Svar: Afførings problemer

2. december 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og godt også at høre, at der er "gået hul på bylden" og jeres dreng er kommet af med en masse afføring. Det lyder som om, at hans forstoppelse har medført en prop, men at der nu er passage - men du skal naturligvis være opmærksom på fortsat at holde gang i hans mave...

Det kunne godt lyde som om, at du skal prøve at øge ham lidt i laktulose, så han måske får 2.5 ml x 2 dagligt eller måske 2 ml + 3 ml.. altså ialt 5 ml fordelt på to doser. Og ja, det kunne også godt lyde som om, at I skal prøve at rektalstimulere ham lidt for at få ham tømt igen...

Rektalstimulering skal ikke gøres til en vane, men det kan hjælpe nogle gange. Du kan med en fingerspids og godt med vaseline, massere ganske lidt omkring hans numsehul.. det kan være nok til at sætte tømningsrefleksen igen. Du kan også komme vaseline på et termometer og 'tage hans temperatur' og på den måde få proppen af afføring ud.. men det er vigtigt at være meget forsigtig. Termometeret kan skade tarmen, og hvis der opstår små rifter ved endetarmsåbningen vil det gør ondt, det vil svie, og det vil så gøre, at jeres dreng holder sig mere og forstoppelsen bliver værre. Hård afføring, der står og presser på og ikke kan komme ud, kan dog også give rifter. Så han skal hjælpes af med sin afføring, men helst uden at du kommer noget op i hans endetarm :)

Når han ligger på ryggen på puslebordet, så prøv at bukke hans ben op, så du hjælper ham med at presse - strække og bukke benene igen og igen, for at se om du kan hjælpe afføringen lidt på vej på denne måde. Du kan også prøve at blæse på hans numse med en føntørrer. Du skal dog være meget forsigtig og du SKAL sikre dig, at det ikke ...

Annonce

... er for varmt! Men varmen og den beroligende lyd fra føntøreren kan nogle gange gøre, at han vil slappe helt af - også i tarmen - og derved kommer afføringen ud.

Det samme kan ske, hvis du giver ham et lunt bad. Det at komme ned i det lune vand, kan også gøre at han slapper af i kroppen på en anden måde og at hans mave- og tarmsystem derfor også slapper af, så han kan komme af med sin afføring.

Mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt omkring navlen i urets retning, evt. med lidt babyolie, så fingrene glider lettere, kan også være en god idé.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle har også glæde af zoneterapi eller det kan hjælpe, hvis du selv sidder og trykker ham under fødderne, når du sidder med ham hos dig :)

Og ja, så kan det faktisk godt være et forsøg værd at prøve NAN HA, hvis I kan få fat i det, hvor I bor. NAN HA er en erstatning, hvor proteinerne er delvist spaltede. Det gør at nogle børn har lettere ved at fordøje den, så det er et forsøg værd, om han vil trives bedre på denne :) I behøver ikke skifte alle flasker på en gang, men kan udskifte en flaske af gangen og se, hvordan hans mave så reagerer på det.

Og ja - så vil nogle børn på modermælkserstatning trives med afføring hver anden dag, og det er også okay. Det vigtigste er, at du har fornemmelsen af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :) Ligesom du ikke må have en oplevelse af, at han har ondt, når han skal af med sin afføring. Det vil være normalt at afføring bliver lidt mere fast og nogle gange lidt mere grønlig, når han får erstatning, men den må ikke være hård eller knoldet. Det må ikke gøre ondt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat med den lille dreng - jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!