Svar: Intimvask
15. maj 2015
Alder:
4 år
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at din datter stadig bliver holdt ren forneden - MEN, du skal lære hende at vaske sig selv. Det betyder, at når hun skal i bad, så skal du fortælle hende, at hun skal vaske sig i tissekonen og i numsen og forklare hende hvordan.
Hun kan bruge en vaskeklud eller vaske sig med sine hænder - hvad du tænker vil fungere bedst. Hun kan vaske sig med rent vand, hun kan også bruge en intimsæbe, som du måske selv bruger, og du kan forklare hende, at netop den sæbe er til at vaske sig med forneden. Du skal også forklare hende at sæben skal vaske af igen, fordi det ellers kan komme til at svie og irritere.
Og bare lige som bonusinformation - drenge skal lære det samme. De fleste drenge vil, når de er mellem 3-6 år, kunne trække forhuden tilbage, og når de kan det, så skal de lære at vaske sig selv.
Du skal også lære hende, at hun skal vaske sig på resten af kroppen. At hun skal vaske sig under armene, vaske sig bag og i ørerne, vaske sine tæer - og en del af det at vaske kroppen er så også at vaske sin tissekone og sin numse:)
Det er meget vigtigt, at hun lærer at vaske sig selv og ved, at det kan hun godt. Hun skal stille og roligt have følelsen af "det er min krop", og at andre ikke skal røre hende der… Og nogle gange, vil hun naturligt blive lidt irriteret, rød, kan klage over at det klør eller svier i tissekonen eller lignende - og her vil hun have behov for, at du lige hjælper hende med at blive vasket og vurderer, om hun evt. skal smøres med lidt creme, salve eller lignende. Men ellers skal hun nu lære, hvordan hun vasker sig selv:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske