Svar: Toilettræning gone wrong?
26. august 2015
Alder:
3 år
Kære dilemmaramte forældre :)
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille store pige :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres datter er fysiologisk parat til at være renlig. Hun har fin fornemmelse af både vandladnings- og afføringstrang. Hun mærker, at hun skal tisse eller lave og siger til - eller stiger ud af barnevognen, fordi hun godt ved, at det ikke skal foregå imens hun ligger der. Hun lyder til at kunne holde sig og nå toilettet osv. alt sammen super godt.
MEN, det lyder som om, at hun ikke er helt mentalt parat og det skyldes højst sandsynligt at hun både er startet i børnehave og også er blevet storesøster. Det er to meget store forandringer for hende og selvom hun er glad for begge dele, selvom hun nyder at komme i børnehave, og lege med de andre børn, og selvom hun er glad for sin lillebror, så er det så stor en omvæltning, at hun næsten ikke kan kapere det - og det går så ud over renligheden.
Jeg tror, at hun har rigtig svært ved at finde ud af, hvad hun skal, hvad der forventes af hende, og hvad hendes rolle er lige nu. I børnehaven vil hun lige nu være "den lille". Hun er en af de yngste og forsøger på bedste vis at følge med de lidt ældre børn. Det kræver rigtig meget af hende og hun skal "strække sig meget", for at følge med dem. Det giver naturligt mindre overskud, når hun så er hjemme, hvor hun lige nu så skal være "den store". Hun forventes at kunne flere ting selv, vente på at I tager jer af lillebror, vise mere hensyn, være stille fordi han sover osv. og det er rigtigt svært for hende både at skulle være lille og være stor.
Det er meget normalt, at børn kan "gå lidt ned i niveau", gøre sig lidt yngre, når de stor overfor store krav og store forandringer, som f.eks. at starte i børnehave eller at blive storesøster. Ting hun har kunne før, kan hun pludselig ikke. Hun pylrer ekstra, har brug for at sidde mere på skødet, vil pludselig ikke spise selv osv. Og ja - pludselig er hun så heller ikke renlig.
Jeg tænker, at I er nødt til at give hende tid og et eller andet sted, kan jeg godt forstå at I får tanken med at give hende ble på igen - det kan faktisk godt være en løsning. Ikke fordi hun så skal lave eller tisse i bleen! Hun skal stadig følges på toilettet, bleen skal bruges som et par bukser der trækkes op og ned og hun må aldrig få at vide, at hun bare kan lave i bleen, fordi hun har den på. Den skal blot være der, for at sikre, at hun ikke skal have skiftet tøj flere gange dagligt. Det kan også være, at hvis I giver hende en ble på, at hun så vil protestere voldsomt og at det netop så vil pirke til hendes fornemmelse af, at I faktisk ikke synes det er okay at hun tisser og laver i bukserne, fordi I ved, at hun sagtens kan gå på toilet.
MEN, når det så er sagt, så har hun gået uden ble i 2-3 måneder og det er derfor et eller andet sted også synd, hvis hun bliver rigtigt ked af at skulle have en ble på igen. Det kan for hende være et voldsomt skridt tilbage...
Derfor kan det være en god idé, at I fast følger hende på toilettet. Hun skal ikke spørges, om hun skal tisse - I skal ikke spørge hende, for så siger hun naturligt nej, men i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige tisse, før vi kører" og så holde fast i dette, selvom hun protesterer. Stille og roligt sige, at sådan er det, det er okay at hun bliver vred, men tisse før man kører, skal vi alle sammen. Det er en fast regel :) Det er vigtigt, at hun har helt faste toilettider, fordi I på den måde forebygger uheld og stille og roligt får hun igen troen på, at hun sagtens kan det her. Faste toilettider er f.eks. det første om morgenen når hun står op og de sidste om dagen før hun skal sove. Man tisser altid i forbindelse med måltider, før man løber ud for at lege, før man køre op for at handle osv.
Nogle børn har glæde af et belønningssystem. For at det skal virke, så er det vigtigt at man er nået så langt i renlighedsprocessen, at hun bare lige skal over den sidste "hurdle" for at kunne helt selv. Og det lyder jo til at være tilfældet hos jer. Et belønningssystem kan f.eks. være at lave et papir med x antal felter på. Hver gang hun går på toilettet, så får hun en stjerne, et klistermærke eller lignende på papiret og når alle felter er udfyldt, så udløser det noget, som hun rigtig gerne vil eller godt kunne tænke sig.
Det kan også være en god idé at læse bøger - det kan være bøger om renlighed og om hvordan kroppen fungerer, men det kan også være bøger om at blive storesøster og om, at det kan være svært pludselig at være den store, når man stadig også nogle gange vil føle sig lille. Der findes en gammel børnebog der hedder "Jeg vil også være baby" af Mats Léten, som netop beskriver nogle af de følelser der opstår, når man får en lille baby i familien.
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske