarmen, som er nødt til at komme væk. Derfor er I nødt til at tale med lægen omkring problemet og finde ud af, om jeres dreng har brug for at få et afføringsmiddel, så han "bliver tømt". Og derefter er det vigtigt, at hans mave- og tarmsystem bliver holdt naturligt igang.
Det betyder f.eks. at han skal drikke nok - især vand - og at han skal spise fiberrig kost. Det vil være rigtig godt, at I ser lidt på sammensætningen af hans kost og indtag af forskellige fødevarer...
Han skal - som I også har forsøgt - have regelmæssige toilettider hver dag. Og det kan være en idé f.eks. at sige, at han skal på toilettet ca. 15 minutter efter, at han har spist. Han skal opfordres til at sidde på toilettet - ikke stå op, selvom han måske gerne vil det. Han skal sidde ned, for at der kan komme afføring, og han skal have ro og tid til at presse, og se om der kan komme noget ud.
Han skal hjælpes til dette - også i børnehaven. Det er ikke noget I diskuterer, men han følges ud på toilettet, som noget helt naturligt. I kan - med den alder han har - meget fint tale med ham om problematikken, at I forstår, at det er svært for ham, men at I nu vil hjælpe ham med at gå på toilettet, så det lykkes for ham at lave der fremfor i bukserne. I skal anerkende ham, og at det er svært, men forklare ham, at I vil hjælpe ham.
Der skal være ro til at gå på toilettet og toilettet skal være rent. Måske har han svært ved at gå på toilettet i børnehaven, fordi man "sidder for åben dør", eller fordi toilettet hurtigt bliver beskidt.. Det kan være en god idé at se efter, hvordan toiletterne er og også tale med pædagogerne. De er allerede opmærksomme på, at der er et problem og vil naturligt gerne hjælpe - måske er der et toilet, som jeres dreng kan bruge, hvor han føler sig mere tryg ved at sidde.
Han skal også sidde godt på toilettet, han må ikke sidde og spænde i hele kroppen, men kan have glæde af en fodskammel. Hans ben må gerne være lidt spredte, og han må gerne sidde og bøje sig lidt fremover, så kommer afføringen bedst ud - og I må gerne opfordre ham til at presse. Derhjemme kan I evt. læse lidt i en bog, så det er hyggeligt at sidde der. Han/I må gerne sidde der i 10-15 minutter, sæt evt. et ur til at ringe...
Det betyder også, at der i børnehaven skal arbejdes på at hjælpe ham og i den plan I lægger skal der også indgå hensynet til, at jeres dreng kan være usikker på at gå væk fra en leg. Hvis han er bange for at gå på toilettet, fordi han så ikke kan komme tilbage og være med i en leg, så vil han holde sig eller lave i bukserne - og kommer på den måde til igen og igen at overhøre kroppens signaler, hvilket gør problemet større... Derfor ligger der en pædagogisk opgave i at hjælpe ham på toilettet og tilbage i en leg igen, så det bliver okay, at man forlader legen... han må ikke være bange for at et toiletbesøg kan gøre, at han så ikke har nogen at lege med...
Det er vigtigt, at I tager hånd om problemet - det løser ikke sig selv. Det er vigtigt, at I sætter jer ned og taler med jeres dreng om det - og at I bestiller en tid hos lægen. Fortæl jeres dreng, hvorfor I skal til lægen og tal med ham om, hvordan I kan hjælpe ham i hverdagen - og at I netop vil hjælpe ham. I hjælper hinanden i et samarbejde. Han må ikke føle sig skyldig eller forkert, og det kan nogle gange hjælpe at fortælle ham, at han ikke er den eneste som har det sådan, at sådan er det for mange børn - men at der er hjælp at hente - og at det skal I blandt andet tale med lægen om.
Du kan læse mere om inkontinens og børn på kontinensforeningens hjemmeside: kontinens.org/boern/
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske