Svar: Stoppe med ble vol.2

31. juli 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres nye taktik har været god. Det er vigtigt ikke at presse jeres dreng unødigt omkring renlighed, han skal både være mentalt og fysiologisk parat, og så tænker jeg faktisk, at du kan have helt ret i, at han måske en dag selv kommer og siger, at han ikke længere vil bruge ble - og så faktisk klarer det rigtig fint. Det er set før, og det kan sagtens være på denne måde, ligesom I har oplevet med cyklen:) Faktisk er det jo det bedste udgangspunkt, hvis han selv kommer og meddeler, at nu er han parat...

Det lyder som om, at han har svært ved at holde sig. Du skriver, at han kan holde sig 1.5 time og den dag, hvor I tog bleen af ham, tissede han fire gange på en time.. Et tegn på at man er fysiologisk parat er ofte, at man kan holde sig ca. 3 timer...

Man kan godt vælge at tage bleen af ham hjemme, især nu hvor det er så varmt. Simpelthen fordi det kan give ham en fornemmelse af tissetrang, og hvad det egentlig er for signaler, at han skal reagere på. Så når han pludselig tisser, og I kan se det, så kan I sige f.eks. "hov skat, du tisser jo - skynd dig ind på toilettet" eller lignende og løbe med ham ind i håb om at nå det.. og så "næste gang skal du prøve at sige til før du tisser, så vi når det" eller lignende. For på den måde at hjælpe ham til at fornemme det bedre. Når han har ble på, kan det være let blot at tisse i bleen og lege videre...

Det er dog vigtigt, at han har bleen på i børnehaven, og at I ikke fjerner bleen før I kan fornemme, at han er i stand til at holde sig tør i som sagt ca. 3 timer - det er vigtig i forhold til at give ham en følelse af at kunne, at han netop oplever en tør ble fremfor våde bukser, og hvis bleen er nået at blive våd, så er det okay, så skifter I den bare...

Pas derfor ...

Annonce

... på ikke at lægge toilettiderne alt for hyppigt, hvilket også kan gøre, at han bliver rigtig træt af det og til sidst slet ikke har lyst til at forsøge. Og vær også opmærksom på at han skal hjælpes til at tømme sin blære godt, når han endelig tisser, så han får tisset færdig. Det betyder, at han ikke bør stå op at tisse (selvom han måske ser at far og de store drenge gør sådan). Han skal sidde ned, fordi han så tømmer sin blære bedre. Og han må meget gerne have en fodstøtte og et toiletsæde, så han slapper af, når han sidder på toilettet. Hvis han spænder i kroppen, er det sværere at tømme blæren.

Han er ganske givet helt med på, at I gerne vil have ham til at slippe bleen. Han er en kvik dreng, og I har arbejdet mod renlighed så længe, at det ved han godt. Men der er sket flere ting, blandt andet start i børnehave og slut med middagslur - og det lyder som om, at han ikke rigtigt har kunne overskue, at han så også har skulle være renlig. Og ja, det kan faktisk godt lyde som om, at han nu er blevet lidt træt af det... Det er naturligt mere spændende at lege og være med sammen med de andre børn, og han vil naturligt overhøre kroppens signaler, fordi det ikke er lige så spændende at gå på toilettet. Samtidig kan det være svært at komme tilbage og med i legen igen, hvis man først er gået derfra...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes derfor du roligt kan forsøge at skrue lidt ned for antallet af toiletbesøg, så han forsøger sig ca. hver 3 time. Se om han selv melder sig - som du har oplevet de sidste par dage og ros ham, når det lykkes, og lad det være okay, når det ikke gør. Og der er stadig nogle måneder, før det bliver koldt, så han kan sagtens nå at lære det... Og måske vil han selv komme og sige, når han er klar...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder