Svar: Blesituationen
8. april 2016
Alder:
4 år
Kære A´s Mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan ikke helt tyde, om jeres dreng godt vil tisse på toilettet? Og det kun er afføringen, som han kræver en ble til eller ignorerer?
Mange børn oplever det at skulle af med afføring, som at skulle give slip på en del af sig selv. De ser simpelthen afføringen som en del af dem, og vil i en længere periode f.eks. også have svært ved at skylle afføringen ud i toilettet...
Du skal sikre dig, at han ikke har ondt. Han må ikke have en lille rift ved endetarmen, som gør, at det f.eks. svier, når han sidder på toilettet.
Du skal også sikre dig, at han ikke har hård mave eller tynd mave. Det er vigtigt, at hans mave fungerer. Han må ikke have tynd mave, som han ikke kan holde på - men afføringen må heller ikke være så hård, at det gør ondt at få den ud. Hvis maven ikke fungerer optimalt, så vil han kunne begynde at holde sig, det kan give forstoppelse og gøre renlighedsperioden sværere, og det kan være en dum cirkel at havne i.
Nogle børn har behov for lidt kostændringer, for at få maven til at fungere optimalt. Andre børn har behov for at få f.eks. laktulose i en periode....
Det er vigtigt, at I hjælper ham på toilettet. Hvis maven fungerer, vil I ofte begynde at kunne fornemme, hvornår han har afføringstrang - og her skal han hjælpes på toilettet. Han skal ikke spørges - men skal følges derud. I skal holde fast i, at det skal han samtidig med, at I naturligvis betrygger og beroliger, forklarer ham, at I vil hjælpe ham, at I godt ved at det er svært, men at I hjælper hinanden med, at det skal lykkes.
Med den alder han har, så kan I godt læse bøger om emnet og også meget gerne bøger, der handler om, hvordan kroppen fungerer. At maden vi spiser kommer ind i gennem munden, videre ned i maven, ud i tarmene og ud som tis og afføring.. så I taler om det, som noget helt naturligt. At læse om andre børn, som skal smide bleen kan også være en god idé, det viser også, at det her er noget, som alle skal.
I må også meget gerne sætte jer ned og tale med ham om, at nu hvor han bliver 4 år, så vil I rigtig gerne hjælpe ham med at lære at bruge toilettet - ligesom mor og far gør. Ikke fordi han skal være storebror eller lignende, og det er vigtigt, at han ikke føler sig forkert. Mere for at forklare ham, at der er forskellige ting, som man skal lære, og nu er det tid, at han lærer at lave på toilettet - og igen - I ved godt, at det er svært, men I vil hjælpe ham.
Du skriver, at det er tydeligt at se, hvornår han har afføring - men han vil kun lave det i bleen. Hvis han holder fast i dette, så kan det være nødvendigt i en periode at lade ham bruge bleen - fordi han mærker afføringstrang, oplever at presse, oplever at det ikke gør ondt, er farligt eller lignende - men hvor I samtidig også sætter lidt krav. Han skal f.eks. ikke lave i bleen bag sofaen - det foregår ude på badeværelset. Og helst på toilettet. Han kan altså godt have bleen på, imens han sidder på toilettet, så han en overgang vænner sig til at sidde der.
I skal naturligvis sikre jer, at han har et toiletsæde, som passer til ham og en lille fodskammel kan også være en god idé. I må også gerne sætte jer foran ham og lade ham hvile fødderne på jeres lår og så holde om ham, når han presser. Hjælpe ham med at vugge lidt frem og tilbage imens afføringen kommer ud - så han mærker, at I er der, I opmuntrer, støtter, guider. Når han har klaret det et par gange, så er han forhåbenligt kommet over den lille hurdle og tør måske så selv.
Det lyder også som om, at I skal prøve at udnytte sommeren, og at det bliver varmere i løbet af de næste 2 måneder. Han må gerne få bleen af og løbe rundt i haven uden ble, så han vænner sig til, at han ikke behøver have ble på, det kan være lidt befriende uden. Han kan evt. få badebukser på - og I kan forklare ham, at man ikke har ble på under badebukser - igen som en helt naturlig regel, det er sådan, det er:)
I skal naturligvis også overveje, om han holder igen, protesterer mod renligheden, fordi han mærker, at du er gravid og fornemmer de ekstra krav, som i den forbindelse stilles til ham. At holde på bleen er jo en måde fortsat at få lov til at føle sig lidt lille på, og det kan man godt have brug for, når man skal være storebror. Prøv derfor også at overveje, om I kan give ham lidt ekstra nærhed, opmærksomhed osv. så han ikke føler sig presset over de forandringer som kommer - og som han naturligt stadig har svært ved helt at forholde sig til, fordi han jo ikke er ældre end han er...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:) - og stort tillykke med 4 års fødselsdagen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske