Svar: Pottetræning - 3 år, 4 mdr.
25. juli 2017
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller, at jeres dreng ofte tisser på toilettet. Han er altså renlig, når det kommer til vandladning, og det er rigtig dejligt :)
Det er dog helt normalt, at det kan være lidt sværere med afføringen. Mange børn ser afføring som en del af sig selv, og det betyder, at de ikke bryder sig om at lade afføringen komme i toilettet, for hvor forsvinder den hen, hvad sker der ... og så holder de på afføringen eller laver i stedet i bukserne...
Nogle børn har også svært ved fornemmelsen af at skulle presse, for at få afføringen ud. Der skal bruges lidt flere kræfter, når man har afføring og det er vigtigt, at du sikrer dig, at han ikke har hård mave. Hvis han har tendens til at have hård mave, så gør det mere ondt at presse, og han vil holde sig mere. Måske vil han have små rifter, som gør, at det gør mere og mere ondt - du fortæller, at han f.eks. er rød i numsen, fordi han har gået med afføringen i bleen, og det gør det sværere for ham at sige til. Han kan ikke som du tænke rationelt, at han hellere må lave på toilettet for at undgå rødme og svien, han vil i stedet stritte mere og mere imod...
Det er vigtigt, at hans mave fungerer. Han må som sagt ikke have tendens til hård mave, og det er vigtigt, at du via kosten holder hans mave igang naturligt, så han kan komme af med afføringen på en ikke ubehagelig måde. Nogle gange kan det være nødvendigt at give lidt afføringsmiddel i en periode.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge via faste spisetider, at sikre nogenlunde faste tidspunkter, hvor han går på toilettet. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan observere, hvornår han normalt har afføring, så du kan hjælpe ham på toiettet, når det er ved at være tid.
Du skal ikke spørge ham "skal du på toilettet?", for så vil han sige nej og lave i bukserne. Du skal derimod tage ham i hånden og følge ham derud - og hjælpe ham, gøre ham tryg ved situationen.
Du skriver, at han laver i sin ble. Og det er okay, hvis det lige nu kan gøre ham tryg. Du må dog gerne motivere ham til at sætte sig på toilettet med bleen på, så han laver på toilettet - og så han ikke bare kan sætte sig bag sofaen eller hvor han nu har lyst. Du må gerne lære ham, at det er på toilettet, at det foregår. Og når han så er tryg ved dette, så kan I gradvist tage bleen af ham og han kan lave afføring direkte på toilettet.
Det kan også være en god idé, at du opfordrer ham til at prutte, når han er på toilettet for at tisse, fordi han så presser og måske vil der så komme lidt afføring ud. Det kan være en måde at gøre ham tryg ved det at have afføring, hvis der kommer ganske lidt, og uden at han har skulle "arbejde meget for det", uden noget stort pres.
Du kan med fordel prioritere tid på toilettet, så I f.eks. læser en bog imens han sidder på toilettet og forsøger at komme af med afføring - og er der afføring på vej, så kan du også sætte dig foran ham, så han kan sætte sine fødder på dine lår og du kan holde om ham. Du skal opfordre ham til at presse, så afføringen kan komme ud, hjælpe ham med at vippe kroppen lidt frem og tilbage, så afføringen hjælpes på vej, holde om ham og berolige og betrygge - så du støtter, guider og er der et par gange, så han finder ud af at det kan han sagtens klare, det er ikke farligt. Så når du kan se på ham, at det er tid til at komme på toilettet, fordi der er afføring på vej, så tager du ham i hånden og så går I sammen ud og for klaret det - og du er der, støtter ham, forklarer ham, at det er helt okay, at det er svært, men du hjælper ham :)
Der er ingen tvivl om, at han er udmærket klar over, at I vil have ham til at lave afføring på toilettet - det er ikke fordi han ikke vil, men fordi han lige nu skal over en mental hurdle, hvor han tør...
Det kan være en god idé at læse bøger om renlighed, om at skulle smide bleen, eller læse bøger der f.eks handler om afføring. Sebastian Klein har f.eks. lavet en bog der hedder "Gæt en lort". Der findes også en børnebog der hedder "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", og der findes også en børnebog der hedder "Hr. Pølle". At læse højt om emnet kan gøre det hele lidt mere naturligt, - afproblematisere det hele lidt, så han måske får lidt mere tro på, at det ikke er så svært, at det kan han sagtens klare, og at du/I som sagt vil hjælpe ham:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske