Svar: Pottetræning - 2 år, 10 mdr.
10. maj 2017
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring renlighed :)
Det lyder som om, at jeres dreng er godt igang, men det er en proces, som tager tid og det er vigtigt ikke at presse ham for meget, men netop forsøge at gøre det til noget rart og naturligt.
Man siger normalt, at renlighed består af tre faser:
I første fase kommer barnet og siger, når det har lavet noget i bleen. Barnet er bevidst om, at det gere vil have en ren ble på.
I anden fase, kommer barnet og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.
Og i tredje fase kommer barnet og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.
Det lyder som om, at jeres dreng begynder at være bevidst om, at han tisser og at der kommer noget. Han er især bevidst om det morgen og aften, hvilket er helt naturligt. I løbet af dagen sker der for meget til at han kan koncentrere sig om det. Det lyder også som om, at han er lidt hurtigere fremme med vandladningen, hvilket også er helt normalt.
For at man kan begynde at træne renlighed, så er det en forudsætning, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på, at han rent fysiologisk er ved at være parat. Derfor kan det være en god idé at I hen af vejen forsøger at sikre ham faste toilettider med ca 3 timers mellemrum, så han har en mulighed for at det lykkes.
Og jeg foreslår netop faste toilettider og ikke, at man tager bleen af for hurtigt. Det er en god idé at bibeholde bleen, fordi det er altid en succesoplevelse at have en tør ble og nå toilettet/potten, og det er altid et nederlag at med våde bukser. Og flere små succesoplevelser han kan have, jo bedre er de:)
Det er derfor vigtigt, at bruge bleen som en sikkerhed, men opfordre ham til at tisse (og lave) på potten eller toilettet. Det kan være en god idé at vælge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser.
Du skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så vil han ofte sige nej og tisse få minutter efter. Prøv i stedet om du med faste toilettider kan få ham til at følge med dig på toilettet, så du hjælper ham derud. Du kan sige f.eks.: "Kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører" - det er en helt almindelig regel som gælder alle, også jer voksne, at I lige tisser inden I f.eks. kører nogen steder. Faste toilettider ligger f.eks. som det første om morgenen og det sidste om aftenen inden han skal i seng. Og de ligger i forbindelse med måltider om dagen, før han løber ud på legepladsen, før I kører op for at handle eller lignende. Alle de tidspunkter, hvor vi andre normalt også ville gå på toilettet.
Hvis du sørger for, at han bliver fulgt ud til toilet/potte, så sandsynligheden for, at der kommer noget stor, og dermed får han succesoplevelser med det. Hvis bleen er tør, så roses han for det, så er det super, og den kan bruges igen, og heldigvis så føles bleen tør, selvom der kommer et par dryp, fordi han nogle gange naturligt stadig vil have svært ved at holde sig - og det er igen succesoplevelse for ham. Tisser han lidt i underbukserne, så skal de altid skiftes, for de føles naturligt våde.
Hvis bleen er våd, så er det jo rigtig godt at han har den på, så skifter I den bare og taler om at det var super, at den var der, og at I så bare prøver igen næste gang. Så det er heller ikke dårligt, hvis det ikke lykkes. Det er helt fint :)
Pas på, at du generelt ikke kommer til at stille ham for mange spørgsmål som f.eks. "vil du have ble på?", "vil du på potte eller toilet?, "skal du tisse?", "er du sikker på at du ikke skal tisse?", "vil du ikke ud at tisse før vi skal spise?" osv. osv. Han kan ikke tage stilling til disse spørgsmål og der er stor risiko for, at han svarer nej og så tisser få minutter efter. Derfor vil det være godt, hvis du tager beslutningen og gør det hele så naturligt som muligt...
Vi nærmer os sommeren og det forhåbentlig gode varme vejr, og det er oplagt, at I træner renlighed her. Du må gerne lade ham løbe rundt uden ble udenfor, hvis I har have og mulighed for det. Det kan nemlig være med til at skubbe lidt til faserne, fordi han pludselig ser, når han tisser og får fornemmelsen for, hvad det hele er for noget. Når han tisser, så kan du sige "hov nu tisser du skat" og hjælpe ham på toilet/potte og forklare ham, at næste gang han mærker, at han skal tisse, så skal han prøve at sige til... og igen skal du naturligvis holde lidt øje med tiden og hjælpe ham med toilettiderne, så det kan lykkes.
Det er først, når han mange dage i træk har klaret at tisse på toilettet og holder sig tør, at I forsøger helt uden bleen, og stadig skal I holde fast i de toilettider I har fået skabt. De fleste børn har brug for natbleen stadig - de bliver renlige om dagen før de bliver det om natten, så om aftenen efter bad, får han naturligt stadig ble på.
Og så er der spørgsmålet omkring potte eller toilet. Mange børn kan godt lide potten i starten. Den står på gulvet og de kan selv sætte sig på den, rejse sig, se, hvad der kommer i potten og følge med i processen - og det gør dem trygge. Det er derfor fint med en potte, hvis han har det bedst med det. Og skal I nogen steder, besøge bedsteforældre eller lignende i længere tid, vil det være godt, hvis I kan tage potten med jer.
Andre børn vil helst sidde på toilettet, fordi det ser de mor og far gøre, og de vil gerne gøre det samme som de voksne. Hen af vejen skal han også vænnes til toilettet, så han kan komme på toilet uanset, hvor I befinder jer. Det vil være en god idé, hvis I købet et toiletsæde beregnet til renlighed, som sættes på jeres almindelige toilet. I kan også købe en skammel, som vil hjælpe ham med at komme op på toilettet...
For nogle børn kræver det lidt mod at vænne sig til det store toilet, for andre børn kommer det helt af sig selv... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske