Svar: 3-årig med tisseuheld i hjemmet
29. juli 2015
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Kirsten
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter har været rigtig god til at slippe bleen og faktisk stadig er det - men som om, at hun måske nogle gange kommer lidt for sent til toilettet og derfor har svært ved at holde sig. Fra hun får tissetrang, mærker at hun skal tisse og indtil hun når toilettet går der ikke ret lang tid og derfor når hun at dryppe lidt i bukserne.
Det at hun faktisk kan "nøjes med at dryppe", tyder på at hun faktisk godt kan kontrollere det, men lidt som om, at blæren næsten er overfyldt… Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne lægge nogle faste toilettider ind i løbet af dagen, så der ikke går mere end 3-4 timer imellem, at hun føres på toilettet. I skal ikke spørge hende "skal du tisse?", så vil hun sige nej. Men i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige tisse, inden vi kører", som en fast regel. Hun skal tisse om morgenen, når hun står op, før hun løber ud for at lege, før I kører op for at handle, tager på tur osv. I forbindelse med måltiderne, før hun skal sove, i forbindelse med at hun f.eks. får tøjet af, fordi hun skal have badetøj på eller skal i bad eller i vandet. Så det bliver så naturligt som muligt, men hvor I alligevel holder øje med tiden og sikrer jer, at hun kommer på toilettet og får tisset, også selvom hun måske ikke lige synes, at det er nødvendigt der…
Og så skal I også sikre, at hun får tømt sin blære godt nok, når hun sidder på toilettet. Da hun nu har været igang med renligheden nogle måneder, så er det ikke længere så spændende. Nyhedens interesse er væk og det betyder, at toiletbesøget nogle gange kommer til at gå lidt for hurtigt og hun faktisk ikke får tisset helt af. Derfor skal hun tisse igen kort efter, at hun rent faktisk har tisset. Det er derfor en god idé, lige at bruge lidt ekstra tid på toilettet, evt. tænde for vandhanen, så hun kan hører vandet løbe - det kan nogle gange have god effekt - eller måske læse en lille pixibog eller lignende, for at være sikker på, at hun lige sidder der lidt længere og får de sidste dryp med ud…
Hvis hun igen løber hen foran toiletdøren, bøjer i knæene og tisser bevidst - så må I naturligvis gerne sige til hende, at I vil have at hun skal tisse på toilettet og ikke i gangen. I må gerne stille lidt krav her - men naturligvis forsøge at sikre, at hun rent faktisk har haft muligheden for at nå toilettet i tide, og at det ikke skyldes, at hun har så meget tissetrang, at bare hun når toiletdøren, så kan hun ikke holde sig mere…
Det kan naturligvis godt spille ind, at hun er stoppet i dagpleje og skal begynde i børnehave og en ny stor verden møder hende. Men I er lige nu på ferie, og det lyder som om, at I nyder det alle sammen, og I har mødt børnehaven, talt om det osv. og hun virker godt forberedt… Hun kan naturligvis godt gå rundt og være lidt spændt, uden at kunne sætte ord på det, og naturligvis kan det påvirke, men det lyder som om, at hun er okay med det skift, der skal ske:) Det lyder fint, som I håndterer det og taler med hende omkring det, samtidig med at I lader hende nyde ferien, være på stranden og nyder nuet:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og fortsat god ferie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske