Svar: Stadig i bleen
26. februar 2017
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Jeg kan se ud fra dine tidligere breve, at I har forsøgt at træne renlighed gennem længere tid - og jeg tror faktisk godt, at jeres dreng ved, at du helst ser, at han laver på toilettet og ikke i bleen. Og selvom du nu har forsøgt at holde pause, så kan han tydeligt mærke, at det her er noget der irriterer dig - og noget som også betyder noget og skaber opmærksomhed...
Det lyder ikke som om, at jeres dreng er mentalt parat... Og jeg forstår godt, at du ligesom har sat en grænse "når du bliver 4 år, er det slut med ble" - men - han forstår ikke, hvad det reelt betyder, og hvis han ikke er parat, så ændrer det jo ikke noget at fylde 4 år.. Det er kun et godt mål, hvis han selv er enig - og det ville være rigtig dejligt, hvis han selv kom og sagde "når jeg er 4 år, vil jeg ikke bruge ble mere", for så er der udgangspunkt for et samarbejde - men lige nu er jeg bange for, at det kan gå galt, og at du kun bliver endnu mere frustreret...
Som jeg læser dit brev, så tisser han på toilettet og det fungerer med vandladningen. Det er rigtig godt! Og det skal I naturligvis holde fast i :) Men når han skal af med sin afføring, så tager han en ble på, og så laver han i den. Herefter får han den så af, bliver vasket og er så klar til at lege igen... Han kan således godt styre sin afføring. Han kan tydeligt mærke afføringstrang. Han kan også holde sig og vente på at han får en ble på. Så på den måde er der kontrol over at lave afføring - men mentalt er det svært for ham.
Og det kan godt være, at det er sådan, I så er nødt til at gøre i en periode. Men stille og roligt kan du naturligvis godt arbejde på at få dette ændret. I første omgang skal du overveje, om han selv skal kunne tage sine bleer og tage dem på. Måske er det rart for ham, på den måde at føle sig selvhjulpen, men måske er det også lidt for let for ham at vælge den løsning... Du skal prøve at vurdere, om det at lade ham lave i bleen i en periode kan give ham ro omkring det hele og stille og roligt give ham mod til at prøve uden ble - hvis han kan gøre det i sit eget tempo :)
Men - hen af vejen så vil det være rigtig godt, hvis du kan holde fast i, at selvom han får ble på, når han skal af med sin afføring, så skal han stadig sidde på toilettet. Han kan altså ikke løbe rundt, sætte sig bag sofaen eller et andet sted - selvom han har ble på, så skal han sidde på toilettet og lave i bleen. Og i takt med at han så vænner sig til at sidde på toilettet, så kan I så forsøge uden ble... måske har I ikke flere bleer eller er nødt til at bruge et toilet et andet sted, fordi han pludselig skal på og I ikke er hjemme, og så må du motivere ham og vise ham, at du tror på ham og tror på, at han kan klare det - og lykkes det et par gange, så han faktisk oplever, at det godt kan lade sig gøre, så er det super godt. Så får han naturligt modet til at forsøge uden ble.
Prøv derfor at vurdere, om han mon af sig selv vil modnes, hvis du fortsat giver ham lov til at lave i bleen, når han i øvrigt tisser fint på toilettet og lyder til at kunne kontrollere sin afføring uden problemer.. Og hvornår du så kan begynde at kræve af ham, at han sætter sig på toilettet med bleen på, så han gradvist vænnes til, at det er der man sidder, når man har afføring. Det kan være et kompromis for jer i en periode indtil han så kan klare det helt uden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske