Svar: Toilettræning til en pige på 2
12. november 2018
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at det er gået rigtig godt med start i børnehave - hvor er det bare dejligt, og hvor er det fint, at Ella spejler sig i de lidt større børn og derfor har vist lyst til at prøve toilettet - og at pædagogerne har bakket op om det!
Renlighed er noget man modnes til - både mentalt og fysiologisk - og det går altid bedst, hvis både barn og forældre er enige om, at det er tid til at forsøge. Det bedste udgangspunkt er, at Ella selv kommer og giver udtryk for, at hun gerne vil. At være fysiologisk parat betyder, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Og det lyder som om, at begge ting er opfyldt hos jer, - selvom hun ikke er ældre end hun er :)
Derudover har renlighed normalt 3 faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gerne vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker: "Nu tisser jeg". Hun har således en fornemmelse af, at det er nu og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte...
Og her kommer så lidt forklaring på, hvordan man oftest gør:
Jeg anbefaler normalt, at man ikke fjerner bleen, men i stedet indfører faste toilettider. Det kan i begyndelsen være morgen og aften. Om morgenen, når man står op efter at have sovet, og om aftenen f.eks. i forbindelse med bad. Og stille og roligt kan man så indføre toilettider i løbet af dagen f.eks. i forbindelse med måltider, før man løber ud for at lege, før vi kører hen og besøger bedsteforældre, før vi kører op for at handle osv. Altså på de tidspunkter, hvor det er normalt at vi lige "tisser af".
Det er vigtigt, at du ikke spørger hende, om hun skal tisse, for så er der stor sandsynlighed for, at hun siger nej. I stedet vil det være rigtig godt, at du tager hende i hånden og siger "kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører", og så følger du hende derud. Det er på den måde en helt naturlig regel, at I tisser af, for I kører nogen steder - en regel som gælder både børn og voksne :)
Bleen bibeholdes - og hvis den er tør, så roses hun for det, og bleen kan bruges igen. Er den kun lidt våd, så er det super fint, så kan den også bruges igen, og er den våd og skal skiftes, så skifter I den bare, og så var det jo godt, at hun havde den på, og så prøver I bare igen næste gang. På den måde er det en succesoplevelse, uanset om bleen er våd eller tør - og det er netop vigtigt, at hun oplever det postivt og som noget hun kan klare - og hvor hun har en oplevelse af, at du vil hjælpe hende og støtte hende, selvom det godt kan være svært og der naturligt vil ske uheld undervejs.
Bleen skal ikke fjernes før hun mange dage i træk har haft tørre bleer hver gang. Og det vil være naturligt, at hun stadig vil have brug for ble om natten. De fleste børn bliver renlige om dagen først :)
MEN - som jeg læser dit brev, så bruger jeres datter faktisk ikke ble om dagen, men beder om at få en ble på, når hun skal tisse og lave? Er det korrekt forstået? Hvis det er rigtigt, så har hun jo trods sin unge alder, en rigtig god fornemmelse for, hvornår hun skal tisse og er således helt igennem alle 3 faser. Hun kan sagens holde sig, til hun får en ble på, hun har blot lært at bede om at få en ble på, når hun mærker tisse- og afføringstrang og skal derfor lære, at det foregår på toilettet nu.
Hvis det er rigtigt læst af mig, at det er sådan situationen er hos jer, så vil jeg anbefale, at du prøver at fornemme, om hun vil være parat til at komme på toilettet med det samme hun beder om en ble - eller om hun vil have glæde af stadig at få bleen på, når hun skal tisse eller lave - men nu så skal lære at sidde på toilettet, når det sker. Nogle børn lærer at få en ble på og sætter sig så bag sofaen eller et andet sted, gør det de skal og kommer så tilbage, når de er parate til at blive skiftet - og her er det vigtigt, at hun fremover hjælpes til at lære, at det foregår på badeværelset og på toilettet og ikke andre steder i huset.
Og måske vil hun være parat til at sidde på toilettet med det samme, måske vil hun føle sig mere tryg ved at få bleen på og sidde på toilettet med bleen på og så sammen med dig smide bleen ud bagefter. Ud fra hendes interesse, og at hun også har tisset på toilettet i børnehaven, så lyder det dog som en mulighed, at I simpelthen hjælper hende på toilettet derhjemme - uden ble :) Så når hun kommer og beder om en ble, så siger du "skal du tisse, det er super du kommer, kom så går vi ud på toilettet" og hjælper hende derud, er der, beroliger og betrygger. Tænd evt. for vandhanen, så hun kan høre vandet løbe...
Lyserødt toiletpapir lyder rigtig fint, hvis du tænker, at det kan gøre interessen større... måske skal du gemme den mulighed som en lille ekstra "gulerod", når I er gået igang. Klistermærker og lignende belønningsmodeller kan nogle gange være gode - men først når man kommer længere hen i forløbet. Hvis du introducerer det for hurtigt, så risikerer du, at hun kører træt i det, og så har du ikke noget at motivere med senere hen. Belønning er ofte bedst der, hvor man lige skal over den sidste hurdle, for at det kan lykkes helt...
Da hun allerede er så langt i processen, som hun er, så kan det dog godt være at hun ret hurtigt kan have glæde af en form for belønning. Det kan f.eks. være stjerner på et stykke papir, og når hun har samlet x antal stjerner (som hun får, når det lykkes), så udløser det noget, som hun gerne vil eller synes er noget særligt. Du kan vælge kun at give stjerner, når det lykkes, du kan også vælge at give en lille stjerne, når hun prøver, men der ikke kommer noget, så hun også får lidt ud af at prøve, og så en større stjerne, når det lykkes... Men igen afhænger det af, hvordan du tolker hendes signaler, og hvad du tænker vil fungere bedst hos jer :)
Jeg synes, det er en rigtig god idé, at du introducerer hende for toiletbræt osv. og taler med hende om det at gå på toilettet. I børnehaven har de børnetoiletter, men derhjemme har I toiletbræt og skammel, så hun også kan gå på toilettet hjemme - og taler med hende om, at det er det I samarbejder om nu :) Du må også gerne læse bøger med hende om renlighed, så I generelt taler lidt om dette derhjemme, og det bliver så naturligt som muligt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske