Svar: Natble - 3 år, 1 mdr.
6. januar 2018
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng har smidt bleen og klarer det så fint:) Super godt og dejligt!
Det er helt naturligt, at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten. Det at kunne holde sig om natten styres blandt andet af det antidiuretiske hormon, og det er forskelligt, hvornår børn begynder at udskille nok af dette hormon til at de kan undvære bleen om natten. Nogle børn kan det næsten samtidig med, at de smider bleen om dagen, andre børn har brug for en natble i flere år :)
Jeres dreng lyder umiddelbart til at kunne holde sig om natten, og hvis han gennem flere uger har haft en tør ble om morgenen, så er der ikke noget i vejen for, at I tager natbleen af ham og lader ham sove uden. Hvis han en gang imellem tisser i sengen om natten, så er det dog bedre at lade ham beholde bleen på, netop fordi det er en succesoplevelse at vågne med en tør ble, men det er altid et nederlag at vågne i en våd seng og selvom jeres dreng måske ikke tisser særlig meget, så skal der ikke ret meget til før hans madras bliver gennemvædet...
I kan evt. en overgang lægge et stykke plastik under hans lagen eller købe et vådligger-lagen, som kan give ekstra sikkerhed i en periode, så hvis uheldet er ude, så kan I nøjes med at skifte hans lagen...
Nogle gange kan man også med fordel følge ham på toilettet sen aften. Det vil sige, at I skal putte ham som I plejer, men lave en aftale med ham om, at når I går i seng, så kommer I ind og følger ham ud på toilettet, så han kan tisse af. Og så gør I det. Han kan her sandsynligvis gå mere eller mindre i søvne fulgt af jer, sætte sig og tisse på toilettet og så blive fulgt tilbage i seng, hvor han så kan sove videre. Det kan nogle gange gøre, at han så bedre kan holde sig til næste morgen tidlig, vågne og selv gå ud og tisse...
Nogen børn vil vågne for meget op og vil få svært ved at sove videre, og så er det bedre ikke at vække dem (og bibeholde natbleen lidt længere tid). Andre trives fint med at blive fulgt på toilettet. Også her er børn og familier forskellige.
Og så skal I naturligvis også lytte til ham - hvis han selv giver udtryk for, at han synes det er trygt og dejligt med natbleen, så lad ham beholde den på. Hvis han derimod giver udtryk for, at han gerne vil af med den og er interesseret i at sove uden, så kan I godt støtte ham i at prøve dette, hvis han de fleste nætter faktisk ikke tisser :)
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske