Svar: Potte

22. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære H

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter er godt i gang med renligheden og det er rigtig fint, at du holder fast i, at hun skal forbinde det med noget rart og okay :)

Du skriver, at du "kun prøver inden luren og før sengetid" og at "det lykkes at lave både småt og stort". Du fortæller også at hun ofte ikke selv siger til...

Det er en forudsætning, at hun selv kan mærke, når hun skal tisse, og når hun har afføringstrang. Hvis hun ikke selv er begyndt at sige til og det mere eller mindre sker, fordi du beder hende gå på toilettet midt på dagen, så vil næste skridt være, at du begynder at have flere faste toilettider. Det vil sige, at hun også skal på toilettet, når hun står op om morgenen. På toilettet før I kører nogen steder, og før hun skal i seng (gerne i forbindelse med badet om aftenen, hvor hun alligevel har alt tøjet af).

Du skal som udgangspunkt ikke spørge hende "skal du tisse?", for så kan du være sikker på, at hun siger nej. Derfor skal du tage hende i hånden og gå med hende "kom vi skal lige ud at tisse, før vi kører", og så går I ...

Annonce

... sammen derud, og du hjælper hende af med bleen, hun sætter sig på potten (eller på et toiletsæde), du kan tænde for vandhanen (så kan hun forsøge at lave samme lyd og hvis hun er lidt blufærdig, kan det være rart) og så prøver hun at tisse. Hvis det lykkes, er det super. Hvis der ikke kommer noget, så er det også super, så roses hun for at forsøge. Hvis bleen er våd, så skiftes den bare og en ny kommer på. Hvis bleen er tør, så kan den jo bruges igen. Så uanset hvad der sker, så er situationen god. Du må også gerne selv gå på toilettet, så hun oplever, at det er sådan I gør:)

Hvis hun slet ikke vil forsøge, så lyder det som om, at hun skal have lidt mere tid. Det går allerbedst, hvis det er et samarbejde, og hun selv viser interesse:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Læs også meget gerne billedbøger om at skulle smide bleen. Der findes forskellige bøger henvendt til forskellige aldre. til de yngste er der f.eks. "må jeg kikke i din ble?", til de lidt større kan bogen "Hr. Pølle" være en idé... en tur på biblioteket kunne sikkert give flere muligheder:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år