Svar: Bange ved bleskift
28. oktober 2014
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at du har læst halvdelen af min bog om børn og opdragelse og kan bruge det du læser, tak! :)
Hvor er det synd, at jeres dreng har døjet så meget med maveproblemer hele sit liv. Det er helt naturligt, at han efterhånden er bange for at have afføring, fordi han jo forbinder det med noget, som gør ondt, svier eller på anden måde er ubehageligt. Og du har naturligvis helt ret i, at det er rigtig vigtigt, at I forsøger at gøre ham så tryg ved det hele som muligt.
Når det er sagt så synes jeg dog, at det er meget vigtigt at finde ud af, hvorfor han har så dårlig mave. Der må jo være en årsag og forklaringerne kan være mange. Det er vigtigt, at I taler med lægen om, hvorvidt jeres dreng kan reagere på bestemte fødevarer, måske er der noget han ikke tåler og derfor reagerer på f.eks. mælk.
En anden mulighed kan være det, der kaldes Toddlers Diarre. Det ses ofte hos børn i 1.5-2.5 års alderen, men kan ses helt ned i 6 måneders alderen og helt op i 4 års alderen. Toddlers Diarré er en kronisk tilstand, som skyldes en forkert sammensætning af kosten. For at stille diagnosen Toddlers Diarré skal man have udelukket alle andre årsager til diarré (fødevareallergi, tarmsygdomme osv.).
Når du sammensætter din drengs kost, så skal du især være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Selvom din dreng nu snart er 3 år gammel, så har han stadig brug for en vis mængde fedt i maden. Han skal have smør på brøddet, spise sovs osv. for at få fedtstof og de er således vigtigt, at I ikke spiser alt for fedtfattigt.
Du skal også være opmærksom på om han spiser en del råkost og generelt helst vil spise grøntsagerne rå. Hvis du giver ham rå grøntsager, så prøv at rive det meget meget fint og prøv om du kan få ham til at spise grøntsager der er kogt eller bagt i ovnen, så han ikke spiser for meget "råt gnavegrønt".
Du kan også prøve i en periode at give ham brød uden for mange hele kerner. Du kan stadig købe fiberholdigt brød og boller, hvor indholdet af fibre er højt, men hvor kernerne ikke kan ses. Schulstad, Pågen og lignende laver blandt andet dette.
Du må naturligvis gerne give ham frugt, men prøv at holde mængde lidt nede og giv evt. frugt sammen med lidt tykmælk, A38, ymer, cultura eller lignende, som også kan være med til at stabilisere hans mave lidt.
Og så vær opmærksom på hvad han indtager af søde sager - spiser han slik, kager, morgenmadsprodukter med højt sukkerindhold, drikker saftevand osv. så skal mængden af dette måske sættes ned og alternativer tilbydes.
Hvornår man skal træne renlighed afhænger af, hvornår han er parat både fysiolgisk og mentalt og renlighed har tre faser:
I første fase kommer han og siger til, når han har noget i bleen "jeg vil gerne have en ren ble" eller "jeg har lavet/tisset"
I anden fase siger han til, når det sker "nu kommer det" eller "jeg tisser!?!"
I tredje fase når han at sige til lige inden "jeg skal tisse/lave".
Og jeg kan godt høre på det du fortæller, at jeres dreng ikke er der endnu og har brug for lidt tid, men måske kan du hjælpe ham lidt på vej:)
Det er vigtigt ikke at spørge ham "skal du tisse?", for så kan du være sikker på at han siger nej og tisser få minutter efter. Det er i stedet en rigtig god idé at lave faste toilettider, og det må du godt begynde med allerede nu f.eks. når han skal i bad og ble og tøj er kommet af. Du skal ikke spørge ham men sige "sæt du dig på potten imens jeg fylder vand i badekarret" eller lignende, som noget helt naturligt, som han godt kan prøve og godt kan finde ud af. Så han stille og roligt gøres tryg ved at prøve at sidde der og det lyder som om at netop en potte kunne være en idé hos jer. Fordi han netop bedre kan styre dette selv. Og når han er tryg ved at prøve potten før badet, så kan han prøve den i løbet af dagen og stille og roligt bliver det så til en fast rutine, men i et tempo, hvor han selv er med.
Han skal roses for at forsøge. Han skal også roses selvom der ikke kommer noget, det er super at han prøver og måske kommer der noget næste gang:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske