Svar: Lillebrors tisser i bukserne igen

20. december 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng har været helt renlig gennem længere tid - og som jeg læser dit brev, så går det også fint i børnehaven, det er hjemme, han ikke går på toilettet...

At blive renlig tager tid, og for nogle børn tager det længere tid end for andre - når der sker uheld, er det derfor vigtigt at skelne imellem, hvorvidt uheldene sker, fordi han f.eks. har for travlt med at lege og "glemmer" at gå på toilettet - eller om de sker, fordi han lige nu har det svært. Hos jer lyder det faktisk som om, at han tisser og laver i bukserne, som reaktion på et eller andet...

Det kan, som du selv er inde på, godt handle om at storebror er startet i skole, bliver rost for sine evner til at læse, skrive osv. Og lillebror på en eller anden måde føler sig overset. Det kan også skyldes, at der sker nogle ting i børnehaven, som gør at han har det svært - og at han reagerer hjemme, fordi han der er tryg ved netop at kunne reagere... Årsagerne kan være rigtig mange og det vil være rigtig godt, at du forsøger at finde ud af, hvad det mon handler om.

Han kan godt have behov for ekstra opmærksomhed lige nu. Have brug for at I ser ham, inddrager ham, bruger tid sammen med ham og direkte sætter ord på, hvorfor han er noget særligt. Hvad det er han kan, som gør ham til noget særligt. Han vil - uanset hvad årsagen er - naturligt sammenligne sig med sin bror, og det vil være rigtig godt, at I har fokus på dem hver især, så han føler sig som noget særligt. ...

Annonce

...

Nogle 4 årige føler at vi voksne bestemmer det hele. Måske siger han direkte "du bestemmer alt! og giver udtryk for denne frustration. Børn kan i denne alder godt have en følelse af, at alle andre bestemmer - hvad han skal, hvornår han skal, hvorfor han skal - og han vil bestemme selv. Og noget af det han kan bestemme er, om han vil lave i bukserne eller gå på toilettet, ligesom han selv kan bestemme, om han vil spise eller ej...

Derfor kan det være en god idé, at I er opmærksomme på at inddrage ham, give ham små roller, ting som han skal sørge for og også meget gerne sige direkte til ham "vil du bestemme om...?" eller "det bestemmer du", så han direkte hører, hvor hans mening tæller.

Det vil også være en god idé, at du taler med ham om, at han nu skal til at gå på toilettet igen og at du vil hjælpe ham med at huske det. Han skal ikke mindes om det hele tiden, for så vil han naturligt reagere negativt, men det vil være rigtig godt, at I har lidt faste toilettider, så han kommer på toilettet i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Udnyt også juleferien til at være sammen, hygge sammen og få skabt lidt ro omkring det hele:)

Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om han kan have blærebetændelse og derfor tisse i bukserne eller om han kan have forstoppelsesproblemer. Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.