Svar: Renlighed, igen.

25. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Eva

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver til mig igen :)

Da du skrev til mig godt 7 måneder siden, havde jeg den opfattelse, at jeres dreng var renlig med sin vandladning, men havde problemer i forhold til sin afføring. I det brev du sender nu, beskriver du en dreng, som faktisk har rigtig svært ved at fornemme både vandladning- og afføringstrang...

Du fortæller, at I har haft en del sygdom i familien og overskuddet til at hjælpe ham med renlighed har ikke rigtig været der... og det lyder som om, at I måske har misset det tidspunkt hvor han egentlig har været klar, og derfor er det ekstra svært for ham nu. Jeg forstår godt, at du synes det er vigtigt, at han bliver renlig nu, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil udnytte jeres ferie lige nu til at få det klaret, men sådan fungerer det desværre ikke helt...:)

Renlighed er noget man modnes til - rent fysiologisk skal jeres dreng kunne holde sig og han skal også have en fornemmelse for, hvornår han skal tisse og have afføring. Og så skal han også være mentalt parat og støttes i at mærke efter og hjælpes på toilettet, når tid så er...

Det er for tidligt at indføre et skema og give ham krydser, når det lykkes - for det er alt for tilfældigt om det lykkes for ham, og derfor vil et skema på nuværende tidspunkt ikke rigtig have nogen effekt. Et skema virker bedst, hvis det bruges der, hvor han faktisk er renlig, men lige mangler lidt ekstra motivation til at komme over sidst hurdle, for at det lykkes helt...

Og det går ikke, at du sætter en timer til og kræver, at han skal tisse igen en halv time efter, at han har tisset, eller kræver at han skal forsøge at tisse hvert 10. minut indtil det lykkes for ham. Det lærer ham ikke, at fornemme tisse- og afføringstrang. Det lærer ham ikke at blive tryg ved og glad for at gå på toilettet. Det bliver derimod noget tvangspræget og ubehageligt for ham, og ender sandsynligvis med mange diskussioner og kamp mellem jer - og det gør ham ikke renlig.

Jeg vil anbefale dig, at du lader ham beholde bleen på. Det er et nederlag, hver gang han tisser i bukserne eller har afføring i bukserne. Han gør det ikke med vilje, og det er synd for ham, at han skal opleve våde eller snavede bukser. Det er derimod vigtigt at lade ham beholde bleen på, fordi det giver ham en oplevelse af succes. Selvom han ikke når toilettet i tide og kommer til at dryppe lidt i bleen, så vil den stadig kunne føles tør. Og han vil evt. kunne bruge samme ble igen - hvor et par våde bukser altid skal skiftes.

Du skal bruge buksebleer til ham, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Og hvis han har tisset lidt og bleen ...

Annonce

... kan bruges igen, så roser du ham for det. Har han tisset eller lavet så meget i bleen, at han har brug for en ny ble, så siger du "det er helt okay, så var det jo godt du havde bleen på", og så får han en ny ble på og kan lege videre - og så prøver I bare om ikke det kan lykkes næste gang. Så det at komme på toilettet bliver forbundet med noget naturligt og noget okay rart - også selvom det ikke altid lykkes og så han slipper for at tisse og lave i bukserne, for det er aldrig rart...:)

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med faste toilettider. Og det er ikke hver halve time eller efter 10 minutter. Ingen af os kan tisse så tit - prøv at lægge mærke til, hvor tit du selv tisser? Det er vigtigt, at du ikke presser ham med så hyppige toilettider. Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham på toilettet som det første om morgenen, når han står op, og som det sidste om aftenen, før han skal i seng. Og i løbet af dagen skal toilettiderne passes ind i forhold til, hvornår I skal ud af døren, at han skal lege ude, spise mad osv. Så han går på toilettet på de tidspunkter, hvor det normalt passer med at gå på toilettet og vaske hænder - så han f.eks. tisser før han løber ud for at lege, eller tisser før han sætter sig til bordet for at spise. Hvis du vil sætte tid på, så vil det sandsynligvis passe, hvis han prøver at tisse ca. hver 3. time...

Han skal naturligvis have mange små måltider i løbet af dagen, spise sundt og varieret, så hans mave holder sig igang naturligt. Han skal drikke vand til måltiderne og også gerne vand som tørstslukker imellem måltiderne - når han drikker nok, så får han naturligt brug for at komme på toilettet.. Og det vil være rigtig godt, hvis du nogenlunde kan finde ud af, hvornår han har behov for at komme af med afføring. Og så hjælpe ham omkring det tidspunkt på dagen, give ham tid ved toilettet, motivere ham til at prutte osv. jf. tidligere brev.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vandladningstrang kommer, når hans blære er fuld. Derfor er han nødt til at indtage væske før han mærker, at han skal tisse - og derfor er der nødt til at gå 3 timer imellem at du hjælper ham på toilettet.

Afføringstrang kommer på samme måde, når han har spist og maden har bevæget sig ned igennem maven og tarmene og står i endetarmen presser, så tarmen udspiles. Det sender signaler til hjernen om, at afføringen skal ud. Det er her vigtigt, at hans mave fungerer godt, at han ikke har forstoppelse eller lider af tynd mave...

Det lyder som om, at det er gået i hårdknude hos jer, og jeg vil også anbefale dig, at du taler med jeres læge om problemet :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire