Svar: Sidde på potte

25. juni 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det lyder faktisk som om, at jeres datter så småt er igang med renligheden - det er tidligt og måske for tidligt, men det er okay at forsøge, når hun virker okay med det og virker tryg ved at sidde på potten. Viser det sig så, at hun ikke er parat, så er det naturligvis okay, og så får hun lidt længere tid:)

Renlighed har tre faser:

I første fase kommer jeres datter og siger, når hun har lavet noget i bleen. Hun er bevidst om det, og hun vil gerne have en ren ble på.

I anden fase, kommer hun og siger til, når det sker - "nu tisser jeg" - og hun har således en fornemmelse af, hvad det er, og at det er nu.

I tredje fase kommer hun og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte.

Jeg kan ikke helt ud af jeres brev se, om det kun er afføring hun fornemmer, eller om det også er vandladning… Det lyder som om, at hun har en meget regelmæssig tarmfunktion, og hvis hun har afføring fast hver aften i forbindelse med, at hun skal i bad, så er det helt fint at bede hende sætte sig på potten og have afføring der, præcist som I har gjort. Det vil hun gerne, og det virker godt.

Hvorvidt I så skal udvide til også at træne vandladning afhænger af, hvordan I fornemmer, at hun er klar her. Det er en forudsætning, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke kan holde sig tør så længe, så er hun ikke fysiologisk parat. Kommer der vandladning, når hun sidder på potten så er det fint, men hvis hun i løbet af dagen ikke registrerer om hun tisser og ikke umiddelbart har fornemmelse for vandladningstrang osv. så er det for tidligt at træne dette. Modsat, hvis hun nogle gange kommer og siger, at hun har ...

Annonce

... tisset, og at hun gerne vil have en tør ble på, så er det rigtig fint, og så må I gerne forsøge at indføre faste toilettider og hjælpe hende med at tisse på potten, for at se om hun så begynder at kunne have en tør ble.

I skal ikke tage bleen af hende, men bruge bleen som et par underbukser der trækkes op og ned. I skal ikke spørge hende, om hun skal tisse, for så siger hun nej og tisser sandsynligvis kort tid efter. Hvis I mener det er tid til at tisse, så tag hende i hånden og følg hende ud på toilettet og lad hende så tisse på potten. Hvis hun ikke vil dette, så er hun ikke parat og det er vigtigt, at det er et samarbejde. Bleen fungerer som en sikkerhed. En tør ble kan bruges igen, en våd ble skiftes bare - uanset om bleen er våd eller tør, så er det super godt, at hun har den på. Våde bukser er altid et nederlag, og dem skal hun ikke have for mange af:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan også prøve at lade hende løbe rundt uden ble i haven nu, hvor det er sommer og bedre vejr, for på den måde at give hende fornemmelsen af, hvad tissetrang er og hvad det er for signaler, hun skal lægge mærke til. Hvis hun pludselig tisser, så bliver hun måske lidt forskrækket, her tager I det så roligt, forklarer hende at hun tisser og at hun skal sige til, så hun kan komme på potten. Og på den måde kan I hjælper faserne lidt på vej - men som sagt, det er tidligt. Mange børn bliver først renlige omkring 3 års alderen og hun er kun knap 2 år.

Derfor - prøv det, se hvad der sker, hvis hun gerne vil på potte og kan finde ud af det, når hun sidder der. Og hvis ikke, hvis hun bliver ked af det, føler sig presset og I kan mærke, at det er for tidligt, så vent til hun atter viser sig parat:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor