Svar: Afførings problemer
2. december 2016
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og godt også at høre, at der er "gået hul på bylden" og jeres dreng er kommet af med en masse afføring. Det lyder som om, at hans forstoppelse har medført en prop, men at der nu er passage - men du skal naturligvis være opmærksom på fortsat at holde gang i hans mave...
Det kunne godt lyde som om, at du skal prøve at øge ham lidt i laktulose, så han måske får 2.5 ml x 2 dagligt eller måske 2 ml + 3 ml.. altså ialt 5 ml fordelt på to doser. Og ja, det kunne også godt lyde som om, at I skal prøve at rektalstimulere ham lidt for at få ham tømt igen...
Rektalstimulering skal ikke gøres til en vane, men det kan hjælpe nogle gange. Du kan med en fingerspids og godt med vaseline, massere ganske lidt omkring hans numsehul.. det kan være nok til at sætte tømningsrefleksen igen. Du kan også komme vaseline på et termometer og 'tage hans temperatur' og på den måde få proppen af afføring ud.. men det er vigtigt at være meget forsigtig. Termometeret kan skade tarmen, og hvis der opstår små rifter ved endetarmsåbningen vil det gør ondt, det vil svie, og det vil så gøre, at jeres dreng holder sig mere og forstoppelsen bliver værre. Hård afføring, der står og presser på og ikke kan komme ud, kan dog også give rifter. Så han skal hjælpes af med sin afføring, men helst uden at du kommer noget op i hans endetarm :)
Når han ligger på ryggen på puslebordet, så prøv at bukke hans ben op, så du hjælper ham med at presse - strække og bukke benene igen og igen, for at se om du kan hjælpe afføringen lidt på vej på denne måde. Du kan også prøve at blæse på hans numse med en føntørrer. Du skal dog være meget forsigtig og du SKAL sikre dig, at det ikke er for varmt! Men varmen og den beroligende lyd fra føntøreren kan nogle gange gøre, at han vil slappe helt af - også i tarmen - og derved kommer afføringen ud.
Det samme kan ske, hvis du giver ham et lunt bad. Det at komme ned i det lune vand, kan også gøre at han slapper af i kroppen på en anden måde og at hans mave- og tarmsystem derfor også slapper af, så han kan komme af med sin afføring.
Mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt omkring navlen i urets retning, evt. med lidt babyolie, så fingrene glider lettere, kan også være en god idé.
Nogle har også glæde af zoneterapi eller det kan hjælpe, hvis du selv sidder og trykker ham under fødderne, når du sidder med ham hos dig :)
Og ja, så kan det faktisk godt være et forsøg værd at prøve NAN HA, hvis I kan få fat i det, hvor I bor. NAN HA er en erstatning, hvor proteinerne er delvist spaltede. Det gør at nogle børn har lettere ved at fordøje den, så det er et forsøg værd, om han vil trives bedre på denne :) I behøver ikke skifte alle flasker på en gang, men kan udskifte en flaske af gangen og se, hvordan hans mave så reagerer på det.
Og ja - så vil nogle børn på modermælkserstatning trives med afføring hver anden dag, og det er også okay. Det vigtigste er, at du har fornemmelsen af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :) Ligesom du ikke må have en oplevelse af, at han har ondt, når han skal af med sin afføring. Det vil være normalt at afføring bliver lidt mere fast og nogle gange lidt mere grønlig, når han får erstatning, men den må ikke være hård eller knoldet. Det må ikke gøre ondt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat med den lille dreng - jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske