Svar: Nægter at smide bleen!
10. oktober 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke som om, at jeres dreng er parat til at smide bleen, og det lyder derfor som om, at I skal give ham tid.
Du beskriver en dreng, som meget fint sætter ord på, at han er bange for at sidde på toilettet og også er bange for at komme til at tisse i bukserne - han bryder sig bestemt ikke om det. Og hvis du tager bleen af ham, så finder han lillesøsters bleer og går skrigende og grædende efter dig for at få bleen på. Jeg synes, det er rigtig synd, hvis I lige nu kæmper med ham. Det skal ikke være en kamp at blive renlig, og det bedste udgangspunkt er, hvis jeres dreng selv kommer og siger, at han har lyst til at prøve - det skal være et samarbejde, og det er det ikke lige nu...
Jeg tænker, at I skal give jeres dreng en pause - og her gerne en pause på flere måneder. Det er vigtigt ikke at gøre for stort et nummer ud af det, men blot give ham ble på, acceptere at det er sådan lige nu, ikke tale om at han skal være renlig eller at I synes, han er for stor til at bruge ble eller andet. Han skal ikke føle sig presset og skal ikke føle sig forkert. Det er meget vigtigt, at han netop ikke føler at I stiller nogle krav, som han ikke kan leve op til - så vil det gøre tingene værre. Der er jo ingen tvivl om, at han er helt klar over, at I ønsker, at han bruge toilettet i stedet for bleen - det behøver I ikke tale mere om eller signalere med jeres kropssprog - han kan bare ikke leve op til det lige nu.
I takt med at der falder ro på, så vil han begynde at få lidt mere overskud. Han vænner sig også til at være storebror, begynder at finde sin nye rolle i familien, finder ud af hvorfor det netop er super dejligt at være ham, at være det ældste barn osv. og en del af dette bliver så naturligt at han også skal smide bleen.
Han vil naturligt også begynde at spejle sig i de andre børn i børnehaven, vil stille og roligt få fornemmelsen af at de ikke længere bruger ble, at de tisser på toilettet osv. og vil så spejle sig i dem.
I er derfor nødt til lige nu at give ham tid, og se om ikke han så stille og roligt bliver parat:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske