Svar: Afføring

1. september 2014

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til:)

Det lyder som om, at jeres dreng har fin kontrol over både vandlandning og afføring - han kan godt mærke, når han skal begge dele og kan også sige til. At det har været svært for ham at holde sig med afføringen skyldes sandsynligvis, at han har fået lidt for meget movicol, så afføringen er blevet for blød, og derfor er der sket uheld…

Det er jo hvad der kan ske, og det er rigtig fint, at I ikke har gjort et stort nummer ud af det. Det lyder også rigtigt at stoppe med movicol igen og afføringen ser nu normal og formet ud - udfordringen hos jer er, at jeres dreng er blevet lidt utryg ved det at skulle lave afføring og derfor holder sig. Hans mavesmerter i weekenden skyldes sandsynligvis, at afføringen har været på vej, og at han har holdt igen, med det resultat, at han så har lavet i bleen om natten, hvilket jo har gjort ham rigtigt ked af det og igen påvirket i den retning, at det med afføring er han ikke tryg ved…

hmm… jeg tænker at I første omgang, vil jeg ikke give ham ble på igen. Derimod tænker jeg, at I skal prøve at lægge mærke til, hvornår han klager over ondt i maven og virker til måske at skulle have afføring. Hjælp ham på toilettet og prøv om I kan forklare ham, at det er fordi afføringen skal ud, og at I vil hjælpe ham. Sæt jer foran ham og hold om ham, hjælp ham med at vugge lidt frem og tilbage, så afføringen hjælpes på vej og forklar ham at han skal presse "prutte", så det kommer ud. Det lyder lidt for mig som ...

Annonce

... om, at han skal betrygges og guides og lige over den hurdle det er for ham lige nu, og hvis I kan hjælpe ham med dette ved at være der igennem hele processen, så vil han efterfølgende være "sej" og få masser af ros over hvor godt han har klaret det. Det lyder som om, at det er det sidste lille skub og en oplevelse af at han igen kan finde ud af det, som skal til hos jer.

Går han helt i baglås, så er I nødt til at give ham ble på igen, og han kan have brug for en pause i en periode, indtil I fornemmer at maven begynder at fungere normalt igen. Det er synd, hvis han går og laver i bukserne. Når der så er ro på, så kan I indføre et belønningssystem, så han hver gang han har afføring på toilettet får en stjerne, et klistermærke eller lignende på et stykke papir og når han har samlet f.eks. 10 stjerner, så udløser det noget han rigtig gerne vil… Mindre pædagogisk kan man også bruge en lille chokoladeknap eller vingummibamse, hver gang det lykkes… Igen for at få ham over den sidste lille hurdle, som det er for ham lige nu:) Det betyder dog også, at I ikke skal give ham chokoladeknapper for at tisse på toilettet, som I har gjort indtil nu - belønningen er når det lykkes at lave afføring på toilettet…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er meget vigtigt, at I fortsat ikke presser ham, men giver ham en fornemmelse af at I samarbejder om det, og at I rigtig gerne vil hjælpe ham - de krav I stiller skal således passe til det, I fornemmer, han kan klare:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige