Svar: Natble - 3 år, 6 mdr.
30. juli 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng har smidt bleen sidste år, og at det er gået så godt, som det er. Det er super, at han er renlig om dagen - men det er samtidig helt normalt, at han stadig har brug for ble om natten.
Mange børn har brug for bleen om natten til de er 5-6 år gamle, man siger at 70 % af børnene holder op med at tisse om natten før de er 7 år gamle, så der er altså lidt tid at løbe på endnu:)
Der er mange faktorer der spiller ind på, hvor meget børn tisser om natten. Når børn tisser i sengen om natten, så kan det blandt andet skyldes, at de ikke producerer nok antidiuretisk hormon. Vi udskiller et hormon om natten, som skal nedsætte vores urinproduktion, og hos mange børn er evnen til at producere dette hormon forsinket, og derfor tisse de i sengen. Det er arveligt - så hvis mor eller far har tisset i sengen, så vil det være større sandsynlighed for, at barnet også gør det. Og drenge vil ofte også være senere til at danne dette hormon end piger er det.
Derudover så er der nogle børn, som har en blære, der ikke helt kan rumme de mængder urin, som barnet producerer og derfor løber blæren over. Det kan faktisk godt være et problem, selvom barnet producerer hormon nok. Blæren og blærens evne til at rumme mængden af urin vokser i takt med at barnet bliver ældre, så mange børn vil vokse fra dette problem. Hos nogle børn vil man dog vælge at hjælpe lidt på vej ved f.eks. at trække tiden mellem vandladningerne om dagen og ved f.eks. at følge barnet på toilettet sen aften…
Jeres dreng er stadig så lille, at der er stor grund til at tro, at han vil vokse fra det og derfor skal du fortsat give ham natble på. Det er dog en god idé, at du hjælper ham på toilettet om aftenen, før han kommer i seng, så du er sikker på at han har tisset godt af der. Ligesom det er rigtig godt, at du holder fast i, at han skal tisse på toilettet om morgenen og ikke i bleen. Hvis han vågner i løbet af natten f.eks. fordi han drømmer, så vil det også være en god idé, at du der følger ham på toilettet, lader ham tisse af og giver ham en tør ble på og putter ham igen. Men du skal ikke på nuværende tidspunkt vække ham, for at han kan komme ud at tisse.
At han er blevet storebror kan naturligvis også spille ind - og stort tillykke med det:) Det lyder som om, at når storebror tisser om morgenen, så er det en måde at sikre sig lidt ekstra opmærksomhed. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at få ham hurtigt ud på toilettet, men så giver ham ekstra nærhed og tæt kontakt, måske lader ham komme ind og putte mellem jer - når han først har været ude at tisse - så han fornemmer at I rigtig gerne vil ham, men samtidig også mærker, at han skal tisse af først. Da I forældre sandsynligvis også tisser af om morgenen, så kan I også vise ham det, tale om det, så han hører, at det er helt normalt og helt naturligt at man lige går ud på toilettet om morgenen og at man godt kan putte i sengen bagefter…
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske