Svar: Uheld i bukserne

10. maj 2019

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor til M

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres familie :)

Jeres dreng har det, som med et lægeligt udtryk kaldes encoprese eller afføringsinkontinens. Det betyder, at han har ufrivillig afføring i bukserne. Han gør det ikke med vilje, eller fordi han synes det er sjovt, ikke har tid til at gå på toilettet osv. Han kan ikke styre det, og encoprese ses hos ca 2-3% af børn over 4 år...

Hos de fleste børn skyldes encoprese eller afføringsinkontinens forstoppelse, man skønner at ca. 90 % de børn, som har encoprese, har forstoppelse. Det tænker man ofte ikke, fordi han jo netop har afføring der kommer ud - men selvom han har afføring, så kan der godt sidde en hård knold af afføring oppe i tarmen, som er nødt til at komme væk. Derfor er I nødt til at tale med lægen omkring problemet og finde ud af, om jeres dreng har brug for at få et afføringsmiddel, så han "bliver tømt". Og derefter er det vigtigt, at hans mave- og tarmsystem bliver holdt naturligt igang.

Det betyder f.eks. at han skal drikke nok - især vand - og at han skal spise fiberrig kost. Det vil være rigtig godt, at I ser lidt på sammensætningen af hans kost og indtag af forskellige fødevarer...

Han skal - som I også har forsøgt - have regelmæssige toilettider hver dag. Og det kan være en idé f.eks. at sige, at han skal på toilettet ca. 15 minutter efter, at han har spist. Han skal opfordres til at sidde på toilettet - ikke stå op, selvom han måske gerne vil det. Han skal sidde ned, for at der kan komme afføring, og han skal have ro og tid til at presse, og se om der kan komme noget ud.

Han skal hjælpes til dette - også i børnehaven. Det er ikke noget I diskuterer, men han følges ud på toilettet, som noget helt naturligt. I kan - med den alder han har - meget fint tale med ham om problematikken, at I forstår, at det er svært for ham, men at I nu vil hjælpe ham med at gå på toilettet, så det lykkes for ham at lave der fremfor i bukserne. I skal anerkende ham, og at det er svært, men forklare ham, at I vil hjælpe ham.

Der skal være ro til at gå på toilettet og toilettet skal være rent. Måske har han svært ved at gå på toilettet i ...

Annonce

... børnehaven, fordi man "sidder for åben dør", eller fordi toilettet hurtigt bliver beskidt.. Det kan være en god idé at se efter, hvordan toiletterne er og også tale med pædagogerne. De er allerede opmærksomme på, at der er et problem og vil naturligt gerne hjælpe - måske er der et toilet, som jeres dreng kan bruge, hvor han føler sig mere tryg ved at sidde.

Han skal også sidde godt på toilettet, han må ikke sidde og spænde i hele kroppen, men kan have glæde af en fodskammel. Hans ben må gerne være lidt spredte, og han må gerne sidde og bøje sig lidt fremover, så kommer afføringen bedst ud - og I må gerne opfordre ham til at presse. Derhjemme kan I evt. læse lidt i en bog, så det er hyggeligt at sidde der. Han/I må gerne sidde der i 10-15 minutter, sæt evt. et ur til at ringe...

Det betyder også, at der i børnehaven skal arbejdes på at hjælpe ham og i den plan I lægger skal der også indgå hensynet til, at jeres dreng kan være usikker på at gå væk fra en leg. Hvis han er bange for at gå på toilettet, fordi han så ikke kan komme tilbage og være med i en leg, så vil han holde sig eller lave i bukserne - og kommer på den måde til igen og igen at overhøre kroppens signaler, hvilket gør problemet større... Derfor ligger der en pædagogisk opgave i at hjælpe ham på toilettet og tilbage i en leg igen, så det bliver okay, at man forlader legen... han må ikke være bange for at et toiletbesøg kan gøre, at han så ikke har nogen at lege med...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt, at I tager hånd om problemet - det løser ikke sig selv. Det er vigtigt, at I sætter jer ned og taler med jeres dreng om det - og at I bestiller en tid hos lægen. Fortæl jeres dreng, hvorfor I skal til lægen og tal med ham om, hvordan I kan hjælpe ham i hverdagen - og at I netop vil hjælpe ham. I hjælper hinanden i et samarbejde. Han må ikke føle sig skyldig eller forkert, og det kan nogle gange hjælpe at fortælle ham, at han ikke er den eneste som har det sådan, at sådan er det for mange børn - men at der er hjælp at hente - og at det skal I blandt andet tale med lægen om.

Du kan læse mere om inkontinens og børn på kontinensforeningens hjemmeside: kontinens.org/boern/

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far