Svar: Bleafvænning - 3 år, 10 mdr.
13. maj 2017
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Du har sandsynligvis ret, når du skriver, at jeres dreng ofte godt kan mærke, når han skal tisse og af med afføringen.. men du skriver "vi har i flere år kæmpet med at han ikke gider stoppe sin leg for et ble-skift og det samme gør sig gældende for at gå på toilettet" og det lyder derfor for mig som om, at det der skulle være noget ganske naturligt, er gået hen og blevet en magtkamp og noget der bestemt ikke er forbundet med noget rart... Og det er naturligt ikke befordrende for jeres samarbejde.
Jo mere I presser ham, jo mere vil han stritte imod, og det lyder for mig som om, at I lige nu skal give ham en pause. Lad ham få ble på, gør ikke et stort nummer ud af det - giv ham ro, fjern fokus. Der er ingen tvivl om, at han godt ved, hvad I forventer af ham og lige nu har han rigtig svært ved at gøre det, I gerne vil have ham til.. og han er nødt til ikke at føle sig presset, hvis han skal få lyst til at prøve igen.
Og så går vi heldigvis sommeren i møde, så om en måneds tid, når det forhåbentlig er blevet varmere i vejret, så må I prøve at lade ham løbe rundt uden bukser i haven, måske bare i et par badebukser - og tale med ham om, at han skal huske at sige til, når han skal på toilettet. Og det er ikke sikkert, at han husker det - men han vil så mærke, når han tisser og laver og bliver naturligt opmærksom på, hvad det egentlig er der sker - og her skal I så være der, tale med ham om at sige til og hjælpe ham på toilettet...
Og så vil det være rigtig godt, hvis I her giver ham faste toilettider. Gerne med ca. 3 timers interval og helst i forbindelse med, at hans skal ud at lege, skal spise eller lignende, så hans leg alligvel bliver afbrudt. Så han ikke bliver afbrudt i tide og utide, men når det virker naturligt. Og I skal ikke spørge ham "skal du tisse?", for så siger han nej. I skal tage ham i hånden og sige f.eks. "kom vi skal lige tisse før vi kører". Det er en helt naturlig regel, som gælder for alle - også jer. Vi tisser alle sammen før vi kører op for at handle eller lignende og det ser han og hører han - og han prøver.
Faste toilettider kan f.eks. ligge når han står op og før han skal i seng - f.eks. i forbindelse med badet om aftenen. Igen noget helt naturligt, når han får bleen og tøjet af, så siger I "du kan lige sætte dig på toilettet, så gør jeg badet klar imens" eller lignende, uden kamp og gråd...
Har han en skammel, så han kan klatre op på toilettet selv? Har han et toiletsæde, som sikrer, at han føler sig sikker, når han sidder på toilettet? Ville han have glæde af en potte? Måske kunne I tale med ham om, hvordan han har det og hvad han selv har lyst til. Måske kan I lave aftaler med ham, netop fordi han snart er 4 år og sandsynligvis er udmærket klar over, at I synes, at han skal bruge toilettet nu...
Jeg er ikke enig med dig i at "han ikke gider". De fleste børn vil faktisk meget gerne gøre det, som gør mor og far stolte af dem og de forsøger ikke bevidst at modarbejde os. Men renlighed er noget man modnes til - rent fysiologisk og hvis I har forsøgt igennem flere år, så har han måske ikke været parat, da I begyndte og derfor er det gået helt i hårdknude... Derfor er I nødt til at tale med ham om, hvordan det skal foregå nu. I er nødt til at tale med ham om, at I forstår, at det er svært. I er nødt til at fjerne den skyldfølelse han har, om at han ikke gør det godt nok, ikke lever op til jeres forventninger. I kan læse bøger om emnet, I kan læse bøger om, hvordan kroppen fungerer, I kan tale med ham om, at I gerne vil hjælpe ham og hvordan I kan hjælpe hinanden, fordi det netop er vigtigt, at det er et samarbejde.
For nogle børn hjælper det at tale om "drilleblæren". Forklare, at vi alle sammen har en lille pose, lidt som en ballon i maven, som er fyldt med tis - og som nogle gange driller. Så tisser den i bukserne og nogle gange imens man leger eller imens man sover og som er nødt til at lære, at man tisser på toilettet. Så det er drilleblærens skyld og ikke hans skyld, og at I sammen skal hjælpe den med at finde ud af det.
Nogle børn har rigtig svært ved at skulle af med afføringen i toilettet og de ser afføringen som en del af dem selv, som gør det svært at give slip. De kan f.eks. have glæde af en potte, fordi de så er lidt mere med i processen, kan være med til at tømme potten og få en oplevelse af, at afføringen ikke bare fjernes fra dem med det samme.. Også her kan det være en god idé at låne nogle billedbøger på biblioteket og læse dem for ham eller I kan låne børnebøger, der handler om afføring, så det igen bliver så naturligt som muligt...
Når han går på toilettet, så skal I rose ham, også selvom der ikke kommer noget. Han skal roses for at prøve. I skal ikke fjerne bleen, men lade ham have bleen på lige nu. Bleen skal fungere som en sikkerhed - den skal give ham en oplevelse af succes. Det er altid et nederlag, når han tisser og laver i bukserne, og det skal I derfor væk fra. Og han er ikke lige glad, selvom I kan opleve ham sådan...
Han skal rose for at forsøge, selvom bleen er våd, så prøver I bare næste gang. Han skal roses, når bleen er tør og han skal roses, når der bare er et par dryp i bleen, heldigvis så suger de ret godt, så den kan godt genbruges, selvom den ikke er helt tør - så hver gang på toilettet bliver til en lille succesoplevelse og ikke ubehagelig...
Og først når hans ble har været tør flere dage i træt og det er lykkes mange gange at nå toilettet, så fjerner I bleen helt - eneste undtagelse er, at I et par gange i løbet af sommeren (måske om en måneds tid) kan prøve at tage den af ham og lade ham løbe lidt rundt, for at give ham lidt mere bevidsthed om, hvad det vil sige at tisse og lave, når man ikke har bleen på. Men det er ikke nu. Lige nu skal I give ham ro og så starte op om en månedstid, i takt med det gode vejr og I måske også får lidt sommerferie, hvor I kan samarbejde og hjælpe hinanden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med sommerprojekt blefri! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske