Svar: Afføring
1. september 2014
Alder:
3 år
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til:)
Det lyder som om, at jeres dreng har fin kontrol over både vandlandning og afføring - han kan godt mærke, når han skal begge dele og kan også sige til. At det har været svært for ham at holde sig med afføringen skyldes sandsynligvis, at han har fået lidt for meget movicol, så afføringen er blevet for blød, og derfor er der sket uheld…
Det er jo hvad der kan ske, og det er rigtig fint, at I ikke har gjort et stort nummer ud af det. Det lyder også rigtigt at stoppe med movicol igen og afføringen ser nu normal og formet ud - udfordringen hos jer er, at jeres dreng er blevet lidt utryg ved det at skulle lave afføring og derfor holder sig. Hans mavesmerter i weekenden skyldes sandsynligvis, at afføringen har været på vej, og at han har holdt igen, med det resultat, at han så har lavet i bleen om natten, hvilket jo har gjort ham rigtigt ked af det og igen påvirket i den retning, at det med afføring er han ikke tryg ved…
hmm… jeg tænker at I første omgang, vil jeg ikke give ham ble på igen. Derimod tænker jeg, at I skal prøve at lægge mærke til, hvornår han klager over ondt i maven og virker til måske at skulle have afføring. Hjælp ham på toilettet og prøv om I kan forklare ham, at det er fordi afføringen skal ud, og at I vil hjælpe ham. Sæt jer foran ham og hold om ham, hjælp ham med at vugge lidt frem og tilbage, så afføringen hjælpes på vej og forklar ham at han skal presse "prutte", så det kommer ud. Det lyder lidt for mig som om, at han skal betrygges og guides og lige over den hurdle det er for ham lige nu, og hvis I kan hjælpe ham med dette ved at være der igennem hele processen, så vil han efterfølgende være "sej" og få masser af ros over hvor godt han har klaret det. Det lyder som om, at det er det sidste lille skub og en oplevelse af at han igen kan finde ud af det, som skal til hos jer.
Går han helt i baglås, så er I nødt til at give ham ble på igen, og han kan have brug for en pause i en periode, indtil I fornemmer at maven begynder at fungere normalt igen. Det er synd, hvis han går og laver i bukserne. Når der så er ro på, så kan I indføre et belønningssystem, så han hver gang han har afføring på toilettet får en stjerne, et klistermærke eller lignende på et stykke papir og når han har samlet f.eks. 10 stjerner, så udløser det noget han rigtig gerne vil… Mindre pædagogisk kan man også bruge en lille chokoladeknap eller vingummibamse, hver gang det lykkes… Igen for at få ham over den sidste lille hurdle, som det er for ham lige nu:) Det betyder dog også, at I ikke skal give ham chokoladeknapper for at tisse på toilettet, som I har gjort indtil nu - belønningen er når det lykkes at lave afføring på toilettet…
Det er meget vigtigt, at I fortsat ikke presser ham, men giver ham en fornemmelse af at I samarbejder om det, og at I rigtig gerne vil hjælpe ham - de krav I stiller skal således passe til det, I fornemmer, han kan klare:)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske