Svar: Stadig i bleen

26. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Jeg kan se ud fra dine tidligere breve, at I har forsøgt at træne renlighed gennem længere tid - og jeg tror faktisk godt, at jeres dreng ved, at du helst ser, at han laver på toilettet og ikke i bleen. Og selvom du nu har forsøgt at holde pause, så kan han tydeligt mærke, at det her er noget der irriterer dig - og noget som også betyder noget og skaber opmærksomhed...

Det lyder ikke som om, at jeres dreng er mentalt parat... Og jeg forstår godt, at du ligesom har sat en grænse "når du bliver 4 år, er det slut med ble" - men - han forstår ikke, hvad det reelt betyder, og hvis han ikke er parat, så ændrer det jo ikke noget at fylde 4 år.. Det er kun et godt mål, hvis han selv er enig - og det ville være rigtig dejligt, hvis han selv kom og sagde "når jeg er 4 år, vil jeg ikke bruge ble mere", for så er der udgangspunkt for et samarbejde - men lige nu er jeg bange for, at det kan gå galt, og at du kun bliver endnu mere frustreret...

Som jeg læser dit brev, så tisser han på toilettet og det fungerer med vandladningen. Det er rigtig godt! Og det skal I naturligvis holde fast i :) Men når han skal af med sin afføring, så tager han en ble på, og så laver han i den. Herefter får han den så af, bliver vasket og er så klar til at lege igen... Han kan således godt styre sin afføring. Han kan tydeligt mærke afføringstrang. Han kan også holde sig og vente på at han får en ble på. Så på den måde er der kontrol over at lave afføring - men mentalt er det svært for ham.

Og det kan godt være, at det er sådan, I så er nødt til at gøre i en periode. Men stille og roligt kan du naturligvis godt arbejde på at få dette ændret. I første omgang skal du overveje, om ...

Annonce

... han selv skal kunne tage sine bleer og tage dem på. Måske er det rart for ham, på den måde at føle sig selvhjulpen, men måske er det også lidt for let for ham at vælge den løsning... Du skal prøve at vurdere, om det at lade ham lave i bleen i en periode kan give ham ro omkring det hele og stille og roligt give ham mod til at prøve uden ble - hvis han kan gøre det i sit eget tempo :)

Men - hen af vejen så vil det være rigtig godt, hvis du kan holde fast i, at selvom han får ble på, når han skal af med sin afføring, så skal han stadig sidde på toilettet. Han kan altså ikke løbe rundt, sætte sig bag sofaen eller et andet sted - selvom han har ble på, så skal han sidde på toilettet og lave i bleen. Og i takt med at han så vænner sig til at sidde på toilettet, så kan I så forsøge uden ble... måske har I ikke flere bleer eller er nødt til at bruge et toilet et andet sted, fordi han pludselig skal på og I ikke er hjemme, og så må du motivere ham og vise ham, at du tror på ham og tror på, at han kan klare det - og lykkes det et par gange, så han faktisk oplever, at det godt kan lade sig gøre, så er det super godt. Så får han naturligt modet til at forsøge uden ble.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv derfor at vurdere, om han mon af sig selv vil modnes, hvis du fortsat giver ham lov til at lave i bleen, når han i øvrigt tisser fint på toilettet og lyder til at kunne kontrollere sin afføring uden problemer.. Og hvornår du så kan begynde at kræve af ham, at han sætter sig på toilettet med bleen på, så han gradvist vænnes til, at det er der man sidder, når man har afføring. Det kan være et kompromis for jer i en periode indtil han så kan klare det helt uden :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.