Svar: Prutter lugter
1. marts 2017
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Laila
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at prutte. Det gør alle - både børn og voksne, og det er rigtig vigtigt at komme af med luften. At vi prutter er i princippet tegn på, at fordøjelsen fungerer godt. Og som udgangspunkt skal du ikke bede din dreng om at holde luften tilbage. Hvis han går og holder på luften, så vil hans tarme blive udspilet, og det kan på sigt gøre ham rigtig utilpas, gøre at han mister appetitten, bliver ked af det, mangler overskud, får ondt i maven osv. Derfor skal du prøve at hjælpe ham med at komme af med luften - og i den forbindelse må du meget gerne opfordre ham til at være på toilettet, når han skal prutte.
Du bør opfordre ham til at prutte, når han sidder på toilettet - også selvom han blot skal tisse, så bed ham om at prøve at prutte. Han vil sikkert synes, at det er sjovt, og på den måde hjælper du ham af med luften, der hvor du gerne vil have at han gør det, så han lærer det :)
Derudover - hvis han prutter ved middagsbordet eller andre steder, hvor du ikke synes, at det hører sig til, så må du gerne opfordre ham til at gå ud på toilettet, hvor han så kan "prutte færdig". Du kan derfor fint reagerer med et "hov - det lyder som om, at du skal ud på toilettet" eller lignende. Så du på den måde fortælle ham, hvor du synes han bør prutte...
Jeg tænker også, at du naturligvis skal holde øje med hans prutters lugt og hvordan hans afføring fungerer. Nogle gange skyldes mange prutter, at han faktisk har problemer med forstoppelse eller afføringsproblemer...
Derudover er det, som du selv er inde på, vigtigt også at se lidt på kosten og hvad han spiser. Vi spiser generelt meget groft mad - groft rugbrød, mange kærner, råkost osv. som faktisk kan være for sundt og for groft for børn. Derfor kan det være en idé at se om du måske skal give ham lidt mindre fiberholdig kost, spise lidt lysere brød, lysere pastatyper, mindre råkost og lignende for at se om det måske kan gøre en forskel.
Prøv at medtænke om han får for meget af:
- Grove brødtyper, generelt for fiberholdigt og med for mange hele kerner
- Rå grøntsager, salat og råkost
- Saft, juice og sukkerholdige drikke
- Kål af forskellige typer
- Porrer, løg og forskellige krydderier
Og medtænk om du måske kan give ham lysere brødtyper, mere fedtstof og mindre råkost, vand i stedet for saft og lidt mildere mad generelt...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske