Svar: Ble fri 3 årig
22. august 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Renlighed er en proces, som man rent fysiologisk skal modnes til, og det er helt naturligt, at jeres dreng ikke kan holde sig om natten, selvom han egentlig nu er renlig om dagen. Dette styres af hormoner og er derfor helt uden for egen vilje.
Det er allerbedst, hvis man kan indgå i et samarbejde med barnet - og det er super, at jeres dreng selv har ytret ønske om at smide bleen og på den måde har vist, at han gerne ville prøve. Det er også gået rigtig godt i starten, men nyhedens interesse er der ikke mere - nu er det mere spændende at lege, følge med i hvad andre laver osv. og så overhører han naturligt kroppens signaler, overhører sin tissetrang.
Når du så spørger ham "skal du tisse?", så svarer han med det samme "Nej!". Han har ikke lyst til at afbryde sin leg og han bryder sig heller ikke om, at du vil styre det for ham - han vil selv og han føler sig stor, når han kan selv. Og derfor er det frustrerende, når du spørger - men når du spørger, så mærker han efter, og så går der kun få minutter, så mærker han, at han faktisk skal tisse - og så er det med at skynde sig.
Det vil være allerbedst, hvis du kan lade være med at spørge ham og i stedet sige "kom, vi skal lige ud at tisse før vi kører" eller lignende. Som en helt naturlig regel der gælder hos jer, og som gælder både for ham og for mor og far. Han skal have faste toilettider - som det første, når han står op om morgenen, og det sidste før han går i seng. Han skal tisse før han løber ud for at lege, før I kører op for at handle, i forbindelse med måltiderne osv. Og ikke stille spørgsmålstegn ved det, men have det som en fast regel. Gerne gå med ham, fordi toilettiderne også ofte passer jer - eller blot sige f.eks. "du skal lige gå ud og tisse og vaske hænder, før vi spiser".
Det samme skal gælde i børnehaven. Det er vigtigt, at de hjælper ham med faste toilettider og de skal holde øje med, at han rent faktisk går derud. Han er for lille til at modtage en kollektiv besked som "I skal lige tisse før I går på legepladsen" - så spurter han ud for at lege og glemmer at tisse. Han skal hjælpes til at få det gjort inden, så han ikke skal afbryde sin leg, fordi han pludselig skal tisse og derfor ender med at få uheld.
At bede ham tisse i bleen om natten - dur ikke. Han har aldrig en ble på, fordi han så kan tisse i den. Bleen bruges som en sikkerhed, så hvis han kommer til at tisse, når han sover, så sikrer bleen, at sengen ikke skal bundskiftes. Men når han er vågen og beder om at komme ud at tisse, så skal I følge ham på toilettet og rose ham for netop at vågne og sige til. Vågner han, fordi han er kommet til at tisse i sin ble, så skifter I bare bleen og taler positivt om, at det jo så var godt, at han havde den på.
At have en ble på er altid godt - hvis bleen er tør, så er det super flot, at han har kunne holde sig, og bleen kan måske bruges igen. Er bleen våd, så er det super godt, at han havde den på - så prøver I bare, om det kan lykkes en anden gang.
At undvære bleen og tisse i bukserne eller i sengen, vil altid være et nederlag. Det er meget svært at vende til noget positivt...
Da renlighed blandt andet er hormonelt styret, så er det helt naturligt, at det i perioder kan gå bedre end i andre perioder. Det tager noget tid, før hormonerne helt kan finde ud af at fungerer, som vi gerne ser... Og i den periode, er det rigtig vigtigt, at I har masser af tålmodighed og viser ham forståelse. Det er som du skriver, super godt, at du f.eks. giver bleen skylden.. Nogle gange kan det også være en idé at tale med ham om drilleblæren, som ikke altid kan finde ud af, hvornår den skal tisse, og hvornår den ikke skal. At det er drilleblærens skyld og ikke hans skyld kan være vigtigt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske