Svar: Potte stop

16. marts 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Line

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter har været hurtig til at fornemme vandladnings- og afføringstrang og det er rigtig dejligt - som jeg læser dit brev, så har hun selv sagt til, når hun skulle tisse, har kunne holde sig til I fandt potten frem eller satte hende på toilettet og har så tisset.. Ret flot gået :)

Men nyhedends interesse er der ikke mere og hun kan egentlig ikke rigtig se nogen idé i det.. det lyder som om, at hun et eller andet sted næsten føler, at hun lige så godt kan tisse i sin ble, for det er sjovere at lege, end at afbryde en leg, for at gå ud og tisse... Og det forstår man jo et eller andet sted godt. jeg tænker dog, at hvis hun rent fysiologisk faktisk er i stand til at mærke, at hun skal, kan holde sig og tisse på toilettet, så synes jeg, at det er en god idé at holde fast i dette.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du indfører faste toilettider. Det betyder, at hun skal tisse som det første, når hun står op om morgenen og som det sidste før hun får nattøj på og skal i seng. Hun skal også tisse i løbet af dagen f.eks. i forbindelse med måltiderne eller før I kører op for at handle eller går ud for at lege. Du bør sikre dig, at hun tilbydes toiletbesøg ca hver 3 time dagen igennem

Og du skal ikke spørge hende "skal du tisse?", for så kan du være sikker på, at hun siger nej og tisser kort derefter. I stedet skal du sige f.eks. "kom, vi skal lige ud og tisse, før vi kører" og så tager du hende i hånden og følger hende ud på ...

Annonce

... toilettet. Det skal være en naturlig regel, som gælder jer alle - mor tisser, far tisser, mormor og morfar tisser - og hun tisser - det gør alle, før man kører hjemmefra eller lignende. Så selvom det måske ikke passer hende, så er det sådan man gør.

Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om hun har ble på om dagen stadigvæk? Hvis hun har det, så er det godt at bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par trusser. Når der at komme et par dryp i bleen, så gør det ikke noget. Den suger så godt, at den kan bruges igen. Er bleen våd, så gør det heller ikke noget, så var det jo godt, at hun havde den på og så prøver I bare at nå det næste gang. Gør ikke et stort nummer ud af bleen, men hold fast i toilettiderne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og i løbet af de næste måneder skulle det jo gerne blive sommer og så dejligt vejr, at hun kan begynde at løbe rundt uden ble :)

Det er naturligt at børn kan "gå lidt tilbage" i udvikling, når de får en lillebror eller lillesøster. Og jeres datter ser jo at lillebror bruger ble og at puslingen af ham måske virker rigtig hyggelig.. så det kan naturligt også være med til at gøre, at hendes behov for at komme af med bleen pludselig ikke er så stort.. Prøv derfor også at tale med hende om, hvad det er hun kan, som gør hende til noget særligt. Tal med hende om dengang hun var en lille baby og hvad hun så kan nu, hvor hun er 2.5 år.. så det bliver noget særligt at være "den store" :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.