Svar: Lillebrors tisser i bukserne igen
20. december 2015
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng har været helt renlig gennem længere tid - og som jeg læser dit brev, så går det også fint i børnehaven, det er hjemme, han ikke går på toilettet...
At blive renlig tager tid, og for nogle børn tager det længere tid end for andre - når der sker uheld, er det derfor vigtigt at skelne imellem, hvorvidt uheldene sker, fordi han f.eks. har for travlt med at lege og "glemmer" at gå på toilettet - eller om de sker, fordi han lige nu har det svært. Hos jer lyder det faktisk som om, at han tisser og laver i bukserne, som reaktion på et eller andet...
Det kan, som du selv er inde på, godt handle om at storebror er startet i skole, bliver rost for sine evner til at læse, skrive osv. Og lillebror på en eller anden måde føler sig overset. Det kan også skyldes, at der sker nogle ting i børnehaven, som gør at han har det svært - og at han reagerer hjemme, fordi han der er tryg ved netop at kunne reagere... Årsagerne kan være rigtig mange og det vil være rigtig godt, at du forsøger at finde ud af, hvad det mon handler om.
Han kan godt have behov for ekstra opmærksomhed lige nu. Have brug for at I ser ham, inddrager ham, bruger tid sammen med ham og direkte sætter ord på, hvorfor han er noget særligt. Hvad det er han kan, som gør ham til noget særligt. Han vil - uanset hvad årsagen er - naturligt sammenligne sig med sin bror, og det vil være rigtig godt, at I har fokus på dem hver især, så han føler sig som noget særligt. ...
...
Nogle 4 årige føler at vi voksne bestemmer det hele. Måske siger han direkte "du bestemmer alt! og giver udtryk for denne frustration. Børn kan i denne alder godt have en følelse af, at alle andre bestemmer - hvad han skal, hvornår han skal, hvorfor han skal - og han vil bestemme selv. Og noget af det han kan bestemme er, om han vil lave i bukserne eller gå på toilettet, ligesom han selv kan bestemme, om han vil spise eller ej...
Derfor kan det være en god idé, at I er opmærksomme på at inddrage ham, give ham små roller, ting som han skal sørge for og også meget gerne sige direkte til ham "vil du bestemme om...?" eller "det bestemmer du", så han direkte hører, hvor hans mening tæller.
Det vil også være en god idé, at du taler med ham om, at han nu skal til at gå på toilettet igen og at du vil hjælpe ham med at huske det. Han skal ikke mindes om det hele tiden, for så vil han naturligt reagere negativt, men det vil være rigtig godt, at I har lidt faste toilettider, så han kommer på toilettet i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege osv.
Udnyt også juleferien til at være sammen, hygge sammen og få skabt lidt ro omkring det hele:)
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om han kan have blærebetændelse og derfor tisse i bukserne eller om han kan have forstoppelsesproblemer. Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske