Svar: 3 mdr og afføring

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor til 2

Tak for dit spørgsmål :)

Jeg synes umiddelbart at 3-4 dage imellem afføringerne er længe, når jeres dreng er på fuld modermælkserstatning og ikke er ældre, end han trods alt er...

Du skriver, at han ikke er generet af det, men dog bruger han en del kræfter på at komme af med det - og det er naturligvis et skøn, hvor fast du synes afføringen bør være, og hvor meget han skal presse for at få det ud.. Det lyder lidt som om, at det næsten er for fast - det lyder lidt som modellervoks i konsistensen, hvor jeg tænker, at han måske ville trives bedre, hvis det var lidt løsere - uden at han på nogen måde skal have tynd mave...

Den gule Allomin er beriget med mælkesyrebakterierne Lactobacillus Reuteri og den anbefales til børn med moderat fordøjelsesbesvær. Den skulle kunne modvirke træg mave, problemer med mavekneb og skulle kunne give lidt hyppigere afføring - og det lyder som om, at han trives med den, men ikke som om at den har så stor effekt på afføringens konsistens og hyppighed...

Jeg vil lige nævne, at du skal sikre dig, at vandet er nedkølet til 40 grader, når du blander erstatningen. Hvis vandet er højere, så dræber du mælkesyrebakterierne, og så får din dreng ingen glæde af dem... bare en tanke :)

Jeg vil også lige nævne, at grønlige afføringer er normale :)

Hvis du skønner, at han vil have glæde af lidt laktulose, så tænker jeg, at du kan forsøge det og så se, hvordan han reagerer på dette. Han må ...

Annonce

... få 1 ml pr kg han vejer, fordelt over to doser, så hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få f.eks. 3 ml morgen og 3 ml aften. Du bør give ham laktulose direkte i munden og ikke i flasken, da det er noget sukkerholdigt stads, som let kan klistre faste på indersiden af flasken eller i flaskesutten, og så får han ingen glæde af det. Derfor direkte i munden. Og du kan starte med at give ham f.eks. 1.5 ml x 2 og så kan du justere dosis lidt op eller ned efter, hvordan han reagerer på det.

Laktulose virker ved at gøre afføringen blød og det "smører lidt", så det bliver lettere for ham at komme af med afføringen. Laktulose virker ikke med det samme, men over lidt tid, og derfor er det godt at give det netop morgen og aften. Det er altså ikke sådan, at 10 minutter efter han har fået det, så er der gang i maven, du skal lige give det tid til at virke:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle afføringsmidler virker på tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne, og de kan derfor medføre en doven tarm, hvis man bruger dem over længere tid. Derfor anbefales de normalt ikke til små børn og give det, så er det i samarbejde med lægen.

Man kan også bruge Movicol til små børn, men dette er altid lægeordineret til børn under 2 år. Så hvis du sønner, at han kan have glæde af lidt afføringsmiddel, så vil det være rigtig fint at forsøge med laktulose, og hvis dette ikke virker, så kan I tale med lægen om, hvad I så skal gøre fremadrettet :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina