Svar: Movicol - 18 mdr.
1. februar 2017
Alder:
18 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev :)
Selvom de 30 ml ikke er meget, så lyder det som om, at jeres dreng stadig har brug for den mængde Movicol, for at hans mave fungerer nogenlunde. Hvis han med den mængde har en blød afføring hver 2. dag, så synes jeg faktisk, at det lyder fint :)
Det er meget forskelligt, hvor tit vi har afføring. Helt små børn, der udelukkende ammes, kan have afføring mellem 6 gange dagligt og en gang ugentligt... Børn der udelukkende får modermælkserstatning bør have afføring en gang i døgnet. Små børn, der spiser en almindelig varieret kost kan godt have 1-2 afføringer dagligt, hvor større børn ofte har afføring 1 gang dagligt. Det er sandsynligvis derfor jeres læge har sagt, at han synes jeres dreng burde have afføring lidt hyppigere med den alder han har...
Hos voksne varierer afføringsmønsteret også - nogle har afføring flere gange dagligt og andre har kun afføring ca. hver 3. dage. Det afhænger naturligvis også af kost, motion osv.
Jeg tænker, at det vigtigste må være, at jeres dreng ikke har hård mave. Det må ikke gøre ondt at komme af med sin afføring. Når han har spist og mærker afføringstrang og begynder at presse, så skal afføringen være nogenlunde let for ham at komme af med. Hvis han får ondt, så vil han naturligt begynde at holde sig. Modsat, så skal afføring ikke være tynd. Han skal ikke have tynd mave, for det kan også irritere huden og slimhinden og gøre, at han så også får ondt og begynder at holde sig igen...
Det fænomen som jeres læge taler om, omkring afføring der sidder som en prop i tarmen og hvor tynd afføring løber ved siden af - det kaldes obstipations diarré eller sterkoral diarré. Det er diarré og forstoppelse på en gang. Hvis lægen mistænker, at jeres dreng har dette, så bør I eller jeres læge give jeres dreng et klysma i endetarmen, som kan opløse den prop af afføring, som sidder der, så der igen bliver fri passage og så maven kan fungere normalt.
Samtidig skal I naturligvis medtænke maden og kostsammensætningen. Det er rigtig fint, at du prøver med både svesker, rosiner osv. Vær opmærksom på, at han stadig har en alder, hvor det kan være svært for ham at tygge maden godt nok, hvorfor det måske kommer helt igennem systemet, så det er begrænset, hvor meget næring han får ud af det.
Du skriver, at I er opmærksomme på at spise fiberrigt - og det er også rigtig godt. Men vær opmærksom på, at han ikke skal spise alt for groft, ikke kun tilbydes fuldkorn. Når I spiser f.eks. pasta, ris, brød og boller, så variere mellem de lysere typer og fuldkornstyperne, så jeres dreng får begge dele.
Vær også opmærksom på væskeindtag, når I spiser fiberrigt - det er vigtigt, at han drikker væske nok - det vil sige, at han skal drikke rigtig meget vand. Sørg for at han har en drypfri kop stående fremme, så han kan se den og selv bliver opmærksom på, at tage en ekstra slurk vand en gang imellem - ud over måltiderne.
Han skal også stadig have fedtstof. Det er vigtigt, at han ikke spiser for fedtfattigt, så sørg for at bruge fedtstof på brødet, giv ham sovs sammen med maden osv. så han på den måde også får noget "der smører" lidt igennem mave- og tarmsystem.
Gammeldagsfrugtgrød har på nogen en god virkning på maven. Det kan være en idé til et eftermiddagsmåltid - og det kan varieres mellem jordbærgrød, æblegrød, abrikosgrød, sveskegrød, rabarbergrød osv. Der er mange muligheder:)
Krydderier i mad kan også være med til at sætte lidt gang i maven. Det kan være en karrysovs eller en tomatsovs krydret med løg, hvidløg, basilikum, timian, oregano eller lignende og han må rigtig gerne få mad, der smager af noget. Mad som I også selv spiser...
Og så synes jeg faktisk også, at I skal prøve at tale med lægen om, hvorvidt jeres dreng kan have laktoseintolerans.. I skriver, at han har haft problemer med afføringen siden han var 4 måneder gammel, og jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, om han måske har svært ved at nedbryde mælkesukker... I nævner, at han ofte har mavesmerter, opspilet mave, ekstra meget luftafgang - og det er faktisk alt sammen symptomer på laktoseintolerans. Mange får diarré, men nogle børn får faktisk også forstoppelse... Prøv at tale med jeres læge om, hvorvidt I skal forsøge at sætte jeres dreng på en laktosefri diæt i et par uger, for at se om det gør en forskel...
Med hensyn til Movicol, så kan jeg kan fortælle, at det er mit indtryk, at de fleste børn trives rigtig godt med dette. Når det gives til børn under 2 år, så bør det dog altid gives i samarbejde med læge eller børneafdeling. Det er normalt godkendt til behandling af børn i alderen 2-11 år, der er ikke dokumentation for effekt og sikkerhed i en yngre patientgruppe. Det udskrives dog ofte af børnelæger før 2 års alderen og med god effekt - som I også har oplevet.
Det virker ved, at det aktive stof binder sig til vandmolekyler og det gør at tarmen udvider sig samtidig med, at den hårde afføring blødgøres. Det går derfor ikke ind og påvirker tarmbevægelserne og skulle derfor ikke "give en doven tarm", som andre typer afføring kan gøre.
Det anbefales, at man giver Movicol opblandet i koldt vand. Det bør ikke gives i vand, der er varmere end stuetemperatur, fordi det smelter det aktive stof og gør, at man så ikke kan være sikker på effekten.
Nogle gange hører man anbefalet, at Movicol kan drysse direkte på en grød eller mos. Det anbefaler producenten ikke. Det er ikke til at vide, hvor meget af et pulver, der drysse på skemad, vil binde vand - og derfor kan man ikke regne med virkningen. Derfor skal det ikke drysses på grød eller lignende - men gives opløst i koldt vand :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske