Svar: Nægter at smide bleen!

10. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Det lyder ikke som om, at jeres dreng er parat til at smide bleen, og det lyder derfor som om, at I skal give ham tid.

Du beskriver en dreng, som meget fint sætter ord på, at han er bange for at sidde på toilettet og også er bange for at komme til at tisse i bukserne - han bryder sig bestemt ikke om det. Og hvis du tager bleen af ham, så finder han lillesøsters bleer og går skrigende og grædende efter dig for at få bleen på. Jeg synes, det er rigtig synd, hvis I lige nu kæmper med ham. Det skal ikke være en kamp at blive renlig, og det bedste udgangspunkt er, hvis jeres dreng selv kommer og siger, at han har lyst til at prøve - det skal være et samarbejde, og det er det ikke lige nu...

Jeg tænker, at I skal give jeres dreng en pause - og her gerne en pause på flere måneder. Det er vigtigt ikke at gøre for stort et nummer ud af det, men blot give ham ble på, acceptere at det er sådan lige nu, ikke tale om at han skal være renlig eller at I synes, han er for stor til at bruge ble eller andet. Han skal ikke ...

Annonce

... føle sig presset og skal ikke føle sig forkert. Det er meget vigtigt, at han netop ikke føler at I stiller nogle krav, som han ikke kan leve op til - så vil det gøre tingene værre. Der er jo ingen tvivl om, at han er helt klar over, at I ønsker, at han bruge toilettet i stedet for bleen - det behøver I ikke tale mere om eller signalere med jeres kropssprog - han kan bare ikke leve op til det lige nu.

I takt med at der falder ro på, så vil han begynde at få lidt mere overskud. Han vænner sig også til at være storebror, begynder at finde sin nye rolle i familien, finder ud af hvorfor det netop er super dejligt at være ham, at være det ældste barn osv. og en del af dette bliver så naturligt at han også skal smide bleen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han vil naturligt også begynde at spejle sig i de andre børn i børnehaven, vil stille og roligt få fornemmelsen af at de ikke længere bruger ble, at de tisser på toilettet osv. og vil så spejle sig i dem.

I er derfor nødt til lige nu at give ham tid, og se om ikke han så stille og roligt bliver parat:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor