Svar: Renlighed - 2 år, 7 mdr.
13. juni 2016
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og velkommen til :) Og et tillykke på forskud - med den lille ny, som gerne skulle komme i næste uge :)
Det er helt rigtigt, som de har sagt i vuggestuen, at det at blive storesøster godt kan "sætte tingene lidt tilbage". Det vil være helt naturligt, at jeres datter i den periode, hvor hun skal vænne sig til at dele mor og far med en lille ny, selv får behov for at føle sig lidt lille - og derfor kan det være rigtig svært at træne renlighed netop i den periode.. Nogle gange så sker der dog også det modsatte, - at hun måske netop føler behov for at vise, at hun er stor. Hun laver og tisser ikke i bleen, som den lille baby gør, for hun er en stor pige - og nogle gange oplever man derfor, at renligheden for et lille skub i den rigtige retning.... I må se, hvad der sker hos jer :)
Det er rigtig fint, at I giver jeres datter ble på om natten, så længe hun ikke er hundrede procent renlig. Det er helt normalt, at børn smider bleen om dagen, før de gør det om natten. Det er rigtig fint, at I hjemme bruger toilet eller potte, når hun skal tisse - og af med sin afføring - har faste toilettider og hjælper hende med at nå derud, så hun så vidt muligt ikke har uheld.
Hvorvidt hun skal bruge toilet eller potte afhænger lidt af, hvordan hun har det bedst. Nogle børn foretrækker toilettet, fordi det er sådan mor og far gør - og de vil gerne gøre det de ser. Det er vigtigt med et toiletsæde, så hun kan sidde afslappet på toilettet og dermed lettere komme af med både vandladning og afføring. Samtidig giver toilettet den mulighed, at I kan sætte jer foran hende, når I ved at hun har afføringstrang og skal af med noget. Hun kan støtte med fødderne på jeres ben og I kan hjælpe hende med at rokke frem og tilbage og på den måde hjælpe afføringen ud.. I kan verbalt støtte hende, bede hende om at presse, prøve at lave en prut osv. så hun naturligt får presset og oplever, at det faktisk godt kan lade sig gøre at have afføring på toilettet. Jo flere gange hun oplever det, jo mere tryg bliver hun naturligt ved det.
Potten har til gengæld den fordel, at den kan gøre hende tryg. Nogle børn har svært ved at give slip på afføringen og de ser næsten afføringen som en del af dem selv. De har svært ved at den kommer ud i toilettet og skylles væk. Hvis den laves på potten, så kan de være med i processen på en anden måde. Hun kan se afføringen ligger i potten og hun kan selv være med til at skylle den ud i toilettet, samtidig med at I taler om det, som noget helt naturligt. For nogle børn vil det derfor være lidt mere trygt at bruge en potte.
Som udgangspunkt er det en god idé, at hun laver på toilet eller potte og ikke laver i sin ble. Rutinen med at få en ble på, når man skal have afføring, kan godt trække ud i rigtig lang tid og det er uhensigtsmæssigt og svært at få ændret, hvis det foregår sådan i en længere periode... Hvis hun kun er tryg ved at komme af med afføringen, hvis hun har en ble på, så må hun naturligvis have den på - MEN, det vil så være rigtig godt, at hun stadig vænnes til at afføringen har hun på badeværelset - og helst på toilettet. Hun kan altså sidde på toilettet og lave i bleen. I stedet for, at hun får en ble på og kan sætte sig om bag ved sofaen og lave der... Hun kan godt - selvom hun får ble på - lære at det er på badeværelset og helst på toilettet det foregår, og det gør det også betydeligt lettere så at fjerne bleen en dag, og hun så gør det direkte på toilettet....
Det er bestemt en god idé at udnytte sommeren og det gode vejr - men igen må I hele tiden prøve at vurdere, hvordan hun vil have det bedst, når hun samtidig også er storesøster og skal forholde sig til dette.
Det vil også være en rigtig god idé at tale med hende om og gerne læse bøger for hende om, hvordan kroppen fungerer. Hvad der sker med maden vi spiser, hvordan vi ser ud inden i osv. Så det bliver så naturligt som muligt. Der findes også bøger, der handler om renlighed og som også handler om afføring... Og det vil være rigtig godt med en tur på biblioteket og låne nogle af disse. Titler kunne f.eks. være "Hr. Pølle", "Gæt en lort" og "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved"...
Og så skal I sikre, at hendes mave fungerer. Nogle gange kan det være nødvendigt med lidt laktulose i en periode, så afføringen holdes blød og derved er lettere for hende at komme af med. Hvis hun holder sig (og det lyder det som om, at hun gør), så bliver afføringen hårdere og dermed sværere at komme af med, så begynder det at gøre ondt at presse, hun får små rifter, holder sig mere og mere - og det er en ond cirkel at komme ind i. Derfor skal maven holdes igang. I skal også sikre jer, at hun drikker nok...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med den forestående fødsel! Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske