Svar: Børnehavestart - tumlingediarre

19. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære A´s mor

Tak for dit brev :)

At skulle smide bleen er en fysiologisk proces, hvilket betyder at jeres datter både skal kunne holde sig (i mindst 3 timer), hun skal kunne fornemme tissetrang og holde på vandet indtil hun kan nå toilettet. Det styres af hormoner og dermed ikke at noget, som hun selv har fuld kontrol over. Og så skal hun også være mentalt parat. Hun skal have lyst til at smide bleen og være bevidst om, hvad det er der sker…

Derudover er det sådan, at renlighed har 3 faser:

1. Jeres datter registrerer, at hun brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Jeres datter registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Jeres datter når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Det kan være en rigtig god idé, at I udnytter sommeren, som står for døren. I kan tage bleen af hende, når I er ude, fordi det kan være med til at 'skubbe' lidt til faserne og gøre hende opmærksom på, hvad det er der sker. Hvis hun står i haven i et par trusser og pludselig tisser, så vil hun naturligt kikke ned, mærke at vandet løber. Hun vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil så kunne sige "nu tisser du skat", så hun ved at det er det, der sker. At det er helt normalt og stille og roligt lærer at det er når hun mærker tissetrangen, at hun så skal på toilettet. I skal derfor prøve at motivere hende til at sige til næste gang, så I kan prøve at nå toilet eller potte.

Når det er sagt, så er jeg dog ikke fortaler for, at vi tager bleen alt for hurtigt af børnene. Jeg tror på, at man kommer længere med den succesoplevelse det er at have en tør ble, fremfor det nederlag det er, hver gang man står med våde bukser.

Jeg foreslår, at I indfører faste toilettider, så jeres datter følges på toilet på helt faste tidspunkter hver dag. Hvis hun ikke viser nogen interesse, så kan det lige nu være i forbindelse med at hun kommer i bad. Når tøjet er af, så kan hun ligeså godt prøve at sætte sig på toilettet eller på en potte. Gør det til en leg, til noget naturligt og sjovt, noget der ikke er ...

Annonce

... farligt eller svært.

Stille og roligt udvides toilettiderne, så hun følges på toilet på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil sige det første, når vi står op om morgenen, det sidste vi gør inden vi går i seng (i forbindelse med aftenbadet), inden vi kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.

I skal ikke spørge hende, om hun skal tisse, for så vil hun sige nej og tisse få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden, sige f.eks. "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og følge hende ud på toilettet, og så tisser I som en helt naturlig regel, der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot. Er bleen tør, så er det super godt, så roses hun for det, så kan bleen bruges igen (selv små dryp kan ikke mærkes i en ble) så bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Og har hun så tisset i bleen og den skal skiftes, så var det jo godt at hun havde den på :) Så skifter I den bare, roser hende for at prøve at tisse på toilettet (eller potten), giver en ny ble på og kommer videre. Fuldstændig ro på, ingen problemer der, så naturligt som muligt hele tiden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være en god idé at læse bøger, som handler om at skulle smide bleen. Der findes flere børnebøger som behandler dette emne og det kan også gøre hende opmærksom på, at det nu er ved at være tiden til nye rutiner:)

Det er naturligt lidt svært for hende at smide bleen, hvis hun har problemer med diarré og derfor svært ved at holde sig. I må her opfordre hende til at presse (prutte), når hun sidder på toilettet, så hun hjælpes med at blive tømt rigtigt ud. I skal også være opmærksom på at få tørret hende godt, uden at det gør ondt eller irriterer. Hun kan have behov for at blive vasket med en ren, lunken klud og evt. smurt med lidt creme, så I sikrer jer, at hun ikke har rødme, svien eller andet ubehag i forbindelse med at skulle på toilet… Og naturligvis forsøge at hjælpe hende til så stabil en mave-tarmfunktion som muligt - hvilket det lyder til, at I allerede forsøger:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor