Svar: Pottens ABC

15. april 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Helle

Det lyder super, at du udnytter din datters naturlige lyst til at forsøge sig med potten. Det er rigtig dejligt, at hun selv viser interesse, og det er super godt at lytte til dette, lade hende prøve og så glæde sig over den lille succes, når det så lykkes. Det er naturligt stort, og det må du gerne vise hende, at du også synes:)

Måske vil hun stille og roligt blive helt klar, så I kan forsøge lidt mere i løbet af sommeren, mange børn bliver renlige omkring 2.5 års alderen. Måske er det lige nu blot lidt almindelig interesse og opmærksomhed på egen krop. Hun har jo en alder nu, hvor hun naturligt begynder at interessere sig lidt mere bevidst for, hvordan hun fungerer, at hun f.eks. er en pige, ligesom mor er en pige, men far er en dreng osv. Og i den forbindelse kan interessen for at tisse og have afføring også være vældig interessant - og nogle gange lykkes det at bruge interessen til netop at træne renlighed, andre gange er hun slet ikke parat. Renlighed er jo en fysiologisk proces, som styres af hormoner, så selvom hun nogle gange kan vise lyst til at ville prøve, så viser det sig at hun ikke er i stand til at holde sig og så må I naturligvis give det den tid, som er nødvendig. Der er ligeså mange, hvis ikke flere, som først er renlige omkring ...

Annonce

... 3 års alderen eller senere…

Jeg synes, du skal gå over til undertrøje og så give hende en bukseble på. Altså den type ble, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan hun selv lære at trække bleen ned, når hun vil på potte (evt. tage den helt af) og når hun er renlig, kan hun så gå over til at få trusser på i stedet for ble. Nogle børn har glæde af et overgangstrusse, men det er ikke alle. Man kan købe "training pants". De kan ikke suge som en ble, men de kan lige holde et par dryp, så barnet kan nå på toilettet, når det mærker, at det skal tisse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at tørre hende, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lære hende at bukke sig forover, så hun står med hovedet nedad og enden i vejret, når du skal tørre hende. I takt med at hun bliver ældre og skal lære at tisse og lave på toilettet skal du naturligvis tørre hende imens hun sidder der, og hen af vejen skal hun så lære at tørre sig selv. Det kommer med tiden - det kræver også lidt lange arme at kunne det selv:) Men lige nu på gulvet og foroverbøjet:)

At hun gerne vil have alt tøjet af skyldes at hun ikke er ældre. Hun forstår højst sandsynligt ikke helt forskellen på at gå på potte eller skulle i bad. Hun lærer det naturligt hen af vejen..:)

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor