Svar: Pottens ABC
15. april 2015
Alder:
23 mdr.
Kære Helle
Det lyder super, at du udnytter din datters naturlige lyst til at forsøge sig med potten. Det er rigtig dejligt, at hun selv viser interesse, og det er super godt at lytte til dette, lade hende prøve og så glæde sig over den lille succes, når det så lykkes. Det er naturligt stort, og det må du gerne vise hende, at du også synes:)
Måske vil hun stille og roligt blive helt klar, så I kan forsøge lidt mere i løbet af sommeren, mange børn bliver renlige omkring 2.5 års alderen. Måske er det lige nu blot lidt almindelig interesse og opmærksomhed på egen krop. Hun har jo en alder nu, hvor hun naturligt begynder at interessere sig lidt mere bevidst for, hvordan hun fungerer, at hun f.eks. er en pige, ligesom mor er en pige, men far er en dreng osv. Og i den forbindelse kan interessen for at tisse og have afføring også være vældig interessant - og nogle gange lykkes det at bruge interessen til netop at træne renlighed, andre gange er hun slet ikke parat. Renlighed er jo en fysiologisk proces, som styres af hormoner, så selvom hun nogle gange kan vise lyst til at ville prøve, så viser det sig at hun ikke er i stand til at holde sig og så må I naturligvis give det den tid, som er nødvendig. Der er ligeså mange, hvis ikke flere, som først er renlige omkring 3 års alderen eller senere…
Jeg synes, du skal gå over til undertrøje og så give hende en bukseble på. Altså den type ble, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan hun selv lære at trække bleen ned, når hun vil på potte (evt. tage den helt af) og når hun er renlig, kan hun så gå over til at få trusser på i stedet for ble. Nogle børn har glæde af et overgangstrusse, men det er ikke alle. Man kan købe "training pants". De kan ikke suge som en ble, men de kan lige holde et par dryp, så barnet kan nå på toilettet, når det mærker, at det skal tisse.
Med hensyn til at tørre hende, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lære hende at bukke sig forover, så hun står med hovedet nedad og enden i vejret, når du skal tørre hende. I takt med at hun bliver ældre og skal lære at tisse og lave på toilettet skal du naturligvis tørre hende imens hun sidder der, og hen af vejen skal hun så lære at tørre sig selv. Det kommer med tiden - det kræver også lidt lange arme at kunne det selv:) Men lige nu på gulvet og foroverbøjet:)
At hun gerne vil have alt tøjet af skyldes at hun ikke er ældre. Hun forstår højst sandsynligt ikke helt forskellen på at gå på potte eller skulle i bad. Hun lærer det naturligt hen af vejen..:)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske