Svar: Vores datter bruger fortsat ble om natten
24. oktober 2018
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten, og det er vigtigt, at I lader jeres datter beholde sin ble på om natten, så længe I oplever, at den er våd om morgenen.
Det er rigtig fint, hvis hun begynder at kunne holde sig, når hun har tisse af om aftenen, men det er helt okay, hvis hun stadig ikke kan - og I skal ikke kæmpe med hende om at komme på toilettet, men tage det stille og roligt :)
Vores urinproduktion, og det at kunne holde os, styres af det antidiuretiske hormon (ADH). Dette hormon udskilles om natten, når vi sover, og det sikrer, at vi ikke tisser om natten. Børn skal dog have en vis alder, før de begynder at udskille dette hormon, og det er derfor, at mange børn tisser i sengen eller stadig har brug for en natble, selvom de godt kan holde sig om dagen :)
Der er også nogle børn, som har en urinblære, der har svært ved at rumme den mængde urin, som barnet producerer - man kan sige, at blæren løber over, og så tisser barnet også i sengen. Der er børn, som sover meget tungt om natten og som derfor ikke mærker, når de skal tisse - og derfor tisser i sengen... Og så er der også børn, som har det problem, at der ikke bliver sendt besked fra blæren til hjernen om, at blæren er fuld - før det er for sent - så barnet mærker ikke tissetrangen...
Med den alder jeres datter har, så skal I ikke gøre noget ved det. I skal blot hjælpe hende på toilettet om aftenen (når hun vil) og give hende en ble på, så hun har den om natten og ikke bliver forstyrret i sin søvn - og så lade tiden arbejde lidt for jer og hende. Det lyder som om, at det nok skal komme stille og roligt - og hun er stadig ikke ret gammel :)
Man gør ikke noget ved natlige vandladninger, før barnet når skolealderen. Ca 70% af alle børn stopper med at tisse i sengen om natten, før de fylder 7 år.. så der er stadig masser af tid at løbe på :)
Håber du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske