Svar: Prutter lugter

1. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Laila

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at prutte. Det gør alle - både børn og voksne, og det er rigtig vigtigt at komme af med luften. At vi prutter er i princippet tegn på, at fordøjelsen fungerer godt. Og som udgangspunkt skal du ikke bede din dreng om at holde luften tilbage. Hvis han går og holder på luften, så vil hans tarme blive udspilet, og det kan på sigt gøre ham rigtig utilpas, gøre at han mister appetitten, bliver ked af det, mangler overskud, får ondt i maven osv. Derfor skal du prøve at hjælpe ham med at komme af med luften - og i den forbindelse må du meget gerne opfordre ham til at være på toilettet, når han skal prutte.

Du bør opfordre ham til at prutte, når han sidder på toilettet - også selvom han blot skal tisse, så bed ham om at prøve at prutte. Han vil sikkert synes, at det er sjovt, og på den måde hjælper du ham af med luften, der hvor du gerne vil have at han gør det, så han lærer det :)

Derudover - hvis han prutter ved middagsbordet eller andre steder, hvor du ikke synes, at det hører sig til, så må du gerne opfordre ham til at gå ud på toilettet, hvor han så kan "prutte færdig". Du kan derfor fint reagerer med et "hov - det lyder som om, at du skal ud på toilettet" eller ...

Annonce

... lignende. Så du på den måde fortælle ham, hvor du synes han bør prutte...

Jeg tænker også, at du naturligvis skal holde øje med hans prutters lugt og hvordan hans afføring fungerer. Nogle gange skyldes mange prutter, at han faktisk har problemer med forstoppelse eller afføringsproblemer...

Derudover er det, som du selv er inde på, vigtigt også at se lidt på kosten og hvad han spiser. Vi spiser generelt meget groft mad - groft rugbrød, mange kærner, råkost osv. som faktisk kan være for sundt og for groft for børn. Derfor kan det være en idé at se om du måske skal give ham lidt mindre fiberholdig kost, spise lidt lysere brød, lysere pastatyper, mindre råkost og lignende for at se om det måske kan gøre en forskel.

Prøv at medtænke om han får for meget af:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Grove brødtyper, generelt for fiberholdigt og med for mange hele kerner
- Rå grøntsager, salat og råkost
- Saft, juice og sukkerholdige drikke
- Kål af forskellige typer
- Porrer, løg og forskellige krydderier

Og medtænk om du måske kan give ham lysere brødtyper, mere fedtstof og mindre råkost, vand i stedet for saft og lidt mildere mad generelt...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder