Svar: Lave stort på toilet
24. juli 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Hvor er det bare godt, at det går så godt med renligheden. Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at tage bleen af jeres dreng, og han er tydeligt parat til at samarbejde omkring det.
At det er lidt sværere med afføringen, synes jeg er helt okay. Giv ham lidt tid og anerkend, at han ikke vil have ble på, men faktisk siger til, når han skal, og at han forsøger at sætte sig på toilettet. Det er ikke nogen god idé, at vænne ham til at have han skal lave i en ble - det er på toilettet, at det foregår, og det vil han også helst selv, så det skal han roses for:)
Han fortæller faktisk selv, hvad problemet er - han mærker afføringstrang, men kan ikke få afføringen ud, når han sidder der. Det vil sige, at han måske mærker trangen lidt for tidligt. Det betyder, at han nogle gange går på toilettet 4 gange før det lykkes og andre gange ender det så med at ske i underbukserne. Det kan også være, at han simpelthen ikke rigtigt tør presse og derfor ikke får afføringen ud - han forklarer jo selv at "lorten går tilbage i numsen"…:)
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du lige nu hjælper ham med at holde maven lidt igang. Han må ikke have hård mave, for det må ikke være for svært for ham, at komme af med afføringen. Måske vil han have glæde af lidt laktulose, måske vil det kunne klares ved at du giver ham lidt mere frugt, juice, krydret mad, måske lidt koldskål eller lignende, som kan sætte lidt gang i hans mave og så naturligvis masser af vand.
Derudover tror jeg, du skal hjælpe ham med at presse, når han sidder på toilettet, fortælle ham, at han skal presse en del, for at få afføringen ud. Du kan evt. sætte dig foran ham og samtidig med at han presse, skal han prøve at vippe lidt frem og tilbage, fordi den bevægelse kan hjælpe afføringen ud. Det er altså en god idé, at du hjælper ham aktivt og ikke bruger tiden på at læse historier eller andet. Han skal lige finde ud af, hvordan man gør og være tryg ved at presse.
Han må gerne have sine fødder på dine lår, når du sidder foran han, så hans ben/knæ kommer lidt op i forhold til numsen. Det kan gøre det lettere for ham at få afføringen ud, hvis han på den måde har fodstøtte. Måske kan I købe en skammel eller lignende, som han kan hvile fødderne på foran toilettet. Det kan også hjælpe, hvis han kan sidde lidt fremadrettet, evt. lægge hænderne på dine skuldre, hvis du sidder foran ham, fordi hans lænd skal være lige og hans numse stritte lidt bagud, når han sidder på toilettet. Det er vigtigt, at han sidder optimalt, for at afføringen kan komme bedst ud.
Så prøv om du kan hjælpe ham med at få afføringen presset ud:
- Sæt dig foran ham, så han kan bruge dig som støtte og så du kan opmuntre og guide ham, indtil han finder ud af hvordan.
- Brug et toiletsæde, så han ikke sidder og spænder i kroppen, men kan sidde roligt, uden at være bange for at falde ned.
- Hjælp ham med at bøje frem i hofteleddet, enten ved at opfordre ham til at sidde og vippe lidt frem og tilbage, eller ved at han f.eks. holder dig på dine skuldre.
- Numsen skal stritte bagud. Han skal svaje i ryggen, så hans haleben bliver skubbet tilbage.
- Brug dine lår som støtte under hans fødder eller giv ham en skammel, som han kan støtte fødderne på.
- Opfordre ham til at trække vejret dybt ind og presse. Afføringen skal presses ud og det er vigtigt, at han ikke er bange for dette. Giv ham en pause, og så skal han presse igen…
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske