Svar: Vedr. Renlighed

8. januar 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er korrekt, at de fleste børn bliver renlige omkring 3 års alderen, men barnet skal både være fysiologisk og mentalt parat.

Jeres dreng lyder til at være fysiologisk parat. Du fortæller, at han er opmærksom på, at han tisser og skal lave. Han kommer og fortæller, når han har brug for en ren ble - og han er opmærksom, når det sker - afviser jer, siger til jer, at I skal gå osv. imens han tisser eller laver i bleen. Så på den måde er han helt bevidst om, hvad der foregår.

Men han har en mental barriere - han er ikke helt klar til at slippe sin ble. Det kan der være mange årsager til... Nogle børn ser afføringen som en del af dem selv, og de har rigtig svært ved at slippe den, se den skylle ud i toilettet. Her kan det være mere trygt, at lave i en ble eller på en potte.

Nogle børn er bange for at skulle sidde på toilettet, de synes det virker højt og farligt. Her er det vigtigt at bruge et toiletsæde, og også gerne give barnet en fodskammel eller lignende og gerne i begyndelsen være på toilettet sammen med barnet, betrygge og berolige undervejs.

Nogle børn har brug for at kunne styre dette selv. De bryder sig ikke om at vi voksne bestemmer og de synes vi bestemmer for meget. Det her bestemmer de selv og de holder derfor fast i, at det skal vi ikke blande os i. Her kan det være en idé i hverdagen at gøre det tydeligt, hvad jeres dreng bestemmer, så han oplever, at hans mening også tæller.

Nogle børn har en naturlig modstand mod krav. De bryder sig ikke om, at vi stiller krav til dem - hvilket man jo et eller andet sted godt kan forstå. Det kan være svært at skulle leve op til andres forventninger, og hvad så, hvis man ikke kan, hvis man ikke lykkes...

Nogle børn har brug for at få lov til at føle sig små.. Det kan f.eks. være fordi der er en lillesøster eller lillebror på vej. De mærker forandringen, mærker, at der sker noget nyt - og forstår ikke helt hvad det er. Det kan være rart, stadig at få lov til at "være lille" og ikke skulle være den store storebror - og det at bibeholde bleen kan være en måde at sikre sig lidt ekstra omsorg og opmærksomhed på, når man pludselig skal dele mor og far med en anden...

Det kan være.. ja mulighederne er mange....

Jeg synes, I skal prøve at læse lidt bøger om renlighed og også gerne om, hvordan kroppen fungerer. Tal om ...

Annonce

... afføring, vandladning, det at gå på toilettet osv. som noget helt naturligt og noget vi jo alle sammen gør. Og læs også børnebøger om at smide bleen, så han oplever, at det er naturligt at nå dertil, hvor man ikke længere skal bruge ble.

Årstiden taler ikke for at tage bleen af. Han kan simpelthen ikke nå toilettet i tide, fordi han har ekstra meget tøj på her om vinteren - det er lettere om sommeren, hvor han kan løbe rundt udenfor i et par badebukser. Men bleen kan sagtens bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned.

Jeg vil anbefale, at I forsøger at indføre faste toilettider, hvor han ikke spørges om han skal tisse, men hvor han følges ud på toilettet "kom vi skal lige tisse, før vi kører", som en helt naturlig regel, der gælder hos jer. Ligesom han i børnehaven også bliver bedt om at sætte sig på toilettet. Hvis der kommer noget, så er det super fint. Hvis der ikke kommer noget, så er det super fint, at han prøvede. Hvis bleen er tør, så er det super fint og den kan bruges igen. Hvis bleen er våd, så er det helt okay, så får han bare en tør ble på. Det skal være en succesoplevelse uanset hvad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis og når han går bag sofaen, så må I gerne følge ham ud på toilettet. Han kan sidde på toilettet med sin ble på, hvis han er bange for at tage bleen af eller han kan bare være på badeværelset. Det er okay at forklare ham, at afføring laves på toilettet og ikke bag sofaen...

Og så kan det også være, at I skal indføre et belønningssystem. Det virker ofte bedst sidst i renlighedsfasen og der, hvor barnet lige skal over den sidste lille mentale hurdle. Det kan f.eks. være at han får et klistermærke på et stykke papir, når han har tisset eller lavet på toilettet, og når papiret er fyldt med klistermærker, så udløser det noget særligt - en lille gave, en tur i biografen eller lignende. Noget som er værd at stræbe lidt efter:)

Og hvis han slet ikke virker parat, så må I vente til det bliver varmere i vejret, og I kan forsøge med at tage bleen af. Og så give ham lidt tid. Nogle gange så vil det at han bliver storebror også kunne gøre, at han begynder at ville "føle sig stor". En følelse af, at det kun er babyer der bruger ble og han er ikke baby, men en stor dreng. Nogle børn reagerer også på den måde og det kunne måske være det, som skaber ændringen hos jer - det må tiden vise:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene