Svar: Natble 6 1/2 år

22. juli 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

At kunne holde sig tør om natten handler ofte om fysiologisk modenhed og 70% af alle børn kan holde sig tørre om natten, før de bliver 7 år. Jeres dreng er 6.5 år gammel, og du fortæller, at han nogle gange har en tør ble om morgenen, men ikke alle morgener og der er derfor god grund til at tro, at det kommer hen af vejen…

At der er tale om en fysiologisk (u)modenhed betyder at han ikke kan gøre for det. Han er klar, når han er klar. Det er sådan, at vi om natten producerer ADH (antidiuretisk hormon), som hjælper os med at holde os tørre om natten. Og nogle børn er længe om at producere tilstrækkeligt af dette hormon.

Hos andre børn handler det om, at deres blære ikke kan holde på den mængde urin, som barnet producerer. Barnet kan godt producerer hormon nok, men blæren "løber over" og derfor tisser barnet i sengen om natten.

Nogle børn har også problemer med de signaler som skal sendes til hjernen når blæren er fuld, så de registrerer, at de skal tisse og derfor vågner og går på toilettet. Atter andre børn sover så dybt, at de simpelthen ikke mærker at de skal tisse og derfor ikke vågner - men tisser i sengen.

Så længe jeres dreng ikke har en tør ble hver morgen, så er I nødt til at give ham en ble på. Gør ikke noget større nummer ud af det, men brug den som en sikkerhed. Det er en succesoplevelse at vågne op med en tør ble, det er altid et nederlag med en våd seng - og er bleen våd om morgenen, så var det jo godt, at han havde den på, han kan stadig gå på toilettet:)

Du skal naturligvis også sørge for, at han får væske nok hele ...

Annonce

... dagen igennem, så han ikke behøver søge ekstra væske om aftenen og om natten. Det er vigtigt, at hans tørst slukkes løbende. Han skal have lov til at drikke, hvis han er tørstig og om dagen må du gerne opfordre ham til at drikke ekstra. Om aftenen skal væskeindtaget så naturligt nedsættes.

Følg ham også på toilettet før sengetid, så du sikrer dig, at hans blære er blevet ordentligt tømt, før han lægger sig til at sove. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at sidde ned og tisse her, da hans blærer tømmes bedre, hvis han sidder ned end hvis han står op. På den måde kan du hjælpe ham til bedre at holde sig i løbet af natten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Vågner han nogle gange om natten? Kalder på jer, vågner af en drøm osv.? Hvis det sker, så udnyt tidspunktet til at følge ham på toilettet, så han lærer at stå op og gå ud og tisse, hvis han vågner. Du skal altså ikke vække ham om natten, men må gerne udnytte, hvis han vågner af sig selv om natten:)

Hvis han fortsat tisser i sengen om natten i løbet af de næste måneder, så vil det være rigtig fint at I drøfter det med lægen. Er han begyndt i skole? Når han starter i skole, så vil skolelægen eller skolesundhedsplejersken også tale med jer om renlighed om natten. Der findes forskellige muligheder - hvis det viser sig, at han ikke producerer hormon nok, så kan man behandle ham medicinsk. Hvis han derimod ikke registrerer, at han skal tisse, og han sover meget dybt, så kan han have glæde af et ringeapparat. Prøv dog i første omgang om nogle af ovenstående råd og tanker kan hjælpe jer videre:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.