Svar: 3-årig med tisseuheld i hjemmet

29. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Kirsten

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter har været rigtig god til at slippe bleen og faktisk stadig er det - men som om, at hun måske nogle gange kommer lidt for sent til toilettet og derfor har svært ved at holde sig. Fra hun får tissetrang, mærker at hun skal tisse og indtil hun når toilettet går der ikke ret lang tid og derfor når hun at dryppe lidt i bukserne.

Det at hun faktisk kan "nøjes med at dryppe", tyder på at hun faktisk godt kan kontrollere det, men lidt som om, at blæren næsten er overfyldt… Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne lægge nogle faste toilettider ind i løbet af dagen, så der ikke går mere end 3-4 timer imellem, at hun føres på toilettet. I skal ikke spørge hende "skal du tisse?", så vil hun sige nej. Men i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige tisse, inden vi kører", som en fast regel. Hun skal tisse om morgenen, når hun står op, før hun løber ud for at lege, før I kører op for at handle, tager på tur osv. I forbindelse med måltiderne, før hun skal sove, i forbindelse med at hun f.eks. får tøjet af, fordi hun skal have badetøj på eller skal i bad eller i vandet. Så det bliver så naturligt som muligt, men hvor I alligevel holder øje med tiden og sikrer jer, at hun kommer på toilettet og får tisset, også selvom hun måske ikke lige synes, at det er nødvendigt der…

Og så skal I også sikre, at hun får tømt sin blære godt nok, når hun sidder på toilettet. Da hun nu har været igang med renligheden nogle måneder, så er det ikke længere så spændende. Nyhedens interesse er væk og det ...

Annonce

... betyder, at toiletbesøget nogle gange kommer til at gå lidt for hurtigt og hun faktisk ikke får tisset helt af. Derfor skal hun tisse igen kort efter, at hun rent faktisk har tisset. Det er derfor en god idé, lige at bruge lidt ekstra tid på toilettet, evt. tænde for vandhanen, så hun kan hører vandet løbe - det kan nogle gange have god effekt - eller måske læse en lille pixibog eller lignende, for at være sikker på, at hun lige sidder der lidt længere og får de sidste dryp med ud…

Hvis hun igen løber hen foran toiletdøren, bøjer i knæene og tisser bevidst - så må I naturligvis gerne sige til hende, at I vil have at hun skal tisse på toilettet og ikke i gangen. I må gerne stille lidt krav her - men naturligvis forsøge at sikre, at hun rent faktisk har haft muligheden for at nå toilettet i tide, og at det ikke skyldes, at hun har så meget tissetrang, at bare hun når toiletdøren, så kan hun ikke holde sig mere…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan naturligvis godt spille ind, at hun er stoppet i dagpleje og skal begynde i børnehave og en ny stor verden møder hende. Men I er lige nu på ferie, og det lyder som om, at I nyder det alle sammen, og I har mødt børnehaven, talt om det osv. og hun virker godt forberedt… Hun kan naturligvis godt gå rundt og være lidt spændt, uden at kunne sætte ord på det, og naturligvis kan det påvirke, men det lyder som om, at hun er okay med det skift, der skal ske:) Det lyder fint, som I håndterer det og taler med hende omkring det, samtidig med at I lader hende nyde ferien, være på stranden og nyder nuet:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og fortsat god ferie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder