Svar: Blefri nat - 2 år, 5 mdr.

4. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er helt normalt, at børn kan holde sig om dagen - før de kan holde sig tørre om natten og selvom jeres dreng har smidt bleen i 2.5 års alderen, så kan det sagtens være, at han har brug for en natble til han er 4-5 år gammel.

Det er helt rigtigt, som du skriver, at det er fysiologisk og det betyder, at det er noget som barnet vokser fra med tiden. Op mod 70% af børnene vokser fra det før de fylder 7 år. I er derfor nødt til at give ham tid og børn skal være omkring 6 år, før man begynder at overveje, om de kan have brug for hjælp/behandling.

Der er flere faktorer, som spiller ind:

1) Det er arveligt. Så hvis mor eller far har tisset i sengen om natten, så er der større sandsynlighed for, at barnet arver dette.

2) Blærens størrelse kan spille ind. Nogle børn har en urinblære, som ikke kan rumme den mængde urin, som barnet producerer om natten. Derfor "løber blæren over" og barnet tisser i sengen.

3) Hormonproduktion er en vigtig faktor. Om natten producerer vi hormonet ADH som holder vores urinproduktion nede og nogle børn producerer ikke nok af dette hormon.

4) Blæren sender ikke signaler, når den er fuld. Der skal sendes signaler til hjernen, som vækker ...

Annonce

... barnet, så barnet kan gå på toilettet og hos nogle børn fungerer disse signaler ikke optimalt og barnet bliver ikke vækket.

5) Dyb søvn. Nogle børn sover så dybt, at de simpelthen ikke mærker, at de skal tisse.

6) Forstoppelse. Nogle børn har så meget forstoppelse, at det kan forstyrre deres vandladning. Endetarmen er placeret bag blæren, og det kan påvirke til en forstyrret blæretømning. Det kan nogle gange give problemer både om dagen og om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da jeres dreng ikke er ældre end han er, så skal I derfor fortsat give ham ble på om aftenen. Lad ham tisse af f.eks. i forbindelse med at han skal i bad, derefter ble på og så blive puttet. Vågner han om natten og er ked af det, så kan I naturligvis godt overveje om I skal følge ham på toilettet og derefter putte ham igen. Men I skal ikke vække ham om natten - lad ham endelig sove:)

Og nej - det er aldrig et spørgsmål om "bare at fjerne bleen". Hvis han ikke er parat og ikke kan holde sig, så er det et nederlag, hver gang han så tisser i sengen. Det er ikke rart for ham, det kan være ødelæggende for hans selvværd. En tør ble er en succesoplevelse, og hvis sengen holdes tør og bleen er våd, så er det jo rigtig godt, at han netop har ble på:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre