Svar: Bange for wc'et

28. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Gitte

Tak for dit brev :)

Det er rigtig synd, at jeres datter er faldet på sin toiletstol og derfor nu er bange for at sidde på toilettet. I første omgang, er det derfor også godt, hvis du kan lade være med at presse hende, så hun får det hele på afstand så meget som muligt og forhåbentlig vil blive tryg ved toilettet igen.

Er der børnetoiletter i børnehaven? Det kunne være en måde at få hende tryg igen, hvis hun tør sætte sig der. Det lille toilet, som passer i størrelsen, vil ikke virke helt så skræmmende for hende og når hun så har lært at bruge det lille toilet, har hun lidt mere mod til så at prøve det store toilet. På nogle biblioteker findes der også børnetoilettet, måske er det en mulighed, hvor I bor...

Når det så er sagt, så lyder det som om at hun er bange for at "give slip" både på sin afføring og sin vandladning. Hun kan godt fornemme, når hun har tisse- og vandladningstrang, men hun vil have en ble på og gøre det i bleen, og hun går afsides, så I ikke skal se på hende imens… Hun er altså bevidst om, hvad der sker, og hvad det handler om, men mangler lige det sidste mod til at turde prøve uden ble.

Du kan her forsøge lidt forskelligt. I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne bede hende gå på badeværelset, når hun skal tisse eller have afføring. Det skal ikke foregå bag sofaen, men på toilettet. Hun behøver ikke sidde på toilettet, men hun kan sætte sig på potten med bleen på. Når hun kan dette, så kan du enten forsøge, om du kan få hende til at sidde på toilettet med bleen på, så hun laver der, eller om du vil opfordre hende til så at prøve uden ble på potten. Så du på den måde tager det i små etaper, hvor hun hele tiden udfordres lidt, men ikke så meget, at hun ikke vil kunne klare det.

Du skal naturligvis være der, sidde sammen med hende. Du kan læse en bog imens, så det bliver hyggeligt at gå på toilet/potte. Lykkes det at få hende til at sidde på toilettet, så vil det være rigtig godt, at du sætter dig foran hende, lader hende hvile fødderne på dine lår, ...

Annonce

... holder om hende, betrygger og beroliger, så hun føler sig helt sikker og roser hende for at forsøge. Det er vigtigt, at hun efter sin oplevelse med at falde, får et par oplevelser, som faktisk går fint og helt okay.

Du kan også indføre et belønningssystem. Det kan være, at hun tilbydes en lille vingummibamse, chokoladeknap eller lignende, når hun tisser eller har afføring på toilettet, så der på den måde er en god grund til at forsøge. Denne metode virker kun, hvis hun er nået så langt i sin renlighed, at hun lige mangler at komme over den sidste lille rest af usikkerhed, som holder hende tilbage. Bruger du belønning for tidligt i processen, så mister hun hurtigt interessen.

Belønning behøver ikke være slik, det kan også være klistermærker, stjerner eller lignende, som hun får hver gang. Disse sættes på et stykke papir og når papiret er fyldt, så udløser det noget hun rigtig gerne vil. Det kunne feks. være en tur i biografen, i Zoo osv. Så der på den måde er en "gulerod" at sigte efter, og som igen får hende til at prioritere at lave på toilettet fremfor i bleen.

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne læse børne- og billedebøger for hende om kroppen, og hvordan kroppen virker. Så hun ikke er bange for tis og afføring, men ved, at det er naturligt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så synes jeg også, at du skal prøve at udnytte sommeren, og at det er tid til badetøj. Hun behøver ikke løbe rundt med bar numse. Hvis hun er blufærdig, er det vigtigt at acceptere dette. Men hun kan godt få en bikini eller badedragt på, når I er i haven, så hun på den måde vænnes til ikke at skulle have ble på hele tiden. Og du kan godt sige til hende, at man ikke har ble på, når man har badetøj på… med mindre du naturligvis nogle gange giver hende begge dele på, for så går det jo ikke.

Hvis hun så pludselig tisser, så er det vigtigt, at du tager det så roligt og afslappet som muligt, så hun ikke bliver ked af det, men oplever det okay og måske lidt sjovt.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år