Svar: Afføring på toilettet - 5 årig
5. november 2016
Alder:
5 år
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage :)
Det lyder som om, at jeres datter trives på alle måder. Hun lyder til at være en glad pige, der leger, hygger sig, nyder tilværelsen og det sidste år i børnehave - så dejligt!
Når afførigen er et problem, så skal man altid overveje, om hendes mave fungerer som den skal. Og et lyder det til, at den gør. I fortæller, at jeres datter beder om at få en ble på, så går hun på badeværelset, leger lidt og har så afføring i bleen. Hun har altså fuldt ud fornemmelse for, at det er tid. Hun fornemmer sin afføringstrang, hun holder sig til hun får bleen på. Hun presser og kommer af med afføringen uden problemer, det gør ikke ondt, afføringen er ikke for hård eller lignende - det er ikke svært for hende rent fysisk - det handler mere om en mental hurdle, som hun skal over...
Og det lyder til at I har forsøgt alt, og jeg kan godt forstå, at I synes det er svært. Jeres datter er jo også helt klar over, at der forventes noget andet af hende, men alligevel holder hun fast i, at bleen skal på. Det er hun tryg ved og det fungerer...
Men som I skriver, så er hun nu 5 år gammel og det vil være rigtig godt, hvis hun kan slippe bleen helt. Og jeg synes faktisk, med den alder hun har, at I igen sætter jer ned og taler med hende om, hvordan I skal gøre det. Det er rigtig vigtigt, at I anerkender, at det er svært for hende og samtidig skal I fortælle hende, at I er der og hjælper hende, så I sammen sørger for, at det lykkes. Prøv om I kan fortælle hende om andre ting, som hun har skulle lære og hvor hun har skulle øve sig, men lærte det lige pludselig, og hvor dejligt det er at kunne - f.eks. at cykle eller finde ud af at sparke til en bold uden at falde eller hvad hun nu er god til.
Jeg synes godt, I kan sætte ord på, at det er tiden hun lærer det nu. Så I på den måde direkte får sagt til hende, at hun skal lære at lave afføring på toilettet og I derfor ikke længere kredser om emnet, men holder fast i at det er nu - og at I hjælper hende.
Nogle børn har selv et forslag til hvordan eller sætter måske en dato for, hvornår det skal være. Det kan være rigtig rart for dem, at de på den måde selv har lidt indflydelse på, hvornår bleen smides og I kan godt prøve at spørge jeres datter, hvornår hun tror hun er parat til at stoppe helt med at bruge ble... og så holder I fast i den aftale, I får lavet. Det bør dog være inden for nogenlunde fremtid og ikke f.eks. "når jeg bliver 6 år" for så kommer det til at give problemer i skolen... Nogle børn har glæde af at man "tæller ned" og hænger en nedtællingsseddel på køleskabet eller lignende.
Det er nogle gange en god idé at bede hende sætte sig på toilettet med bleen på, så når hun laver, så foregår det siddende på toilettet og ikke legende på gulvet. Nogle børn har glæde af at man giver dem dette delmål - så bleen bibeholdes, men hun sidder på toilettet. I må se, hvad hun virker til at være mest tryg ved.
Og så tænker jeg, at I skal sætte jer foran hende, når hun sidder på toilettet. Lade hende hvile med fødderne på jeres ben. I kan holde om hende eller holde hende i hånden, hjælpe hende med at vugge lidt frem og tilbage, så afføringen lettere kommer ud. Opfordre hende til at presse osv. Så I holder fast i at hun skal lave afføring på toilettet og I er der, hjælper hende og guider hende igennem det... Det lyder som om, at den oplevelse hun havde for 1.5 år siden har gjort hende bange og det sidder dybt i hende, selvom hun ikke rigtig kan huske det - og jeg tænker, at det er vigtigt, at hun får en ny oplevelse, en ny erfaring med sig om, at det faktisk ikke er farligt. Når det er lykkes at have afføring på toilettet et par gange, så vil hun sikkert være helt tryg ved...
Så ja - jeg tænker, at det er vigtigt, at I nu forsøger at stille lidt krav til hende og forklarer, at det er tid til at hun lærer det nu - samtidig med, at I anerkender, at det er svært og naturligvis igen og igen fortæller hende, at I vil hjælpe hende igennem det, så hun lærer det. Nogle gange skal man jo gøre ting, som er svære...
Hvis hun begynder at holde sig, så må I give hende laktulose i en periode, som sikrer at afføringen er hård - og I må sige til hende, at det er noget hun skal drikke, så det bliver lettere for hende at gå på toilettet. Så hun igen hører, at det faktisk er rigtigt, når I nu stiller krav om at det er nu og samtidig siger, at I vil hjælpe, så det lykkes :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske